دنیای اقتصاد: دانشجوی آمریکایی که در کره‌شمالی به زندان محکوم شده بود، به دلایل نامشخصی پس از آزادی به کما رفت و روز گذشته هم فوت شد. در این زمینه برخی مقامات آمریکایی از جمله مک‌کین گفته‌اند که این دانشجوی آمریکایی توسط حکومت کره‌شمالی کشته شده است. به گزارش سی‌ان‌ان دانشجوی آمریکایی به نام اتو وارمبیر احتمالا در زندان شکنجه شده است.

رویترز هم گزارش داد: اتو وارمبیر، دانشجوی آمریکایی که هفته گذشته پس از ۱۷ ماه بازداشت در کره‌شمالی آزاد شد، روز دوشنبه در بیمارستان سینسیناتی در ایالت اوهایو درگذشت. اعضای خانواده اتو وارمبیر در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: او ساعت ۲:۲۰ بعداز ظهر در کنار خانواده‌اش از دنیا رفت. او که برای سفر تفریحی به کره‌شمالی سفر کرده بود ۵ روز را در کره‌شمالی بود و ۱۷ ماه بعد از آن را در سلول‌های کره‌شمالی گذراند. اتو وارمبیر، ۲۲ ساله دانشجوی دانشگاه ویرجینیا سال گذشته هنگام سفر توریستی به کره‌شمالی بازداشت شد. وی هفته گذشته در حالی آزاد شد که در حالت اغما به‌سر می‌برد. وی پس از انتقال به آمریکا در مرکز درمانی سینسیناتی بستری شد. پزشکان معالج این دانشجوی آمریکایی روز پنج‌شنبه گذشته گفته بودند، وی دچار صدمه مغزی شده است و هیچ‌گونه علائم هوشیاری ندارد و به محرک‌ها پاسخ نمی‌دهد. مشخص نیست اتو وارمبیر در چه وضعیتی در زندان بود و به چه میزان به خدمات پزشکی در این مدت دسترسی داشت. ولی خانواده این دانشجوی آمریکایی مقام‌های حکومت کره‌شمالی را متهم می‌کنند که پسرشان را «شکنجه» کرده‌اند.

اعضای خانواده اتو وارمبیر در بیانیه‌ خود اعلام کرده‌اند، متاسفانه حکومت کره‌شمالی با شکنجه‌ها و بدرفتاری‌هایی که با فرزند ما داشت مطمئن بود که نتیجه غم‌انگیزی که امروز تجریه کردیم، رقم خواهد خورد. والدین این دانشجوی آمریکایی می‌گویند، اتو وارمبیر مدت کوتاهی پس از محاکمه‌ به کما رفت.

حکومت کره‌شمالی اعلام کرده بود که اتو وارمبیر به دلیل بوتولیسم، نوعی مسمومیت غذایی و همچنین خوردن قرص خواب به کما رفت، اما اعضای خانواده این دانشجوی آمریکایی این روایت حکومت کره‌شمالی را رد می‌کنند. در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای با خانواده اتو وارمبیر ابراز همدردی کرده است. در این بیانیه آمده است: من و ملانیا به خانواده اتو وارمبیر تسلیت می‌گوییم. برای والدین هیچ مصیبتی سهمگین‌تر از از دست دادن فرزند جوان نیست. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده است: سرنوشت اتو عزم دولت من در پیشگیری از وقوع چنین مصیبت‌هایی و گرفتاری افراد بیگناه به دست حکومت‌هایی که به قانون و‌شان انسانی احترام نمی‌گذارند، راسخ‌تر می‌کند. ایالات‌متحده همزمان با سوگواری برای تازه‌ترین قربانی حکومت کره‌شمالی،‌ یکبار دیگر تندخویی این حکومت را محکوم می‌کند. در همین زمینه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است: ما حکومت کره‌شمالی را مسوول بازداشت ناعادلانه اتو وارمبیر می‌دانیم و خواستار آزادی سه آمریکایی دیگر هستیم که به‌طور غیرقانونی در زندان‌های کره‌شمالی محبوس هستند. عالی‌ترین مرجع قضایی کره‌شمالی در مارس ۲۰۱۶ اوتو وارمبیر را به اتهام خرابکاری به ۱۵ سال زندان و کار اجباری محکوم کرد. این دانشجوی دانشگاه ویرجینیا به اقدام برای دزدیدن یک پلاکارد تبلیغاتی اعتراف کرده بود. همان زمان دولت آمریکا این حکم را محکوم و دولت کره‌شمالی را متهم کرد که از زندانیان آمریکایی به‌عنوان طعمه‌های سیاسی استفاده می‌کند. یکی از صحنه‌های تاثیرگذار دادگاه اتو وارمبیر، گریه‌های او بود.

مک‌کین سناتور آریزونا درباره مرگ وارمبیر می‌گوید: بیایید دوباره وقایع را کنار هم بچینیم. اتو وارمبیر شهروند آمریکایی است و رژیم کیم‌جونگ‌اون نیز این شهروند آمریکایی را به قتل رسانده است. دونالد ترامپ نیز در این میان کره‌شمالی را رژیم خودکامه می‌خواند و می‌گوید که جان جوانی که درابتدای زندگی‌اش بوده گرفته شده است.

دستگیری در پایان سفر

زمانی که اتو وارمبیر در سال ۲۰۱۶ دستگیر شد او دانشجوی ویرجینیا بود. او با یک شرکت مسافرتی یک قرارداد تفریحی بسته بود که ابتدا یک توقف کوتاه در پکن خواهند داشت و از آنجا به کره‌شمالی سفر خواهند کرد، اما زمانی که قصد عبور از گیت را داشت توسط ماموران امنیتی کره‌شمالی متوقف می‌شود. بنا به گفته حکومت کره‌شمالی جرم او، دزدیدن یک پوستر تبلیغاتی از خیابانی است که هتل وی در آنجا قرار داشته است. دفعه بعدی که دنیا وارمبیر را دید او خسته و بی‌رمق در مقابل دوربین خبرنگاران این کشور نشسته بود و اعتراف می‌کرد که خطایش را پذیرفته است و از حکومت کره‌شمالی درخواست بخشش داشت. او اما نه‌تنها از سوی حکومت کره‌شمالی بخشیده نشد، بلکه به ۱۵ سال حبس و کار اجباری محکوم شد. شرکتی که وارمبیر را به کره‌شمالی برده گفته است دیگر به مقصد این کشور کمونیستی توریست نمی‌برد. مدیر این شرکت می‌گوید: «این فقدان عظیم موجب شد تا ما درباره سفر شهروندان آمریکایی به کره‌شمالی تجدیدنظر کنیم. پیشتر دستگیرشدگان آمریکایی در کره‌شمالی چنین سرنوشت تراژیکی پیدا نمی‌کردند. با بررسی‌هایی که صورت داده‌ایم، رفتن شهروندان آمریکایی به کره‌شمالی ریسک بالایی دارد.»

انتقاد از مدیریت اوباما

پدر وارمبیر می‌گوید از رفتار دولت اوباما در قبال آزادی فرزندش به شدت گله‌مند است. پدر او گفته است که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا برای آزادی او هیچ قدمی برنداشت. در مقابل او با تعریف از مدیریت دونالد ترامپ، برگشت پسرش به آمریکا را نتیجه اقدامات ترامپ معرفی می‌کند. در این زمینه یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که دونالد ترامپ از رکس تیلرسون خواسته بود تا برای آزادی وارمبیر اقدامات لازم را انجام دهد. در ۶ ژوئن جوزف یون، نماینده ویژه آمریکا در امور شبه‌جزیره کره با سفیر کره‌شمالی در نیویورک در سازمان ملل دیدار می‌کند و از حال بد وارمبیر با خبر می‌شود. یون در ۱۲ ژوئن به همراه یک تیم پزشکی به کره‌شمالی می‌رود و برای نخستین‌بار ملاقات با این زندانی میسر می‌شود. یون زمانی که اوضاع وارمبیر را از نزدیک مشاهده می‌کند درخواست آزادی می‌کند و روز بعد این درخواست یون مورد قبول مقامات کره‌شمالی قرار می‌گیرد. زمانی که در ۱۳ ژوئن وارمبیر خانواده خود را می‌بیند حتی قادر به صحبت کردن نبوده است. خانواده او در بیانیه‌ای این شرایط وی را تایید می‌کنند و می‌گفتند بسیار نا‌خوش بود و حتی قادر به واکنش نشان دادن هم نبود. آنها در این بیاینه تاکید کرده‌اند: ما دیگر صدای او را نشنیدیم و او تنها با تغییر حالت با ما سخن می‌گفت تا اینکه به کمای کامل رفت.