دنیای اقتصاد: بنا به گزارش یک سایت خبری عربستانی، چهار کشور عربی می‌گویند قطر به لیست درخواستی آنها پاسخ داده است. به گزارش سی‌ان‌ان بحرین، امارات، مصر و عربستان سعودی به‌دلیل آنچه حمایت قطر از تروریسم و بی‌ثبات کردن خاورمیانه می‌خوانند این کشور را مورد تحریم خود قرار داده و تمامی راه‌های زمینی و هوایی خود را روی این کشور بسته‌اند.

این کشور قرار بود تا چهارشنبه به درخواست سیزده‌گانه چهار کشور عربی پاسخ دهد که با تمدید مهلت ۴۸ ساعته هم همراه شد. پیش‌تر این چهار کشور عربی از قطر خواسته بودند تا پایان روز یکشنبه به درخواست آنها پاسخ دهد. در این درخواست سیزده‌گانه مواردی چون برچیدن شبکه خبری الجزیره، کاهش سطح روابط با ایران و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه دیده می‌شود. قطر پاسخ خود به این درخواست‌ها را تحویل مقامات کویتی داده که نقش میانجی را در این میان ایفا می‌کند.

البته هنوز مشخص نیست قطر به چند درخواست آنها پاسخ مثبت داده است اما پیش از این وزیر امور خارجه کشور قطر گفته بود این درخواست‌ها برای «رد کردن» تنظیم شد‌ه‌اند. این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان گفته است کشورش چانه‌زنی و مذاکره را برای این فهرست سیزده‌گانه نمی‌پذیرد.

در این راستا حمد عبدالله الصباح، وزیر مشاور در امور کابینه کویت شب سه‌شنبه پاسخ قطر به ۱۳ درخواست کشورهای تحریم‌کننده دوحه را در جده تقدیم عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی کرد. همچنین تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر جوابیه‌ای را از صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت دریافت کرد. خبرگزاری رسمی قطر هم گزارش داد، امیر قطر جوابیه امیر کویت را از طریق خالد یوسف عبدالعزیز الفلیج، مشاور امیر کویت در دیدار روز سه‌شنبه خود با وی دریافت کرد. سفر الفلیج به دوحه در پی تسلیم پیام مکتوب امیر قطر به امیر کویت بود که ازسوی محمد عبدالرحمان آل‌ثانی،‌ وزیر خارجه قطر تقدیم امیر کویت شده بود. این پیام دربرگیرنده پاسخ قطر به درخواست‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر از دوحه بود.

در راستای تلاش‌های منطقه‌ای برای حل بحران، امیر کویت روز سه‌شنبه نیز میزبان یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان بود. بن علوی در این دیدار به بررسی بحران قطر پرداخت. به همین منظور روز گذشته وزیران خارجه تحریم‌کننده قطر برای بررسی پاسخ قطر به درخواست‌ها نشستی را در قاهره داشتند.

این وزیران در کاخ التحریر قاهره گرد هم آمدند اما تا لحظه تنظیم خبر مفادی از گفت‌وگوهای آنها منتشر نشد. عربستان، امارات، بحرین و مصر بیانیه مشترکی را درباره دریافت پاسخ قطر به خواسته‌هایشان منتشر و در آن تاکید کردند، در زمان مناسب به آن پاسخ خواهند داد. در این بیانیه آمده است: پاسخ قطر را از طریق کویت قبل از پایان مهلت دوم دریافت کردیم و به آن پاسخ خواهیم داد. این در شرایطی است که محمد قرقاش انور، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی هم می‌گوید در صورت توافق، این توافقنامه باید ازسوی ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی رصد شود تا مطمئن شوند قطر دست به تحریک تروریست‌ها نمی‌زند. اما یکی از درخواست‌های مهم و کلیدی آنها از قطر کاهش سطح روابط با ایران است. کارشناسان می‌گویند آینده خاورمیانه درگرو این فهرست سیزده‌گانه است. در عربستان به تازگی محمد بن‌سلمان ولیعهد این کشور شده است. محمد بن‌سلمان در حال حاضر وزیر دفاع این کشور است و او قبلا هم نشان داده که علاقه‌مند به درگیری با ایران است.

انتقال الجزیره به لندن

قطر در حال بررسی طرحی برای انتقال شبکه خبری الجزیره به لندن است تا در صورت شکست میانجیگری‌ها در حل بحران قطر با کشورهای تحریم‌کننده آن،‌ این شبکه هدف بمباران قرار نگرفته یا تعطیل نشود. برخی منابع آگاه می‌گویند مسوولان قطری طرح جایگزینی را تدوین کرده‌اند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر در تعطیلی شبکه خبری الجزیره در قطر یا تغییر حاکمیت در دوحه آن را به اجرا بگذارند. این منابع اعلام کردند اساس این طرح راه‌اندازی شبکه الجزیره از شهر لندن و انتقال فوری تمامی کارکنان آن از جمله مجریان، کارگردانان و گویندگان این شبکه خبری با تابعیت کشورهای اروپایی و انگلیس به لندن در صورت وقوع هرگونه اتفاق خارق‌العاده‌ است.