دنیای اقتصاد: مخالفان دولت ونزوئلا که با اقبال گسترده عمومی به طرح «همه‌پرسی نمادین» برای مخالفت با بازنویسی قانون اساسی روبه‌رو شدند، مشغول بررسی دیگر اقدامات اعتراضی به منظور جلوگیری از تشکیل مجلس بازنویسی قانون اساسی هستند.

به گزارش رویترز، ائتلاف مخالفان دولت ونزوئلا مشهور به «ائتلاف وحدت دموکراتیک» بعد از چند ماه تجمع خیابانی در اعتراض به دولت که تاکنون حدود ۱۰۰ کشته برجا گذاشته است، روز یکشنبه میلیون‌ها نفر را به منظور شرکت در همه‌پرسی غیررسمی در مخالفت با دولت ونزوئلا به خیابان‌ها آورد.

رهبران مخالف دولت در نظر دارند با طرحی به نام «ساعت صفر» مانع برگزاری انتخابات عمومی از سوی مادورو شوند. مادورو قصد دارد مجلسی تشکیل و قانون اساسی را به سود خود تغییر دهد. این انتخابات قرار است ۳۰ ژوئیه برگزار شود. در این شرایط مخالفان قصد دارند با طرح ساعت صفر مسیر همه‌پرسی را معکوس کنند. تاکتیک‌های مخالفان به این منظور شامل انسداد خیابان‌ها و تحصن، اعتصاب سراسری و حتی راهپیمایی به سمت کاخ ریاست جمهوری میرافلورس خواهد بود. این اتفاقات مشابه رخدادهایی است که قبل از یک کودتای مختصر علیه هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا در سال ۲۰۰۲ افتادند. خولیو بورخس، رهبر پارلمان تحت کنترل مخالفان دولت در ونزوئلا گفت: امروز ونزوئلا با شرافت ایستاده تا بگوید آزادی به سمت عقب بازنمی‌گردد و دموکراسی قابل مذاکره نیست. او افزود: ما مجلس موسسان جعلی نمی‌خواهیم. ما نمی‌خواهیم کوبا باشیم. ما نمی‌خواهیم کشوری بدون آزادی باشیم. این رهبر مخالفان همچنین تصریح کرد که برای مقابله با مادورو راهبردهای دیگری هم در نظر دارند.

مادورو که دوره ریاست‌جمهوری وی در سال ۲۰۱۹ به اتمام می‌رسد، رویداد روز یکشنبه اپوزیسیون را یک تمرین داخلی دانست که اپوزیسیون طاقت تحمل دولت او را ندارد. او در این‌باره به اپوزیسیون گفت: دیوانه نشوید، آرام باشید. رئیس‌جمهوری ونزوئلا تصریح کرد که مجلس موسسان صلح و آرامش را به کشور به ارمغان خواهد آورد و از شکنندگی یک کشور ۳۰ میلیونی جلوگیری خواهد کرد. مادوروی ۵۴ ساله که پیش‌تر راننده اتوبوس بوده، در دولت هوگو چاوز برای مدت طولانی وزیر امور خارجه بوده است. او در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز که به دلیل مرگ هوگوز چاوز برگزار شد با اختلاف اندک توانست بر رقیب خود پیروز شود.

در حال حاضر نیز اوضاع مخالفان مادورو در نظرسنجی‌ها بهتر از اوست اما رئیس‌جمهوری ونزوئلا بر این باور است که مخالفان آلت دست ایالات‌متحده هستند که به‌دنبال نابودی اقتصاد این کشور و خرابکاری هستند. در آخرین نظرسنجی هم مشخص شده که بیشتر مردم این کشور مخالف مجلس موسسان و اعطای قدرت بیشتر به مادورو هستند. با وجود این مادورو اصرار دارد که این انتخابات در روز ۳۰ ژوئیه برگزار شود. گفته می‌شود مخالفان به‌دنبال خنثی کردن طرح مادورو برای برگزاری این انتخابات هستند و حتی از نیروهای نظامی خواسته‌اند تا از قانون اساسی فعلی حمایت کنند. آنها گفته‌اند تا نظامیان از قانون فعلی تا زمانی که دولت مادورو به پایان برسد، حمایت کنند. با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در ونزوئلا اپوزیسیون این کشور در نزد مردم مقبولیت بیشتری دارد. آنها امیدوار هستند بتوانند در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری مادورو را پس بزنند.

در این راستا بخشی از نیروهای نظامی در ونزوئلا با اپوزیسیون همدست شده‌اند. حتی برخی از نیروهای نظامی به کلمبیا پناهنده شده‌اند. با وجود این هنوز بخشی از ارتش به مادورو وفادار است. اپوزیسیون هم تاکنون توانسته تظاهرات‌های فراوانی را علیه دولت مادورو ترتیب دهد. این اعتراض‌ها که بعضا به خشونت هم کشیده شده‌اند تاکنون نزدیک به ۱۰۰ کشته داشته است. در روزهای اخیر نیز برخی طرفداران مادورو به مجلس قانون‌گذاری که اکثریت آن در دستان مخالفان است، با چوپ و چماق حمله کرده و برخی از مخالفان مادورو را زخمی کردند. برخی هشدار داده‌اند ونزوئلا در آستانه تبدیل شدن به سوریه دوم است. به گزارش آسوشیتدپرس ایالات‌متحده هشدار داده که اوضاع در ونزوئلا بحرانی شده است و باید از تبدیل این کشور به سوریه دوم جلو‌گیری به عمل آید.