دنیای اقتصاد: توفانی در راه است. بنابر شواهد موجود احتمال دارد کاخ‌سفید با درگیری‌های فراوان روبه‌رو شود. مهم‌ترین نشانه‌ آن هم توفانی است که اسکاراموچی، مدیریت جدید روابط‌عمومی کاخ‌سفید به‌راه انداخته است. او در توفانی توییتری رینس پریباس، رئیس کارکنان کاخ‌سفید و استیو بانن، مشاور ویژه ترامپ را به باد انتقاد گرفت. او حتی در توییتر خود در انتقاد از این افراد از کلمات رکیک هم استفاده کرده است. او استیو بانن را محکوم کرد که از رئیس‌جمهوری آمریکا در جهت پیاده‌کردن افکار خود سوءاستفاده می‌کند.

البته نخستین اتفاق مهم عصر روز جمعه در کاخ‌سفید رقم خورد که بی‌ارتباط با انتقادهای تند و تیز اسکاراموچی هم نبود. این انتقادها روز جمعه یک قربانی گرفت و آن کسی نبود جز رینس پریباس. او در این شش ماه توفانی که در کاخ‌سفید به‌راه افتاده، نتوانسته بود آرامش را برقرار کند. منتقدان وی از جمله اسکاراموچی وی را متهم کرده بودند که اطلاعات کاخ‌سفید را او به بیرون درز می‌دهد و خود یکی از عوامل این نا‌آرامی‌ها است. همچنین وی متهم شده بود که توانایی اداره کاخ‌سفید را در بخش غربی آن (بخش اداری) ندارد.

بر این اساس ترامپ تصمیم می‌گیرد که عصر جمعه پریباس را تغییر دهد و به‌جای او یک ژنرال ۴ ستاره را بیاورد؛ این ژنرال ۴ستاره کسی نیست جز «جان‌اف.کلی».

جان‌اف‌.کلی که تا قبل از آن وزیر امنیت داخلی ایالات‌متحده بود، حالا قرار است در نقش یک نظامی بازنشسته آرامش را به کاخ‌سفید بازگرداند. از روزی که ترامپ وارد کاخ‌سفید شد هر روز اخبار ناخوشایندی از داخل آن به گوش می‌رسد. به‌عنوان مثال بارها گفته شده بود که پریباس نتوانسته است رابطه میان استیو بانن با جرد کوشنر را بهبود بخشد و دغدغه‌های این دو به‌عنوان مشاوران ترامپ متفاوت از یکدیگر است.

برخی می‌گویند اسکاراموچی یک «دردسر» تازه برای کاخ‌سفید است که شاید اوضاع کاخ سفید را بیش از پیش نابسامان کند. این در حالی است که وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته است او در رده افراد «پر دردسر» نمی‌گنجد. با وجود این برخی توییت‌های وی را سرآغاز یک تحول جدید و یک خانه‌تکانی اساسی در کاخ‌سفید قلمداد می‌کنند.

در این‌باره کارشناسان حضور ژنرال ۴ ستاره آمریکایی را در کاخ سفید سرآغاز تحولات دومینووار کابینه ترامپ می‌دانند.

جان کلی، ژنرال بازنشسته آمریکایی در حوزه آمریکای‌لاتین و کاراییب فعالیت داشت و مسوولیت بازداشت‌های جنجالی در خلیج گوانتانامو با اوست. او در زمانی هم که در وزارتخانه امنیت ملی حضور داشت از بالاترین هماهنگی درباره طرح مهاجرتی ترامپ برخوردار بود. او درباره اخراج مهاجران غیرقانونی که عمدتا لاتین‌تبار هستند، سخت‌گیری‌های فراوانی نشان داد. او همچنین از حامیان اصلی دیوارکشی بین مکزیک و ایالات‌متحده است. پیش‌تر پولیتیکو، سایت نزدیک به محافظه‌کاران خبر از تغییرات اساسی در داخل کابینه ترامپ داده بود. درحالی‌که این سایت پیش‌بینی کرده بود که پریباس، ژنرال مک‌مستر و جف سشنز جزو کسانی هستند که احتمالا از تیم ترامپ کنار گذاشته شوند. نخستین تغییر در این زمینه عصر جمعه رخ داد اما دو نفر دیگر نیز جزو کاندیداهایی هستند که باید منتظر قطع همکاری خود با ترامپ باشند. در این زمینه ترامپ هفته گذشته انتقادات تند و تیزی از جف سشنز داشت زیرا وی اعتقاد دارد که او نباید خود را از پرونده «روس‌گیت» کنار می‌کشید. پرونده‌ای که برخی می‌گویند ممکن است عاقبتی همچون ریچارد نیکسون را برای ترامپ به ارمغان بیاورد.

ازسوی دیگر او با ژنرال مک‌مستر درخصوص تحولات جاری در افغانستان اصلا هم‌نظر نیست و گفته می‌شود که احتمالا او نیز در قطار جدید کاخ‌سفید جایی نخواهد داشت.

به‌رغم اینکه برخی از طرفداران ترامپ می‌گویند او از اخراج افراد خوشش نمی‌آید اما برخی دیگر استعفای محترمانه ‌شان‌اسپایسر، سخنگوی سابق مطبوعاتی کاخ‌سفید را اولین نشانه توفان قلمداد می‌کنند. سان‌شاین یکی از همکاران قدیمی ترامپ به پولیتیکو می‌گوید: من با او ۱۶ سال کار کردم. اصلا ندیدم که کسی را اخراج کند. مساله اخراج فقط به نمایش تلویزیونی (کارآموز) با حضور او محدود می‌شد.

سان‌شاین که برای مدت‌طولانی در اداره املاک و مستغلات ترامپ همکاری داشته است، اما به یک نکته دیگر هم اشاره می‌کند. او می‌گوید: ترامپ حافظه خوبی دارد و وقتی از یک نفر عصبانی شود، کاری می‌کند که او خود استعفا دهد. سان‌شاین به جف سشنز نیز پیشنهاد می‌دهد که خود‌ دست به استعفا بزند تا پیش از این عرصه بیشتر از این بر او تنگ شود.

برای مک‌مستر همچنین سناریویی را می‌توان متصور شد. در کاخ‌سفید زمزمه‌های فراوانی درباره برکناری او شنیده می‌شود. برخی می‌گویند که احتمالا مایک پمپئو، رئیس سیا یا جان بولتون سفیر سابق ایالات‌متحده در دوران جورج‌بوش پسر جایگزین وی شوند. منابع حاضر در کاخ‌سفید می‌گویند بولتون جزو کسانی است که رفت و آمد فراوانی به کاخ‌سفید دارد. او یکی از ضدایرانی‌ترین سیاستمداران آمریکایی است که در طیف تندروی محافظه‌کاران می‌گنجد.

همزمان برخی دیگر از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که دامنه تغییرات به این موارد محدود نشود و یکی از نفرات اصلی برای برکناری رکس تیلرسون خواهد بود. از تیلرسون به‌عنوان عضو ناهماهنگ با تیم ترامپ یاد می‌شود.

برخی می‌گویند ترامپ از او به دلیل تایید وفادار ماندن ایران به اجرای برجام به‌شدت عصبانی است. وزارت امورخارجه آمریکا موظف است هر سه ماه گزارشی مبنی بر وفادار ماندن ایران به برجام تهیه کند. این برای بار دوم بود که در دولت ترامپ اجرای برجام از سوی ایران مورد تایید قرار می‌گیرد اما به‌نظر می‌رسد ترامپ از این موضوع خشنود نیست.

همچنین ترامپ در مورد درگیری بین کشورهای عربی جانب کشورهای تحریم‌کننده را گرفت و تیلرسون میانه میدان را گرفت تا بازی به سمت یک‌طرف غش نکند. این در حالی است که دونالد ترامپ، قطر را حامی تروریسم نامید اما تیلرسون به عکس ترامپ و سایر کشورهای عربی از قطر در باب این اتهام دفاع کرد.

برخی از شایعات می‌گویند تیلرسون خود مایل است که دست‌کم یک سال در این پست باقی بماند اما با توجه به اختلافات موجود ممکن است تیلرسون زودتر از آنچه گفته می‌شود از کار برکنار شود. پیش‌بینی‌های موجود هم نشان از این روند دارد که ترامپ قصد دارد دست به تغییرات دیگری در تیم خود بزند. اسپایسر و پریباس نخستین قربانیان این خواسته هستند.

همان‌گونه که اسکاراموچی در نخستین روزهای آغاز به‌کار خود گفت: باید کسانی که عامل درز اطلاعات به رسانه‌ها هستند را شناسایی کرد. او همچنین تصریح کرد: همکارانم به من گزارش می‌دهند، من به رئیس‌جمهوری. باید این درز اطلاعات متوقف شود. به همه همکاران خود هم گفته‌ام اگر متوقف نشود، همه شما را اخراج می‌کنم.