به نوشته روزنامه دیلی‌میل، بغداد به نیروهای پیشمرگه اولتیاتوم داده است که به موقعیت پیشین خود به قبل از سال ۲۰۱۴ بازگردند. برخی منابع خبری می‌گویند که این اولتیماتوم تا عصر شنبه (روز گذشته) بوده اما دیلی‌میل گفته است تا عصر یکشنبه نیروهای پیشمرگه فرصت دارند تا به موقعیت پیشین خود بازگردند. نیروهای پیشمرگه این شهر را پس از جنگ با داعش به تصرف خود درآوردند.

 این اولتیماتوم پس از آن صادر شده است که هزاران سرباز عراقی و نیروهای شبه‌نظامی در نزدیکی این شهر مستقر شده‌اند. پیش از این بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان نیز درگیری بر سر این شهر وجود داشت اما پس از ظهور داعش در این شهر، پیشمرگه‌ها به بهانه حفاظت از این شهر در آن مستقر شدند و در روز همه‌پرسی نیز در کرکوک صندوق رای مستقر کرده بودند. یکی از مقامات کرد به خبرگزاری فرانسه گفته است که مهلت زمانی بازگشت نیروهای کرد به پیش از موقعیت ۶ ژوئن سال ۲۰۱۴ تا نیمه‌های شب شنبه بوده است.

درحالی‌که زمزمه‌هایی مبنی بر گفت‌وگوی دو طرف شنیده می‌شد اما مقامات محلی اقلیم کردستان گفته بودند تنها به شرط «بدون‌شرط» بودن گفت‌وگوها حاضر به مذاکره هستند. این درحالی است که بغداد «شرط مذاکره» را وفاداری مقامات محلی کرستان عراق به «اصول ملی» اعلام کرده ‌است.

 سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: درهای مذاکره بسته نیستند اما گفت‌وگو باید مبتنی بر مجموعه اصولی روشن و قاطع باشد تا به سمت گفت‌وگویی غیرمفید و غیرسازنده نرویم و بتوانیم از بن‌بستی که در اربیل پس از برگزاری همه‌پرسی برخلاف قانون اساسی ایجاد شد، خارج شویم. الحدیثی گفت: ما می‌گوییم اگر اربیل واقعا می‌خواهد وارد گفت‌وگویی سازنده و درست شود باید تمامی اصول ملی را رعایت کند. هیچ گفت‌وگویی بدون استناد به این اصول ممکن نیست و این اصول شامل اعتراف به وحدت اقوام عراق، احترام به قانون‌اساسی و حاکمیت ملی عراق در تمامی مناطق از جمله اقلیم کردستان و نیز اعتراف به این مساله است که قانون اساسی چارچوب این گفت‌وگو باشد.

سخنگوی دفتر العبادی ادامه داد: نتایج و اصول این گفت‌وگو نیز باید در چارچوب قانون اساسی بوده و با آن تعارضی نداشته باشد و اربیل نیز باید به اختیارات حاکمیتی بغداد درخصوص پرونده تجارت خارجی شامل صادرات و فروش نفت از میادین نفتی واقع در اقلیم و یا کرکوک و مدیریت گذرگاه‌های مرزی زمینی و هوایی توسط دولت بغداد معترف باشد. الحدیثی افزود: این اصول و قواعد ماست و اگر اربیل واقعا می‌خواهد وارد گفت‌وگویی سازنده، مثبت و نتیجه بخش شود باید به آنها معترف باشد و در این صورت است که درهای گفت‌وگو باز خواهند بود و برعکس فکر می‌کنم فرصت و امکانی برای گفت‌وگو وجود ندارد. سخنگوی العبادی تاکید کرد: قطعا هیچ گفت‌وگویی درخصوص همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان وجود ندارد و هیچ‌گونه بحث و بررسی درخصوص نتایج آن نمی‌شود زیرا این همه‌پرسی به‌طور کلی از نظر ما مردود است.

این درحالی است که برهم صالح، رئیس ائتلاف عدالت و دموکراسی عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی تاکید کرد: مسوولان اقلیم کردستان با تعلیق نتایج همه‌پرسی و فعالیت براساس طرح پیشنهادشده از سوی ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهوری موافقت کرده‌اند. صالح گفت: تشکیل کشوری کرد نیاز به گفت‌وگو با دولت عراق از طریق دولت‌های منطقه دارد، در غیر این‌صورت ما دولتی مشابه دولت‌های غیرموفق خواهیم داشت. وی افزود: آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجعیت عالیقدر عراق پیشتر طرح پایبندی به قانون اساسی و وحدت عراق را ارائه کرد و این طرح مورد استقبال اقلیم کردستان قرار گرفت. اما اکنون بیشتر طرف‌های عراقی و طرف‌های منطقه‌ای و جهانی تا تعلیق نتایج همه‌پرسی برای مدت دو سال مخالف بوده و خواستار لغو کلی این نتایج هستند. این درحالی است که یک مسوول عالی رتبه کرد اظهار کرد: نیروهای عراقی به نیروهای کرد تا عصر شنبه (روز گذشته) برای عقب‌نشینی از استان نفتی کرکوک فرصت داده‌اند.

این مسوول کرد که نخواست نامش فاش شود، در این‌خصوص گفت: مهلت تعیین شده تا بامداد یکشنبه بوده است و نیروهای پیشمرگه کرد تا این زمان فرصت دارند از مواضع‌شان تا قبل از ششم ژوئن ۲۰۱۴ عقب‌نشینی کرده و پایگاه‌های نظامی و امنیتی و نیز تاسیسات نفت‌خیز کرکوک را به بغداد تحویل دهند.

این اظهارات مسوول کرد درحالی بیان شد که فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق که خود کرد است با سفر به شهر سلیمانیه با مسوولان اتحادیه میهنی کردستان عراق دیدار و درباره بحران فعلی گفت‌وگو کرد. نیروهای عراقی روز جمعه تعدادی از پایگاه‌هایی که کردها آنها را از سال ۲۰۱۴ در جنوب کرکوک در کنترل داشتند، بدون درگیری پس گرفتند. در مقابل مسوولان اقلیم کردستان عراق آمادگی نیروهای خود را برای دفاع از پایگاه‌هایشان بالا برده‌اند.

همزمان رئیس‌جمهوری عراق در سفرش به سلیمانیه برای بررسی بحران میان بغداد و کردستان، خواسته‌های حشد شعبی را به رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق منتقل کرد اما این خبر از سوی دفتر ریاست‌جمهوری عراق تکذیب شد. به گزارش سومریه نیوز، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق روز جمعه برای بررسی بحران میان بغداد و اربیل در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان به سلیمانیه رفت و نشستی را با رهبران اتحادیه میهنی در دفتر سیاسی این اتحادیه با حضور هیرو احمد، قباد طالبانی، ملابختیار، کوسرت رسول و سعدی احمدبیره برگزار کرد. به گفته منابع، معصوم در این نشست ۶ خواسته حشد شعبی را به رهبران اتحادیه میهنی کردستان منتقل کرد. به گفته این منابع، حشد شعبی خواهان سیطره بر تمامی میادین نفتی و فرودگاه‌ها در شهر کرکوک و برکناری استاندار کرکوک شده است. از جمله دیگر خواسته‌های حشد شعبی سیطره بر پادگان کیوان و تحویل تمامی تروریست‌های داعشی است که به‌دست پیشمرگه‌ها بازداشت شده‌اند. همزمان العبادی نیز از اربیل خواسته تمامی مناطقی را که این اقلیم بر آن سیطره یافته، پس بدهد. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پیشتر از آمادگی خود برای برگزاری مذاکره با بغداد خبر داده بود.

درحالی‌که منابع خبری می‌گویند معصوم شروط و خواسته‌های دولت فدرال را به کردها منتقل کرده است اما دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری عراق اعلام کرد که به‌طور قطع اخبار درباره انتقال نامه یا خواسته یا شروطی به هر طرف رسمی یا رهبران اتحادیه میهنی کردستان یا دولت اقلیم کردستان را تکذیب می‌کند. در بیانیه این دفتر آمده است: این سفر با هدف بررسی تحولات کنونی و رسیدن به راهکارهای مسالمت‌آمیز برای حل بحران است و فواد معصوم دیدگاه‌های سازنده‌ای در این‌باره دارد.