شب وحشت در خاورمیانه

درحالی‌که گفته می‌شود این زلزله در برخی کشورهای دیگر از جمله نواحی جنوبی ترکیه و کویت هم احساس شده اما قوی‌ترین آن در عراق احساس شده است. در این راستا خبرنگار العالم در عراق گزارش داد که برای اولین بار بغداد شاهد پس‌لرزه بوده است، زلزله در برخی مناطق ایران نیز احساس شده است. قدرت زلزله در کرکوک ۲/ ۷ریشتر بوده است. خبرنگار العالم در عراق تاکید کرد: قدرت این زمین‌لرزه در تمام عراق ۲/ ۷ ریشتر به مدت یک دقیقه بود. با این حال در مورد مرکز زمین‌لرزه اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است. بنا بر اعلام مرکز زمین‌شناسی آمریکا مرکز زلزله نزدیک سلیمانیه عراق بوده و ۲/ ۷ ریشتر قدرت داشته است. مرکز لرزه‌نگاری اروپایی-مدیترانه‌ای قدرت زلزله را ۶/ ۷ریشتر برآورد کرده و نوشته است مرکز زمین‌لرزه ۲۲ کیلومتری شمال شرق سرپل ذهاب بوده است.

گزارش‌های تکمیلی نشان می‌دهد پس از وقوع زلزله بسیاری از شهروندان عراقی در بغداد، کربلا و نجف به خیابان‌ها آمده و شب را در خیابان‌ها سپری کرده‌اند. چنین وضعیت مشابهی هم از کویت گزارش شده است. این در شرایطی است که خبرها از تلفات جانی در عراق و اقلیم کردستان عراق حکایت دارد. برخی خبرگزاری‌ها تعداد کشته‌ها را در این کشور ۴ و برخی دیگر ۷ نفر اعلام کرده‌اند. البته گفته می‌شود کشته‌های این زلزله مربوط به نواحی اقلیم کردستان عراق بوده است.

در ادامه روایت‌های متناقض از مرکز زمین‌لرزه نیز سازمان زلزله‌نگاری عراق اعلام کرد: مرکز زلزله در ۲۰ کیلومتری شهر خانقین و در ۲۰۰کیلومتری بغداد بوده است. مرکز زلزله‌نگاری عراق در خبری که به رسانه‌های محلی داده گفته شدت زلزله ۷/ ۶ ریشتربوده است. در مجموع زمان‌ کلی این زمین‌لرزه در عراق چهار دقیقه بوده که سهم بغداد از این زمان‌ها ۳۹ ثانیه بوده است، بیشتر خسارت‌ها‌ی زلزله در عراق مادی گزارش شده است. این خسارت‌ها هم در روستاهای سه شهر سلیمانیه، حلبچه و خانقین بوده است.

در برخی خیابان‌های شهر کوت مرکز استان واسط هم شکاف‌هایی ایجاد شده است. گفته می‌شود در برخی مناطق موصل و سلیمانیه قدرت زلزله به چهار ریشتر هم رسیده است. شبکه خبری ای‌بی‌سی نیز در گزارشی اعلام کرد که قدرت زلزله در ایران و عراق به حدی بوده است که برق چندین شهر در این دو کشور قطع شد. اما سازمان زلزله‌نگاری کویت اعلام کرد شدت زلزله در این کشور کم بوده اما خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد مردم این کشور پس از این لرزش خفیف از خانه‌های خود خارج شدند و در خیابان‌ها شب را به صبح رساندند.

شبکه تلویزیون تی‌آرتی هم می‌گوید در تماسی که رئیس هلال احمر ترکیه داشته به مقامات عراقی تاکید کرده است که نیروهای خود را به مناطق زلزله‌زده اعزام خواهد کرد. همزمان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا طی یک پیام توییتری با حادثه‌دیدگان زلزله در ایران و عراق ابراز همدردی کرد.

 


ابعاد بزرگترین زلزله ربع قرن ایران

ایرانیان در سوگ دیار بیستون

سوگنامه ویرانی سرزمین تاریخی

قربانیان تاریخی زلزله غرب کشور

آمادگی در برابر زلزله با بزرگ‌داده‌ها