ارتش ترکیه در اواخر سال ۲۰۱۶ با عملیات «سپر ‌فرات» وارد سوریه شد و در سال ۲۰۱۷ افراطیون را از این بخش از حلب بیرون کرد. برای چند سال این منطقه از سوی گروه‌های تندرو از جمله گروه القاعده و داعش اداره می‌شده است. اما مرکز ضدایدئولوژی افراطی‌گرایی چند هفته پیش در این منطقه افتتاح شد. این مرکز از سوی سوری‌ها اداره می‌شود و در آن سعی می‌شود افکار افراطی را از ذهن افراد این منطقه دور کند. سوری‌ها معتقدند این اقدام برای دوران پساداعش بسیار ضروری است. حسین ناصر، مدیر این مرکز می‌گوید: خطرناک‌ترین ایدئولوژی، از آن داعش است. ما به افراد این منطقه می‌خواهیم یاد دهیم که مقدس‌ترین چیز آزادی و حقوق بشر است. این درحالی است که پاک کردن منطقه از افکار رادیکال تنها بخشی از اهداف دوران پساداعش است.

ترکیه در واقع قصد دارد نفوذ خود را در این منطقه بیشتر کند تا مانع پیشروی کردها شود. ترکیه در دوران پساداعش تجهیزات برقی و آب را برای این شهر فراهم می‌کند و تامین حقوق پلیس‌های محلی نیز به عهده آنکارا است. این کشور همچنین در شهر ماریه درحال ساخت مدرسه است. در ۶ سال گذشته کودکان از تحصیل در این منطقه محروم بوده‌اند.

در این ۶ سال کودکان بیشتر تحت آموزه‌های داعش قرار داشتند و در میادین همپای آنها می‌جنگیدند. اما ترکیه در این منطقه به‌دنبال تامین منافع ملی خود است. ترکیه قصد دارد مرز خود با سوریه را امن و به دور از دست داعشی‌ها نگه دارد. همچنین ترکیه می‌خواهد اینجا معبری امن برای عبور بیش از ۳ میلیون آواره سوری باشد که در ترکیه پناه گرفته‌اند. البته این تمام داستان حضور پر رنگ ترکیه در این منطقه نیست. آنکارا قصد دارد تا از طریق حضور پررنگ خود اجازه پیشروی به کردها را ندهد. ترکیه کردهای «YPG» را که حمایت آمریکا را نیز دارند، به‌عنوان یک گروه تروریستی می‌داند که ارتباط نزدیکی با پ‌ک‌ک دارد. برخی نگران هستند که به‌رغم پیشرفت‌هایی که در شهری مانند جرابلس دیده می‌شود اما حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از گروه‌های کرد ممکن است، به‌دلیل برتری عددی اعراب، آنها را دوباره به سمت افراطیون هل دهد و این سیاست به بازگشت گروهی مثل داعش در این شهر کمک کند. عبدالناصر یکی از کسانی که با ترکیه‌ای‌ها همکاری می‌کند، می‌گوید: آمریکا باید از گروه‌های مناسب حمایت کند. پشتیبانی از کردها که در زمین اعراب پیشروی می‌کنند، درست نیست.