توطئه لیکود

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این تحرکات در چند جبهه مختلف صورت گرفته است، همچنانکه حزب بنیامین نتانیاهو، برای اولین‌بار خواستار پیوست و انضمام شهرک یهودیان در کرانه غربی شده است و مقامات عالی‌رتبه قانون‌گذار این رژیم خواستار توسعه مناطق اشغالی شده‌اند. افزون بر این، پارلمان اسرائیل در یک بحث طولانی که به نیمه‌های شب هم کشیده شد، در بامداد روز سه‌شنبه در نهایت به قانونی رای داد که مانع اجرای هر نوع طرحی با مضمون «اعطای زمین برای صلح» می‌شود. این طرح حتی شامل بیت‌المقدس هم می‌شود و مقامات اسرائیلی بنا بر این قانون حق ندارند برای به‌دست آوردن صلح به دو نیمه شدن بیت‌المقدس رضایت بدهند. با این شرایط دست اسرائیل برای از بین بردن چند محله فلسطینی در بیت‌المقدس نیز باز می‌شود.

اظهارنظر ترامپ، به‌رغم مخالفت سایر متحدان غربی‌اش مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل موجب تقویت راست‌ها در سرزمین‌های اشغالی شده و حالا آنها دری را به روی خود باز می‌بینند که می‌توانند به موجب آن رویای تک کشوری از رود اردن تا مدیترانه را محقق کنند.

گیلا اردان، روز یکشنبه در اجتماعی هزار نفری از اعضای حزب لیکود گفت: «ما به دنیا می‌گوییم که برای ما اهمیت ندارد سایر ملل چه می‌گویند.» او در پایان سخنرانی خود هم مدعی شد که زمان مناسبی فرا رسیده است تا به وعده کتاب مقدس عمل کنیم. اما طرفداران اسرائیلی و فلسطینی راهکار دو کشوری می‌گویند که این تحرکات آشکار کرد که دست‌راستی‌ها دست برتر را دارند و یک نگرش راستگرایانه در سرزمین‌های اشغالی حاکم شده است.  محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درباره رای روز سه‌شنبه کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) گفت: ما امیدواریم که این رای به‌عنوان یک هشدار برای جامعه بین‌المللی مطرح شود که اسرائیلی‌ها به لطف حمایت کامل از سوی ایالات‌متحده، به صلح مستمر و پایدار علاقه‌مند نیستند. محمود عباس البته این نکته را هم متذکر شد که در واکنش به این اقدام اسرائیلی‌ها در توافق‌های پیشین تجدیدنظر خواهند کرد. به گفته عباس هدف اصلی این رای تقویت این رژیم آپارتاید در طول تاریخ فلسطین است.  دنیل سیدمن مدیر موسسه تحقیقاتی در بیت‌المقدس که درباره راه‌حل دو کشوری تحقیق می‌کنند، می‌گوید: چیزی که قبلا در دل‌هایمان بود اما حالا آشکار شده این است که ما به هیچ عنوان قصد نداریم که این زمین را با کسی تقسیم کنیم، به‌جز اقلیتی که به سختی تحمل شده است.  نتانیاهو اما آشکارا گفته است که او همچنان از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کند حتی اگر پارلمان رای به توسعه شهرک‌ها در مناطق اشغالی داده باشد. این درحالی است که حمایت دونالد ترامپ موجب تقویت این ظن در برخی وزرای نتانیاهو شده است که می‌توانند اقدامات قوی‌تری انجام دهند بدون آنکه ترس از عواقب بین‌المللی آن داشته باشند.  مناخیم کلاین، مدرس دانشگاه بار ایلان می‌گوید: نقشه فشارهای خارجی به شکل دراماتیکی تغییر کرده است. به جای اوباما ما ترامپ را داریم. اتحادیه اروپا تکه پاره شده است.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در دستور کار است، آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی به مشکل برخورده است، هیچ اجماعی در اروپا دیده نمی‌شود و هیچ فشار خاصی روی اسرائیل وجود ندارد. پس موانع برای ادامه مسیر اسرائیل از سر راه برداشته شده است.  همزمان پرونده فسادی که علیه نتانیاهو و دستیارانش به راه افتاده، وی را بسیار ضعیف کرده و این گمانه تقویت شده است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند حتی در این پرونده محکوم شود. این امر به تقویت جناح تندروی دولت ائتلافی نتانیاهو منجر می‌شود و سرزمین‌های اشغالی را به یک انتخابات زودهنگام در سال ۲۰۱۸ ترغیب می‌کند. انتخابات بعدی پارلمانی در سال ۲۰۱۹ باید برگزار شود اما اگر نخست‌وزیر اسرائیل محکوم شود یک انتخابات زودهنگام در دستور کار قرار خواهد گرفت. به گفته برخی کارشناسان، این همان آرزوی دست‌راستی‌ها است که با کمک ترامپ در سرزمین‌های اشغالی دست بالاتر را داشته باشند.