یانون ساختار ملی «کاساپوند» را پی‌ریزی کرد که یک مرکز فرهنگی برای جوانان بود که در سال ۲۰۰۳ از سوی مبارزان در ساختمان اشغال شده در منطقه «اسکیلینو»ی رم بازگشایی شده بود. «میلیشیا» نشان می‌دهد که یهودستیزی در منطقه نوفاشیستی ایتالیا همچنان بسیار قدرتمند است. «کاساپوند» یا CP برگرفته از نام ازرا پاوند - فاشیست‌های هزاره سوم، نامی که آنها خود را به آن می‌نامند- که نمایاننده اصلی‌ترین تجلی نوفاشیسم است دارای بعد اجتماعی بسیار قدرتمندی است و در عین حال، دارای یک زبان سیاسی بسیار مبدعانه نزدیک به فرهنگ جوانان است.  

فعالان کاساپوند موسیقی آلترناتیوی به نام (Zetazeroalfa) تولید می‌کنند، یک ایستگاه رادیویی مهم به نام «رادیو پرچم‌سیاه» یا « Radio Bandiera Nera» دارند که هر دو اشاره دارد به فاشیسم و دزدان دریایی (شعارشان این است: «شورشیان زیبا را آزاد کنید»)، یک باشگاه فیلم، مجلات و روزنامه هم دارند. آنها همچنین وب‌سایت‌های مد روز و متنوعی دارند که مورد بازدید جوانان است و از «Myspace» و فیس‌بوک هم استفاده می‌کنند. آنها انواع جدیدی از فعالیت‌ها را انجام داده‌اند که «آینده‌گرایان [futurist] یا جوخه‌های رسانه‌ای[squads media]» نامیده می‌شوند مانند حمله به محل برگزاری «شو»ی محبوب تلویزیونی «The Loft» (نماد جریان رسانه‌ای از خود بیگانه که بر جوانان تحمیل می‌شود). آنها حدود ۵هزار عضو رسمی دارند (مصاحبه با یک شبه نظامی کاساپوند در فلورانس) با حامیان و طرفداران بسیار.

کاساپوند و فورزا نووا: نمادها و ارزش‌های متفاوت

هم کاساپوند (CP) و هم فورزا نووا (FN) «نوستالژی فاشیسم» را رد می‌کنند، مایلند فاشیسم را با هزاره جدید سازگار کنند و هدفشان نزدیک شدن به فرهنگ جوانان است؛ با این حال، تفاوت میان آنها مهم است: «عبارت فاشیست‌های هزاره سوم به معنای به عهده گرفتن میراث ارزش‌ها، باورها، ریشه‌ها، سنت‌ها و انتقال آنها به هزاره سوم و به روز کردن آنهاست؛ به همین دلیل است که کاساپوند شکل گرفت؛ زیرا ما بر این باوریم که ارزش‌های اصلی فاشیستی – دولت، رفاه اجتماعی و هویت- بهترین ابزار برای مخالفت با جهانی شدن، سرمایه‌داری و جامعه مدرن است به همان شکلی که شکل گرفته و ساخته شده است (مصاحبه با یک شبه‌نظامی کاساپوند در فلورانس).»

شبه‌نظامیان فورزا نووا با رد برچسب «دلتنگ فاشیسم» [nostalgic for fascism] توضیح می‌دهند که امروزه همچون دوران فاشیستی یک سیاست خارجی نجیبانه وجود ندارد: «برای بسیاری از مخالفانمان، ما همچون «دلتنگ‌فاشیسم» به نظر می‌رسیم. صادقانه بگویم، ما مشتاق این نیستیم که کسی از بالکنی واقع در یک میدان [موسولینی] برای ما سخن بگوید. آنچه دلتنگش هستیم همانا توسعه یافته‌ترین فاشیسم دولت سوسیال [social state fascism] هستیم که به اجرا درآمده است. فراموش نکنید که در دوران‌های فاشیستی، قوانین اجتماعی و اقدامات اجتماعی در خط‌مقدم بودند (مصاحبه با یک شبه‌نظامی فورزا نووا، فلورانس).»

صفحه وب‌سایت فورزا نووا، انتشارات و جزوه‌های انتخاباتی‌اش چند نماد یا نشانه روشن از فاشیسم ایتالیا را نشان می‌دهند: هیچ عکسی از موسولینی یا هیچ عکسی از «فاشیا» [Fasci Italiani di Combattimento: اتحادیه‌های مبارز ایتالیا که در سال ۱۹۱۴ از سوی موسولینی تاسیس شد] نیست. «صلیب سلتی»- به رنگ قرمز و مشکی- غالب است. کاساپوند اما نمادهای کاملا متفاوتی دارد و از استفاده از صلیب سلتی انتقاد می‌کند: «در نمادهای‌مان، در شعارهایمان حتی برای یک ناظر سطحی روشن به نظر می‌رسد که ما نمی‌خواهیم سنت‌های قدیمی را دنبال کنیم. ما از لاک‌پشت [tortoise: لاک‌پشت نماد کاساپوند است. روی لاک این حیوان چهار فلش وجود دارد که به یک نقطه مرکزی اشاره رفته و این نقطه مرکزی در قاموس اعضای این حزب همان تجدید‌حیات یا انقلاب ملی است] به جای آتش، صلیب سلتی و ... استفاده می‌کنیم. نسل قبل اینها را به خیابان‌ها آوردند و در دل نگه‌شان داشتند. اما به باور ما دیگر برای هزاره سوم یا برای واقعیت سیاسی و اجتماعی امروز کشور مناسب نیستند (مصاحبه با یک شبه‌نظامی کاساپوند، فلورانس).»

نماد لاک‌پشت این‌گونه توضیح داده می‌شود: «اولین نبرد کاساپوند در خانه است. لاک پشت حیوانی است که خانه‌اش را بر پشت خود حمل می‌کند. بنابراین، چه نمادی بهتر از نماد لاک‌پشت برای نبرد در خانه؟افزون بر این، لاک پشت حیوانی است که عمری طولانی دارد و این، باور به چیزی طولانی مدت در گذشت سال‌ها را به ما می‌دهد. استوار... چهار فلشی که به یک مرکز واحد اشاره دارند نشان‌دهنده مرکزیتی است که کاساپوند می‌خواهد نمایاننده‌اش باشد، مرکز تجدید حیات ملی، انقلاب ملی (مصاحبه با یک شبه‌نظامی کاساپوند، فلورانس).»

در حقیقت، بسیاری از نیروهای سیاسی ایتالیا و نخست‌وزیر رنتزی [Matteo Renzi: ماتئو رنتزی در فوریه ۲۰۱۴ به‌عنوان نخست‌وزیر ایتالیا انتخاب شد. او در سال‌های ۲۰۱۴–۱۹۹۹ شهردار فلورانس بود. رنتزی اولین کسی بود که طرح اصلاح قانون اساسی در سال ۲۰۱۴ را مطرح کرد. این اصلاح برای تایید نهایی نیازمند تایید در همه‌پرسی عمومی بود. رنتزی رای نیاورد و در ۷دسامبر ۲۰۱۶ به‌صورت رسمی از قدرت کناره‌گیری کرد] نیاز به تجدید حیات ملی در مواجهه با بحران و افولی که مشخص‌کننده ایتالیای امروز است را مطرح کردند. یک گام در این مسیر تغییر طبقه سیاسی ایتالیا (که به‌شدت مورد طرد هستند) و اقدامات سیاسی است. با این حال، درحالی‌که نیروهای دیگر مانند جنبش پنج ستاره «بپ گریللو» یا عنصر چپگرای «حزب دموکراتیک» راه‌حل را در طرح دموکراسی بزرگ‌تر می‌بینند، مشارکت و کنترل بر سیاست از سوی شهروندان، کاساپوند و فورزا نووا از ایده سیاست بر مبنای «ارزش‌های معنوی» و به نظامی‌گری به منزله تعهد اخلاقی حمایت می‌کنند. برخی شبه‌نظامیان از الگوهای سابقی مانند «اسپارتاها»ی کهن نقل قول می‌کنند. این دو سازمان ایده کاملا متفاوتی از ارزش‌های معنوی دارند که باید حافظ سیاست باشد.