پیش‌تر نیز به‌دلیل آنکه نمایندگان بر سر تامین مالی دولت فدرال به توافق نرسیده بودند، بخش‌هایی از دولت در ۱۹ ژانویه و در سالگرد یک سالگی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برای مدت سه روز تعطیل شد. در نهایت نمایندگان کنگره بر سر طرح تامین موقت بودجه دولت فدرال تا روز پنج‌شنبه به توافق رسیدند. اما مهلت تامین مالی دولت در نیمه‌شب پنج‌شنبه به پایان می‌رسید. به‌دنبال آغاز دومین تعطیلی موقت، رهبران سنای آمریکا ابراز امیدواری کردند که این تعطیلی تازه بیشتر از چند ساعت به درازا نکشد و موفق شوند تا تامین مالی دولت را تصویب کنند. همان‌طور هم شد؛ مجلس نمایندگان در ساعات آغازین روز جمعه لایحه بودجه را از تصویب گذراند و به این ترتیب این تعطیلی دوم، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تنها پنج ساعت و نیم به طول انجامید. یکی از مواردی که تاکنون باعث عدم تصویب بودجه سالانه آمریکا شده اختلاف نظر جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره بر سر برنامه موسوم به داکا، مربوط به وضعیت کودکانی است که عمدتا از مکزیک و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی غیرقانونی وارد آمریکا شده یا از پدر و مادری غیرآمریکایی در خاک این کشور به دنیا آمده‌اند. رئیس‌جمهور آمریکا چند ماه پیش این طرح مصوب دوران باراک اوباما را ملغی اعلام کرده و گفت که تحت هیچ شرایطی حاضر به ادامه برنامه داکا نخواهد بود. در مقابل، دموکرات‌ها شرط تصویب بودجه سال ۲۰۱۸ ایالات‌متحده را تعیین تکلیف این موضوع اعلام کرده‌اند. این درحالی است که جمهوری‌خواهان چنین استدلال می‌کنند که مساله مهاجرت را نباید با مساله بودجه خلط کرد و می‌توان در این باره «در آینده» تصمیم گرفت.

کنگره آمریکا روز پنج‌شنبه به دلیل رکوردزنی دو نماینده کنگره در سخنرانی‌های خود علیه بودجه فدرال نتوانسته بود واشنگتن را از خطر تعطیلی نجات دهد. مخالفت رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، با طرح مورد توافق جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای تصویب بودجه دو ساله باعث شد تا مجلس سنا نتواند در زمان مقرر مصوبه بودجه را به مجلس نمایندگان بفرستد. به گفته پال، توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر طرح جدید بودجه کشور را بیشتر از قبل دچار بدهی می‌کند. سناتور پال که برای جلوگیری از به رای گذاشته شدن طرح بودجه در سنا در روز پنج‌شنبه در مجموع ۹ ساعت در صحن این مجلس سخنرانی کرد، هشدار داد که طرح مورد توافق دو حزب ۳۰۰ میلیارد دلار به کسری بودجه دولت اضافه می‌کند. به گفته او، این طرح خزانه دولت را به «تاراج» می‌برد. سناتور رند پال می‌گوید نگران است که قانون بودجه جدید، بدهی دولتی در آمریکا را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. او در سخنرانی خودش گفت، نمی‌تواند اجازه دهد که جمهوری‌خواهان رفتاری همانند دموکرات‌ها در زمان باراک اوباما داشته‌ باشند و همه اصول اساسی مالی را نادیده بگیرند.

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، نیز با هشت ساعت صحبت در صحن علنی رکورد تازه‌ای به جا گذاشت. خانم پلوسی ساعت‌ها درباره پناهندگان و پناهجویان سخن گفت و با این کار جریان عادی مجلس نمایندگان آمریکا را مختل کرد.

پلوسی به نفع مهاجران غیرقانونی سخن می‌گفت که در کودکی وارد آمریکا شده‌اند. میلیون‌ها نفر از آنها دارای مدارک قانونی اقامت نیستند و در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته شد اما ترامپ درصدد لغو این تسهیلات و اخراج آنها است. پلوسی  خواهان آن است تا در چارچوب توافقات دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر بودجه، حمایت از این دسته افراد کماکان سر جای خود بماند. در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از کاربران گفتند که خانم پلوسی در این هشت ساعت، تنها اندکی آب خورده و در تمام این مدت با کفش پاشنه بلند بوده است. دموکرات‌ها از این حرکت استقبال کرده اما جمهوری‌خواهان از آن انتقاد کردند. رکورد قبلی طولانی‌ترین سخنرانی مربوط به چمپ کلارک در سال ۱۹۰۹ بود که به مدت ۵ساعت و ۱۵ دقیقه بدون وقفه صحبت کرد.