معمای شام در کاخ سفید

سخنان ترامپ اما در زمانی ابراز شد که همان روز نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در یک انفجار در منبج سوریه کشته شدند. این نیروها به منظور دستگیری یکی از اعضای بلندپایه داعش وارد سوریه شده بودند اما سرهنگ آدریان رنکی گالووی، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که شماری از نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در سوریه کشته شده‌اند.  تاکنون آمریکا و بریتانیا جزئیات اندکی از کشته شدن سربازانی چون جانتان جی دوبار و سرباز بریتانیایی مت ثرون منتشر کرده‌اند. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده این دو سرباز در آن عملیات کشته شده و ۵ تن دیگر نیز زخمی شدند که حال سه نفر از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. در این راستا هنوز نحوه انفجار نیز گزارش نشده است که آیا این تلفات حاصل بمب‌های کنار خیابان بوده یا اینکه توسط یک عامل انتحاری این خسارت جانی به بار آمده است. همچنین هنوز گزارش نشده است که آیا مسببان این بمب‌گذاری شناسایی و دستگیر شده‌اند یا نه. 

با افزوده شدن یک خاندان دیگر از نظامی‌ها به جمع خانواده‌های ستاره طلایی (خانواده نظامیان کشته شده در جنگ) معادلات حضور آمریکا در سوریه پیچیده‌تر شده است. 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی از اینکه آمریکا هزینه جانی و مالی بدهد به‌طور صریح مخالفت کرده است. اما سوی دیگر ماجرا پنتاگون قرار دارد که مخالف ترک سوریه است. سی‌ان‌ان در گزارشی تحلیلی نوشت: این نقطه عطف وحشتناکی است. سوالی که اینجا مطرح است آیا آمریکا باید در سوریه باقی بماند یا نه و اگر قرار است بماند چه مدت و با چه هزینه‌ای؟ دیپلمات‌ها و همچنین نظامیان آمریکایی معتقدند که باید در سوریه همچنان حضور داشت. آنها بر این باورند ترک سوریه به سود ترکیه، متحد آمریکا، روسیه و به‌ویژه ایران است.  گایل لمون، خبرنگار سی‌ان‌ان که در سوریه حضور پیدا کرده است می‌نویسد: پس از آخرین سفری که به سوریه داشتم با والدینی دیدار داشتم که در پی بازسازی مجدد خانواده‌های خود بودند. خانواده‌هایی که سربازان آنها در سوریه درحال مبارزه با داعش و به‌دنبال بازگرداندن ثبات به سوریه بودند. نگرانی عمده سربازانی که در آمریکا هستند به بازگشت داعش به سوریه مربوط می‌شود. همچنین آنها نگران نفوذ متحدان بشار اسد هستند.  

به اعتقاد لمون سه بحث جداگانه در سوریه مطرح است: یک) پاپان داعش در سوریه که با آزادسازی رقه در سال گذشته به‌وقوع پیوست، دو) اظهارنظر اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا باید خیلی سریع سوریه را ترک کند و در نهایت اینکه برخی سیاست‌گذاران آمریکا معتقدند به‌رغم تلفات جانی آمریکا باید در سوریه حضور و رد پایی در آینده این کشور داشته باشد.  این سه بحث در آمریکا باعث شده است که برخی مانند ترامپ بگویند که چون داعش به پایان خود نزدیک شده دیگر حضور آمریکا در این کشور مهم نیست و دسته دیگر بر این باورند که آمریکا باید برای برقراری ثبات در سوریه حضور داشته باشد. در این طیف حتی مک‌مستر، مشاور فعلی امنیت ملی آمریکا و جانشین او جان بولتون نیز دارای دیدگاه یکسانی هستند و هر دو خواستار باقی ماندن آمریکا در سوریه هستند.