ترامپ به‌جای اینکه روز به روز بیشتر یاد بگیرد و به نقشی که آمریکا در جهان دارد پی ببرد، آنگونه که روسای پیشین جمهوری آمریکا بودند، درحال بازگشت به روزهای کارزارهای انتخاباتی خود است که شعار «اول آمریکا» را می‌داد و این رویه به ترکیبی از خصومت و انزواطلبی منجر می‌شود. او متحدان خود در ناتو را متخلف نامید و همچنان نیز اصرار دارد که روسیه می‌تواند یک شریک راهبردی بسیار خوب برای ایالات‌متحده به حساب آید. او می‌گوید که آمریکا پس از جنگ عراق باید نفت را برای خود نگه می‌‌داشت و حالا نیز بدون اینکه قصد ماجراجویی در خارج از کشور داشته باشد می‌گوید که باید از سوریه بیرون رفت و کشور خود را از نو ساخت.

حرکت عکس ترامپ و بازگشت به دوران کارزار انتخاباتی در شرایطی رخ می‌دهد که وی قصد دارد افرادی مانند مک‌مستر را در روزهای آتی از کار برکنار کند و پیش‌تر نیز رکس تیلرسون که وزیر امورخارجه این کشور بود را از کار برکنار کرد. این افراد کسانی هستند که همچنان می‌گویند آمریکا باید قدرتمندانه در صحنه‌های بین‌الملل حضور داشته باشد. ژنرال مک‌مستر و رکس تیلرسون جزو کسانی بودند که مانع بزرگی برای افکار رادیکال ترامپ ایجاد کرده بودند. برای مثال آنها ترامپ را متقاعد می‌کردند که معاهده هسته‌ای با ایران را پاره نکند. آنها به همراه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا ترامپ را قانع کرده بودند که سربازان بیشتری به افغانستان بفرستند. پمپئو (جانشین تیلرسون) و بولتون (جانشین مک‌مستر) جزو کسانی به‌حساب می‌آیند که به راحتی در برابر افکار ترامپ کوتاه خواهند آمد. برخی می‌گویند با نزدیک شدن به ایام انتخابات کنگره، ترامپ به شعارهای اصلی و پیشین خود بازگشته است، زیرا او اعتقاد دارد که این شعارها در موفقیت وی موثر بوده و غریزه‌اش به او می‌گوید که این شعارها درست هستند.

اریک اس. الدلمن، یکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا در امور سیاست خارجی در دوران جورج بوش به نیویورک‌تایمز می‌گوید: او از دهه ۱۹۸۰ دارای افکار پایدار و غیرقابل تغییری بوده است. او می‌افزاید: او اطلاعات کمی از دنیا، تاریخ و جزئیات سیاست دارد. اما او دارای اعتقادات محکم و به‌طرز قابل‌توجهی با دوام بوده است. به گفته الدلمن، ترامپ معتقد است که پیشینیان وی به راحتی گول خورده‌اند و آمریکا را بدهکارتر بار آورده‌اند و نیروی نظامی نیز باید به اندازه کافی مورد استفاده قرار گیرد و قدرت نیروی نظامی به اندازه‌ای باشد که دیگران از آن حساب ببرند. این مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا می‌گوید ترامپ بر این باور است که از دیگران بهتر می‌فهمد و بهتر کار می‌کند.