رئیس‌جمهوری فرانسه در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با خبرنگاران از سیاست‌های خود در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و حتی بین‌المللی کشورش دفاع کرد. رئیس‌جمهوری که با رای قابل‌توجهی توانست نامزد راست‌گراهای افراطی را در انتخابات شکست دهد، اما بلافاصله با کاهش محبوبیت مواجه شد. در این راستا خبرگزاری رویترز گزارش داد امانوئل مکرون در مصاحبه جنجالی با دو خبرنگار فرانسوی از اصلاحات اقتصادی نامحبوبش دفاع کرد. در دومین مصاحبه تلویزیونی ظرف یک‌هفته اخیر که با هدف جلب حمایت‌های اجتماعی از اصلاحات اقتصادی مدنظر دولت انجام می‌شود، نه مکرون و نه مصاحبه‌کنندگان نتوانستند طرف مقابل را مقهور کنند. مکرون در پاسخ به یکی از خبرنگاران که درخصوص تظاهرات اخیر این کشور سوال پرسید، او را به جانبداری متهم کرد و این‌ کار باعث شد تا خبرنگار به وی پاسخ دهد: نه شما معلم ما هستید و نه ما دانش‌آموز شما. مکرون به دفعات به‌دلیل سیاست اقتصادی و خط مشی خود در حوزه کسب‌وکار، مورد حمله قرار گرفته و در بین مخالفان به رئیس‌جمهور ثروتمندان معروف شده است. مکرون که در مصاحبه با ادوی پلنل، از پایگاه مدیاپارت و پژان ژاک بوردین، از رادیو «آر‌ام‌سی» صحبت می‌کرد گفت: واضح است که درخصوص اقدامات دولت در زمینه مالیات بر ثروت عذرخواهی نمی‌کنم زیرا این پول مجددا در اقتصاد سرمایه‌گذاری خواهد شد.

با این حال با بالا گرفتن بحث پس از سوالات درخصوص سیاست‌های مالیاتی یکی از روزنامه‌نگاران به مکرون گفت شما به این دلیل سخنان مرا قطع می‌کنید که برایتان آزاردهنده است. مکرون نیز در پاسخ به سوالات جنجالی گفت: مزخرف گویی را تمام کنید! یا این که: شماها قاضی نیستید! این مصاحبه جنجالی در بیشتر زمان خود با درگیری لفظی مصاحبه‌کننده‌ها و رئیس‌جمهوری فرانسه همراه بود. به همین منظور رئیس‌جمهوری فرانسه آنها را ناعادل خواند که یک‌طرفه به قاضی می‌روند. مکرون به خبرنگاران گفت: هرگز به‌خاطر طرح مالیاتی‌اش از کسی عذرخواهی نخواهد کرد، چراکه ایمان دارد سرمایه‌ها دوباره وارد اقتصاد این کشور خواهند شد و به بهبود و رونق اقتصادی منجر می‌شود.

این مصاحبه که دو ساعت طول کشید با ردوبدل شدن سخنان تند بین دو طرف همراه بود. به گزارش خبرگزاری فرانس۲۴، این مصاحبه همچنین وارد حوزه مسائل بین‌الملل نیز شد و مکرون از حضور فرانسه در کنار آمریکا برای حمله به دمشق دفاع کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه با دفاع از حمله روز شنبه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه به بهانه از بین بردن تاسیسات سلاح‌های شیمیایی در این کشور این اقدام را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و از ارتش کشورش برای شرکت در این عملیات قدردانی کرد.  مکرون همچنین گفت که وی ترامپ را متقاعد کرده است که در سوریه باقی بماند. او گفت: «ما او را قانع کردیم که ماندن در آنجا ضروری است.» او گفت: «شاهد بوده‌ایم که سه عضو شورای امنیت مداخله کرده‌اند. ما از مشروعیت بین‌المللی برای اقدام در این چارچوب برخوردار هستیم.»

ماکرون در پاسخ به این سوال که چطور با جنگ می‌توانیم صلح ایجاد کنیم، گفت: «فرانسه به بشار اسد اعلام جنگ نکرده است، ما حمله کردیم که حقوق بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل تبدیل به یک جسد نشود.» رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که فرانسه دنباله‌روی آمریکا نیست و موضع مستقل خودش را دارد. وی در ادامه تصریح کرد که با حملات روز شنبه، روسیه فهمیده است که جامعه بین‌المللی کنار نمی‌نشیند و فقط نظاره گر نخواهد بود. مکرون البته در این مصاحبه تاکید کرد که برای یافتن راهکار پایدار جهت حل بحران سوریه باید با ایران، روسیه و ترکیه گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه در ادامه اظهارنظرهای خود در حوزه بین‌الملل، به وقایع اخیر مجارستان نیز اشاره کرد. اخیرا حزب فیدز به رهبری ویکتور اوربان توانست برای بار سوم پیروز انتخابات پارلمانی شود اما پیروزی او با حرف و حدیث‌هایی همراه بوده است.  او گفت که از رفتارهای اوربان نگران است، به‌ویژه اینکه نخست‌وزیر مجارستان در یکی از سخنرانی‌هایش به شدت به آرمان‌های لیبرالی تاخته است.