این شکایت که در دادگاه فدرال آمریکا در منهتن تنظیم شده، مدعی است: هک کامپیوترهای حزب دموکرات به‌دست روسیه نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی را به نفع ترامپ تغییر داد. علاوه بر ترامپ، روسیه و ویکی‌لیکس، کمیته ملی دموکرات‌ها در این شکایت نامه به جرد کوشنر، داماد ترامپ و راجر استون، دستیار ترامپ نیز به‌عنوان متهم اشاره کرده است. براساس اسناد و مدارک دادگاه،‌ کمیته ملی دموکرات‌ها همچنین مدعی است که دونالد ترامپ جونیور، پسر بزرگ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به‌صورت مخفیانه با ویکی‌لیکس ارتباط داشته است. راجر استونز مشاور غیررسمی و دوست قدیمی ترامپ در واکنش به این شکایت گفت: این شکایت بر مبنای تئوری توطئه جناح چپ شکل گرفته است. هیچ سند و مدرکی در این رابطه وجود ندارد. کمیته ملی دموکرات‌ها گفت: مسکو با هک و سرقت ایمیل‌ها و دیگر اسناد و مدارک و سپس با انتشار آنها از طریق ویکی‌لیکس دست به یک حمله بی‌شرمانه علیه دموکراسی آمریکا زد. نخستین گزارش‌ها از تلاش هکرها برای هدف‌گرفتن حزب دموکرات آمریکا دو سال پیش در ماه می ۲۰۱۶ مطرح شد. ظرف دو ماه بعد از آن گزارش‌هایی منتشر شد درباره اینکه سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، این رخنه‌ها را تا روسیه ردیابی کرده بودند.

در ماه ژوئیه و شب قبل از مجمع انتخاباتی حزب دموکرات، ویکی‌لیکس بیش از ۲۰ هزار ایمیل داخلی را منتشر کرده که هکرها ربوده بودند. طرفداران حزب دموکرات معتقدند انتشار این ایمیل‌ها باعث تضعیف موقعیت هیلاری کلینتون، نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی دونالد ترامپ شد. بعضی از این ایمیل‌ها نشان می‌داد که مقام‌های حزب دموکرات چگونه تلاش می‌کردند تا برنی سندرز، رقیب هیلاری کلینتون را در انتخابات درون‌حزبی تضعیف کنند. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند با اطمینان بالا فکر می‌کنند روسیه پشت این عملیات بوده اما ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ حاضر نشد این نتیجه‌گیری را بپذیرد. در عین حال که کرملین هم این اتهام‌ها را رد کرده است. این کمیته با متهم کردن کمپین ترامپ به یک تشکیلات اخاذی و باج‌گیری افزود: ترامپ با خوشحالی از کمک روسیه استقبال کرد.

در این شکایت‌نامه آمده است: ترامپ و اطرافیانش با مسکو و اعضای شورای حاکم روسیه ارتباط‌های قبلی داشتند که این امر باعث شکل گرفتن این توطئه و تبانی شد. این توطئه برابر با یک خیانت غیرقابل تصور است؛ کمپین نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از یکی از احزاب اصلی و مهم کشور با کمک یک قدرت خارجی متخاصم شانس خود را برای پیروزی در انتخابات تقویت کرد. براساس قوانین این کشور، روسیه و همدستانش باید پاسخگوی این اقدامات باشند. در همین حال حزب دموکرات در این شکایت‌نامه خواستار دریافت غرامت و صدور حکم دادگاه برای جلوگیری از نفوذهای آتی در سیستم‌های کامپیوتری کمیته ملی دموکرات‌ها شده است. این اقدام قانونی درحالی صورت گرفته که رابرت مولر، بازرس ویژه آمریکا تحقیقات مجزایی را درخصوص تبانی ادعاشده میان ترامپ و روسیه بررسی می‌کند. اگر این تلاش قانونی پیش برود، این شکایت جدید کمیته ملی دموکرات‌ها می‌تواند مقامات را مجبور به افشای اسناد بیشتر در ارتباط با این مساله کند.

دردسری به نام کوهن

سالیان سال یک جوک بین کارکنان ترامپ شایع بود و آن اینکه دوستی با ترامپ مانند یک جاده یک‌طرفه است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز رابطه بین کوهن و ترامپ نیز همیشه یک‌طرفه بوده و خود کوهن نیز اذعان داشته که در این ارتباط همواره او بوده که سپر بلا بوده است. سال‌ها می‌شود که ترامپ با کوهن رفتار بدی داشته و حتی چندین بار نزدیک بوده وی را اخراج کند. این مطالب را کسانی گفته‌اند که با موضوع آشنایی داشته‌اند.

راجر استون یکی از مشاوران غیررسمی ترامپ در این‌باره می‌گوید: ترامپ با کوهن مانند یک آشغال رفتار می‌کرده است. اما برای نخستین‌بار این ترامپ و مشاوران وی هستند که از دستگیری کوهن به شدت ترسیده‌اند. کوهن زن و دو فرزند دارد و آنها از این ترس دارند که وی برای نجات جان خود دیگر سپر بلای ترامپ نشود و حقایقی را بازگو کند که ادامه ریاست‌جمهوری ترامپ را به چالش بکشد. پیش‌تر نیز برخی منابع مطلع هشدار داده بودند که ترس ترامپ از دستگیری کوهن بیشتر از پرونده‌ای است که رابرت مولر بازرس ویژه دادگستری دنبال می‌کند. ترامپ همواره اتهام‌هایی را که متوجه او بوده رد کرده و آنها را به قصد تضعیف دولت خود خوانده بود اما حمله به دفتر کوهن تنها به قصد بررسی پرونده بازیگر فیلم‌های مستهجن نبوده که زمانی با رئیس‌جمهوری آمریکا رابطه داشته است. کوهن در این پرونده متهم است که رشوه ۱۳۰ هزار دلاری برای حق‌السکوت به این بازیگر داده است. با این حال نگرانی تیم ترامپ فراتر از پرونده استورمی است. این احتمال وجود دارد که موضوعات دیگری نیز مطرح باشد که هنوز رو نشده است.

ترامپ اخیرا برای دو پرونده نیروهای تازه‌ای به تیم حقوقی خود اضافه کرده است. سرشناس‌ترین آنها جولیانی شهردار سابق نیویورک و یکی از دادستان‌های فدرالی آمریکا است که سابقه طولانی دوستی با رئیس‌جمهوری آمریکا دارد. تیم جدید ترامپ نیز بیشترین هم و غم خود را معطوف پرونده کوهن کرده است. بنابر اخبار منتشر شده کوهن تا پیش از حمله به دفترش دوبار با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار داشته است. یکی از این دیدارها در مارالاگو، باشگاه خصوصی ترامپ در فلوریدا بوده که چند روز پیش از حمله به دفتر کوهن به‌وقوع پیوسته است. اما از آن زمان گفته می‌شود که کوهن ایزوله شده و حق ارتباط کمتری دارد. ترامپ این احساس را دارد که قدرت نفوذ زیادی روی کوهن دارد و می‌تواند این پرونده را به سود خود کند اما دستیاران ترامپ می‌گویند از زمانی که به دفتر کوهن حمله شده همه چیز تغییر کرده است.

این درحالی است که کوهن بارها در زمان‌های متفاوت از ترامپ دفاع بی‌چون و چرا داشته است. نزدیکان ترامپ می‌گویند که کوهن سالیان زیادی است که خود را وقف خدمت به رئیس‌جمهوری آمریکا کرده است. کوهن حتی خود در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت که برای محافظت از ترامپ هر کاری ممکن است انجام دهد. همچنین او در مصاحبه‌ای دیگر با ونیتی‌فر نیز گفته بود که وی سپر بلای ترامپ است و همچنان خواهد بود. اما این داستان‌ها و روایت‌ها متعلق به پیش از حمله به دفتر وکیل شخصی ترامپ بوده است. استونز می‌گوید: داستان هم‌اینک تغییر کرده است.