تراژدی تورنتو

«پیتر یوئن»، معاون پلیس تورنتو، گفت که تحقیقات در مورد راننده در جریان است و از شاهدان عینی خواست پا پیش بگذارند. مارک ساندرز رئیس پلیس شهر در کنفرانسی خبری گفت به‌نظر می‌رسد حادثه عمدی بوده باشد اما انگیزه آن هنوز مشخص نیست. او گفت که مظنون که اهل محله «ریچموند هیل» است قبلا برای پلیس شناخته شده نبود. پس از حادثه مقامات از مردم خواستند به محل حادثه نزدیک نشوند. خدمات مترو هم در این بخش از شهر متوقف شد. تصاویر منتشرشده ماموران مسلح پلیس و امدادگرانی را نشان می‌دهد که برای کمک به مصدومان به محل شتافتند. شاهدان می‌گویند کیسه‌های نارنجی که حامل جسدی بوده باشد به داخل آمبولانس منتقل شده است.

«گری لانگ»، سخنگوی پلیس تورنتو، به شبکه «گلوبال نیوز» کانادا گفت: «گزارش‌ها حاکی است که یک ون سفیدرنگ از جدول گذشت، روی پیاده‌روی خیابان یانگ، در ضلع جنوبی فینچ، رو به جنوب راند و احتمالا به ۸ تا ۱۰ نفر کوبید.» در یکی دو سال اخیر حمله با خودرو به جمعیت یکی از شیوه‌های تروریستی بوده و در کشورهای مختلف جان عده‌ زیادی را گرفته است. در بیستم و بیست و دوم اکتبر سال۲۰۱۴ مهاجمان افراط‌گرا دو نظامی کانادایی را در دو حمله جداگانه در کبک و نزدیک مقر پارلمان کانادا در اتاوا کشتند. به این ترتیب سطح هشدار حملات تروریستی در کشور همچنان در سطح «میانه» باقی ماند. در اکتبر سال ۲۰۱۷ مردی در نیویورک وانتی را در مسیر دوچرخه‌سواران راند و هشت نفر را کشت.

برخی شاهدان که برای خرید در مغازه‌ها و رستوران‌های اطراف حضور داشتند می‌گویند در لحظه‌ای ناگهان «صدای جیغ و داد شنیده شد». شاهدان می‌گویند وقتی از این مغازه‌ها خارج می‌شدند می‌دیدند که مردمی روی زمین افتاده و عده‌ای مجروح شده‌اند. برخی دیگر می‌گویند «راننده توانسته به راحتی داخل پیاده‌رو بیاید و مسافتی را در پیاده‌رو رانده و بعد دوباره به خیابان یانگ بازگشته و جلوتر دوباره به درون پیاده‌رو بازگشته است.» شاهدان به بی‌بی‌سی می‌گویند که راننده حتما خوب محل را می‌شناخته و می‌دانسته که اتومبیل از داخل پیاده‌‌رو آنجا می‌تواند رد شود. آنها می‌گویند در لحظه وقوع این حادثه، نیروهای امنیتی و هلی کوپترهای پلیس در منطقه حضور داشتند. یک شاهد عینی دیگر که به انگلیسی شکسته صحبت می‌کرد به رسانه‌های محلی گفت: «وانت سفیدی را دیدم که ناگهان وارد پیاده‌رو شد و خیلی‌ها فریاد می‌زدند «ماشین را نگه دار!» اما او همان‌طور راند و به بعضی از مردم کوبید. دیدم که سه نفر روی زمین افتاده‌اند و اصلا تکان نمی‌خوردند.»

«مارک ساندرس»، رئیس پلیس تورنتو نیز گفت آلک میناسیان، عامل حمله در تورنتو، «عمدا خودروی خود را به عابران پیاده زده است.» رویترز می‌نویسد او در شمال تورنتو زندگی می‌کرد. رالف گوداله، وزیر امنیت عمومی کانادا گفت حادثه تورنتو امنیت ملی کانادا را تهدید نمی‌کند. به گفته او این اقدام یک عمل فردی بوده است. مقامات کانادایی اگرچه گفته‌اند اقدام آلک میناسیان عمدی بوده ولی درباره اینکه این عمل انگیزه‌های تروریستی داشته اطلاعی نداده‌اند.

گزارش خبرگزاری آلمان هم حاکی است که حادثه یادشده در همان روزی اتفاق افتاد که وزرای خارجه ۷ کشور صنعتی جهان در تورنتو برای تدارک اجلاس سران این کشورها جمع شده ‌بودند. این حادثه در ۳۰ کیلومتری محل نشست وزرای خارجه جی۷ روی داده است. «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان که در این اجلاس شرکت کرده بود حادثه تورنتو را یک «جنایت وحشیانه» توصیف کرد. جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا نیز در توییتی از اتاوا نوشت: «ما با همه کسانی که در حادثه تقاطع خیابان یانگ و فینچ تورنتو حضور داشتند همدردی می‌کنیم.» جان توری، شهردار تورنتو، این اتفاق را «یک حادثه فاجعه‌بار» توصیف کرد.

آلک میناسیان حدود ساعت ۱۳:۳۰ روز دوشنبه (۲۳ آوریل/ ۳ اردیبهشت) خودروی خود را در خیابان شلوغ یانگ در نزدیکی تقاطع با خیابان فینچ به میان عابران پیاده راند. سرعت خودرو در این حادثه بین ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بوده و در مسیری یک و نیم کیلومتری عابران را زیر گرفته است. در این حادثه ۱۰ نفر کشته و ۱۶ تن زخمی شدند و حال ۵ تن از مجروحان وخیم اعلام شده است. در ویدئوهایی که از آلک میناسیان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده زمانی‌که پلیس به او نزدیک می‌شود او با به‌دست گرفتن جسمی پلیس را تهدید می‌کند و فریاد می‌زند که «او را بکشند» ولی پلیس تورنتو به طرف او شلیک نکرد و موفق شد او را دستگیر کند.