تمدید بحران در ونزوئلا عکس: AFP

وی میزان مشارکت در این انتخابات را ۰۱/ ۴۶درصد اعلام کرد و گفت: مادورو ۵ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۷۱۸ رای به‌دست آورده و پس از او، هنری فالکون از جناح مخالف یک میلیون و ۸۲۰هزار و ۵۲۲ رای به‌دست آورده است. البته فالکون و یک نامزد دیگر مخالف به نام خاویر برتوچی اعلام کردند که این نتیجه را به رسمیت نمی‌شناسند. به گزارش سی‌ان‌ان، آمریکا نیز اعلام کرد که نتیجه اعلامی از سوی ونزوئلا را قبول ندارد و خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده است. مخالفان نیز می‌گویند در انتخابات تقلب شده است. مخالفان می‌گویند که انتخابات به‌دلیل نقض مقررات مخدوش است. فالکون خواستار رای‌گیری مجدد در ماه اکتبر شد.

نامزد اصلی مخالفان پیش از این مدعی شد، مسوولان برگزاری انتخابات با اسکن کردن کارت مواد غذایی سعی کرده‌اند مردم را به سمت رای دادن به مادورو سوق دهند. این کارت‌ها برای دسترسی به مواد غذایی از طرف دولت توزیع می‌شود؛ اما مقام‌های دولت ونزوئلا اعلام کردند که برگزاری انتخابات آزادانه و منصفانه بوده است؛ هرچند مخالفان رای‌گیری را تحریم کردند. پیش‌تر معاون وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا را به رسمیت نخواهد شناخت. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در توییتر خود نوشته بود: به اصطلاح انتخاباتی که در ونزوئلا برگزار ‌شد، مشروعیت ندارد. آمریکا در کنار کشورهای دموکراتیکی که از مردم ونزوئلا و حقوق آنان برای انتخاب نمایندگان خود از طریق انتخابات آزاد و عادلانه حمایت می‌کنند، می‌ایستد.

مادورو اما با قطعی خواندن نتایج انتخابات گفته است که وی پیروز انتخابات شده است. مادورو برای پیروزی در این انتخابات از حربه‌های گوناگون استفاده کرد. حتی در یکی از کمپین‌های وی، ستاره افسانه‌ای آرژانتین، یعنی دیگو مارادونا نیز به حمایت از مادورو به روی صحنه رفت و همپای طرفداران وی رقصید. مادورو همچنین با توزیع یارانه‌های غذا، سعی کرد مردم گرسنه این کشور را از این طریق به پای صندوق‌های رای بکشاند تا به وی رای بدهند. همین مساله موجب شده است تا مخالفان مادورو را متهم به تقلب در انتخابات کنند. پیش‌تر نیز چاوز از چنین شیوه‌هایی برای جلب آرای مردم این کشور استفاده می‌کرده است. اعطای خانه‌های بدون سند به فقرا، موجب می‌شد تا چاوز همواره سربازانی آماده برای رای دادن به وی داشته باشد.

برخی می‌گویند استفاده از شیوه‌های پوپولیستی موجب شده است تا اقتصاد این کشور به بدترین اقتصاد حال حاضر دنیا تبدیل شود. این کشور بنا بر برخی آمارها دارای تورم ۱۳ هزار درصدی است؛ اما خود مادورو می‌گوید که می‌تواند که این اقتصاد (تک محصولی) را نجات دهد. او در یکی از کارزارهای انتخاباتی‌اش با ژستی پیروزمندانه به مردم اصلاحات اقتصادی بنیادی را وعده داده است. درحالی‌که ونزوئلا بیش از پیش در بحران اقتصادی فرو می‌رود، او گفت: «به من رای دهید و من قسم می‌خورم که یک انقلاب اقتصادی انجام بگیرد که دنیا را تکان دهد.» این در شرایطی است که آمریکا گفته است نتیجه انتخابات را قبول ندارد و وعده داده است تحریم‌های نفتی بیشتری علیه ونزوئلا اعمال کند. درحال‌حاضر نیز ترامپ تحریم‌هایی علیه مادورو و اطرافیانش وضع کرده است. مادورو نیز می‌گوید که این وضعیت بد اقتصادی ناشی از جنگ اقتصادی با آمریکا است. بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به همراه آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از مادورو اعلام کرده‌اند که نتایج انتخابات ونزوئلا را به رسمیت نخواهند شناخت. سباستین پینه‌را، رئیس‌جمهوری شیلی نیز در توییتی درباره مادورو نوشت: «او تشنه قدرت بوده و حاضر است مردمش رنج و سختی متحمل شوند.»

 

04-01

 

تجدید دوره بحران اقتصادی ونزوئلا

سه‌گانه رشد قیمت جهانی نفت