به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، هیاتی از آمریکا با عبور از مرزهای همیشه بسته به روی مقام‌های آمریکایی وارد کره‌شمالی شد تا مقدمه‌چینی‌ها را برای دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی انجام دهد. پیش‌بینی می‌شود که مذاکرات میان تیم آمریکایی و مسوولان کره‌شمالی امروز هم  ادامه داشته باشد.  به نظر می‌رسد واشنگتن و پیونگ‌یانگ تلاش تازه‌ای را برای برگزاری دیدار لغو شده کیم - ترامپ در موعد ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) آغاز کرده باشند. رسانه‌های آمریکا گزارش می‌دهند که گروهی از مقامات ارشد آمریکایی هم به سرپرستی جو‌هاگین، از معاونان رئیس دفتر دونالد ترامپ، عازم سنگاپور شده تا به مسائل لجستیکی دیدار احتمالی بپردازند. روز یکشنبه (۲۷ مه) ترامپ در شبکه توییتر از اعزام هیاتی از دیپلمات‌های آمریکایی برای دیدار با مقامات کره‌شمالی خبر داد و نوشت: «من حقیقتا اعتقاد دارم که کره‌شمالی ظرفیت درخشانی دارد و روزی از نظر اقتصادی و مالی کشور بزرگی خواهد شد.»

رهبران دو کره هم روز شنبه به‌طور غیرمنتظره در پانمونجوم دیدار کردند. در پی آن دیدار، رهبر کره‌شمالی به «مون جائه-این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، گفته بود که او همچنان به برگزاری جلسه دیدار سران دو کشور کره‌شمالی و ایالات‌متحده در سنگاپور، پایبند است. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم سپس به خبرنگاران گفت که «کیم جونگ- اون» خواهان غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره است اما تاکید کرد که رهبر کره‌شمالی مطمئن نیست که آیا آمریکا ثبات دولتش را تضمین می‌کند یا نه. دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی نیز دیروز (دوشنبه) اظهار کرد، نشست سه‌جانبه میان رهبران کره‌شمالی، آمریکا و کره‌جنوبی «احتمالا» حدود «۱۲ ژوئن» در سنگاپور برگزار می‌شود. یکی از مقامات عالی‌رتبه دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت: «مذاکرات تازه درحال آغاز شدن هستند بنابراین همچنان منتظر هستیم که ببینیم نتیجه آن، چه خواهد بود اما براساس نتیجه این مذاکرات، مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی خواهد توانست در سنگاپور برای مذاکرات به رهبر کره‌شمالی و رئیس‌جمهوری آمریکا بپیوندد.»

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی معتقد است رهبر کره‌شمالی خواستار نشستی «موفقیت‌آمیز» با رئیس‌جمهور آمریکا است اما هنوز متقاعد نشده که می‌تواند برای دستیابی به توافقی به واشنگتن اعتماد کند. براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، مون جائه این در این نشست اذعان کرد: «کیم‌جونگ‌اون بار دیگر به روشنی تاکید کرد که به خلع‌سلاح کامل پایبند است و چیزی که رهبر کره‌شمالی از آن مطمئن نیست، این است که آیا می‌تواند به تعهد آمریکا برای پایان دادن به روابط خصمانه و تضمین امنیت کره‌شمالی پس از خلع‌سلاح هسته‌ای اعتماد کند یا خیر.»

«مایکل.دی. شی‌یر» و «دیوید.ای. سانجر»، در ۲۷ می‌۲۰۱۸ نیز در نیویورک تایمز نوشتند که هیات‌های دیپلماتیک آمریکا- کره‌شمالی «تلاش‌های پشت‌پرده» برای احیای نشست سران دو کشور را از سر گرفتند. آنها امیدوارند بتوانند دستور کار این مذاکرات را فراهم و بدبینی‌ها را کنار بزنند. به نوشته نیویورک‌تایمز، دیدار و سفر مقام‌های آمریکایی در کره‌شمالی با همتایان خود از این کشور «امری نادر» است. این روزنامه می‌نویسد هیات آمریکایی در کره‌شمالی به‌دنبال اخذ تعهداتی مفصل از «اون» در مورد اراده این کشور برای ترک برنامه هسته‌ای‌اش است. «شی‌یر- سانجر» بر این باورند که اکنون روابط دو کره و واشنگتن در دو مسیر دنبال می‌شود: یکی حضور هیات آمریکایی در کره‌شمالی و دیگر، حضور هیاتی دیگر در سنگاپور. هم اکنون هیات‌ها در مرحله تنظیم دستور کار مذاکرات، زمان دقیق برگزاری، میزان باز بودن درها به روی خبرنگاران و نگرانی‌های امنیتی هستند. یکی از فشرده ترین مذاکرات دیپلماتیک در تاریخ شبه‌جزیره کره درحال برگزاری است. گزارشگران نیویورک‌تایمز معتقدند مذاکرات رهبران دو کره در روستای صلح در پانمونجوم که دومین مذاکره میان رهبران دو کره در دو ماه اخیر بود، حضور هیات دیپلماتیک آمریکا در کره‌شمالی و همزمان چیدمان سیاسی- امنیتی در سنگاپور همگی نشان از این دارد که مثلث واشنگتن- سئول- پیونگ‌یانگ به‌دنبال زمینه‌سازی‌های گسترده برای بازگرداندن قطار مذاکرات به ریل خود و رساندن این قطار به هدف است.

«شی‌یر- سانجر» می‌افزایند نتیجه بخش بودن مذاکرات شبه‌جزیره به مذاکرات سطح پایین چند ماهه (اگر نگوییم چند ساله) باز می‌گردد که میان این کشورها شکل گرفته بود. «جوزف یون»، مذاکره‌کننده اسبق کره‌شمالی در وزارت خارجه، می‌گوید: «ترامپ می‌گوید تا دستیابی به توافق مذاکره نخواهد کرد.» منظور این است که ترامپ مذاکرات را طول نخواهد داد تا مدتی طولانی به درازا بینجامد. مذاکرات برای این است که ببینیم آیا می‌توانیم به اهداف خود برسیم یا نه. با این حال، برخی سناتورهای آمریکایی با هرگونه مذاکره با کره‌شمالی مخالفند و اساسا نسبت به این مذاکرات بدبین. سناتور مارکو روبیو، جمهوری‌خواه از فلوریدا، می‌گوید: «مطمئنم که کره‌شمالی خلع‌سلاح را نمی‌پذیرد. در واقع، خود را غیرهسته‌ای نخواهد کرد. این یک نمایش است.»

از سوی دیگر، جیمز کلاپر، مدیر سابق اطلاعات ملی در دولت اوباما، می‌گوید یا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا پرواز جنگنده‌های هسته‌ای بر فراز شبه‌جزیره متوقف می‌شود یا وضعیت عملیاتی خود را حفظ خواهند کرد. ترامپ چندی پیش گفته بود مذاکرات در سطوح پایین و میانی روند خوبی دارد. با این حال، دیدار رهبران دو کره نقشی تسهیل‌کننده در دیدار ترامپ- کیم در ۱۲ ژوئن خواهد داشت. نفس برگزاری مذاکرات میان «اون» و ترامپ اگرچه مطلوب است اما کار اصلی پس از مذاکرات این دو رهبر تازه شروع می‌شود. در هر حال، گزارشگران نیویورک تایمز می‌نویسند تیم‌های مذاکراتی آمریکا از تجربه کافی برای تعیین دستور کار برخوردارند. واشنگتن‌پست می‌نویسد اعزام این تیم‌ها بازتاب اراده ترامپ برای بازگشت به سوی دیپلمات‌ها و خبرگانی است که چند دهه تجربه کار و البته پیوندهای عمیق با رئیس‌جمهور اسبق (جورج بوش پسر) دارند.‌هاگین یکی از نزدیکان و محارم بوش بود و کیم هم که رهبری هیات آمریکایی را بر عهده دارد از سوی بوش برای نقشی مشابه انتخاب شده بود. «یون» می‌گوید هدف «کیم» [رهبر هیات اعزامی به کره‌شمالی] تعیین مجموعه‌ای از سندهاست که دو طرف روی آن توافق دارند و اینکه سه‌گامی که کره‌شمالی باید در مورد خلع‌سلاح هسته‌ای خود بردارد را مشخص می‌کند. گام اول اعلام این است که کره‌شمالی تا کجا تمایل دارد که برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. گام دوم تصمیم‌گیری در این مورد است که چگونه و چه زمان کره‌شمالی گزارش این فرآیند را به آمریکا می‌دهد. گام سوم هم تعیین این است که چگونه آمریکا به راستی‌آزمایی این ادعاها خواهد پرداخت.