«نیکول گائوته» و «باربارا استار»، گزارشگران سی‌ان‌ان در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸، نوشتند این تصمیم ترامپ موجب نگرانی‌هایی شده و برخی می‌گویند ترامپ «امتیازی چشمگیر» به رهبر کره‌شمالی داده و در عوض چیزی به‌دست نیاورده است. افزون بر این، ترامپ متعهد به خروج نیروهای آمریکایی شده است. «مایکل.جی. گرین»، معاون ارشد رئیس در بخش آسیایی و ژاپن مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، می‌گوید: «این اقدامی نفسگیر است. وقتی رئیس‌جمهوری آمریکا به‌صورت یکجانبه به رهبر کره‌شمالی می‌گوید که ما مانورهای نظامی‌مان را با متحدانمان (ژاپن و کره‌جنوبی) متوقف می‌سازیم و به آنها اطلاع نداده است و بعد اضافه می‌کند که نیروهایمان را هم خارج خواهیم کرد، این اقدامی بسیار تعجب برانگیز و شوکه‌کننده است.» اگرچه بسیاری هم ترامپ را به‌خاطر دنبال کردن گفت‌وگو به جای تقابل شایسته تحسین دانسته‌اند اما اقدام او در مورد مانور نظامی را باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد تعهد امنیتی بلندمدت دولت آمریکا به متحدان برشمرده‌اند. منتقدان بر این باورند که این هدفی است که چین و کره‌شمالی به‌دنبال آن هستند اما معلوم نیست ترامپ چه تضمینی به‌دست آورده که حاضر شده این امتیاز را بدهد. «گائوته- استار» بر این باورند که اگرچه کره‌شمالی برخی از فعالیت‌های هسته ای خود را کاهش داده است اما همچنان در حوزه سایبری رفتاری مخرب دارد و یکی از بزرگ‌ترین نقض‌کننده‌های حقوق بشر در جهان است و مردم خود را گرسنه نگه داشته است. ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی خود با رهبر کره‌شمالی «مانورهای نظامی و بازی‌های جنگی» را اقدامی «تحریک‌برانگیز» خوانده و گفته بود: «هم اکنون ۳۲ هزار نیرو در کره‌جنوبی داریم و مایلم آنها را به خانه بازگردانم.»  چنین بود که «جو بایدن»، معاون اوباما، هم به انتقاد از دیدار ترامپ با کیم پرداخته و اعلام کرد که ترامپ در عین اینکه به رهبر کره‌شمالی بسیار فرصت داد، در ازایش چیزی نگرفت. بایدن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست تاریخی میان دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون، رهبران آمریکا و کره‌شمالی در سنگاپور با مشروعیت دادن به کیم جوان به نفع او تمام شد و در عین اینکه ترامپ اعلام کرد که رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی را متوقف می‌کند، قول داد تا تحریم‌های اقتصادی را نیز علیه پیونگ‌یانگ کم کند. وی ادامه داد:‌ «ما قدرت نفوذ خود را کم کرده‌ایم و در ازای وعده مبهم برای آغاز مذاکرات اتمی، یک اتحاد ضعیف شده را نشان دادیم. کره‌شمالی در گذشته چندین بار خلف وعده کرده است.»

بایدن افزود که توافق به‌دست آمده میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی فاقد جزئیات لازم است و بدون آنکه تضمین‌کننده منافع آمریکا باشد، به نفع کره‌شمالی تمام شده است. وی همچنین تاکید کرد که توافق به‌دست آمده میان ترامپ و کیم جوان، «در آغوش گرفتن نامناسب یک دیکتاتور» است و این کار، آمریکا را امن‌تر نمی‌کند. وی همچنین «عدم آمادگی کافی» ترامپ برای نشست روز سه‌شنبه با کیم جوان در سنگاپور را مورد انتقاد قرار داد و آن را غیرقابل توجیه دانست و گفت: «این یک رویکرد غیرمسوولانه برای یک نشست به این مهمی بوده است.» ترامپ روز سه شنبه گفته بود که نیازی به تهیه یادداشت برای بررسی و بازبینی اوضاع در نشست با رهبر کره‌شمالی ندارد چون یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین حافظه‌ها را دارد. گزارشگران سی‌ان‌ان می‌افزایند: «توماس کانتری من»، دستیار سابق وزیر خارجه در امور امنیت بین‌الملل و منع اشاعه، می‌گوید: «این نشانه‌ای مثبت است اما همزمان اقدامی مرگبار نیز هست. کل این فرآیند تنها زمانی موفق می‌شود که آمریکا و کره‌جنوبی در وضعیت مشاوره نزدیک با یکدیگر باقی بمانند.»

با این حال، یک مقام دفاعی آمریکا اعلام کرد که هیچ گزارش به روزی در مورد اجرا یا توقف مانور نظامی دریافت نکرده و این مانور انجام خواهد شد. یک مقام دیگر آمریکایی هم گفت که معلوم نیست آیا این تعلیق موقتی است یا دائم؛ سطح مانور معلوم نیست؛ تاثیر آن بر متحدان معلوم نیست. «گوردون چانگ»، کارشناس مسائل کره‌شمالی، به سی‌ان‌ان گفت: «ما باید در وضعیت بالای آمادگی برای بازداشتن کره‌شمالی یا خدای ناکرده دفاع از کره‌جنوبی باشیم. اگر این مانورها نباشد، فرسایش به سرعت رخ می‌دهد.»

نگرانی از توقف رزمایش را رویترز به شکل دیگری روایت کرده است. این خبرگزاری به نقل از ترامپ می‌نویسد: «واشنگتن تا زمانی که پیونگ‌یانگ با حسن‌نیت بر سر خلع‌سلاح هسته‌ای مذاکره می‌کند هیچ رزمایش مشترکی با کره‌جنوبی در منطقه برگزار نخواهد کرد.» در اینجا قید «تا زمانی که پیونگ‌یانگ با حسن نیت بر سر خلع سلاح هسته‌ای مذاکره می‌کند» افزوده شده است. ترامپ همچنین گفت: «ما قرار نیست تا زمانی که با حسن‌نیت مشغول مذاکره هستیم رزمایشی از این دست برگزار کنیم.» ترامپ در پاسخ به اینکه آیا در مذاکرات روز سه‌شنبه درباره سفر کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی به آمریکا بحث شده،‌ گفت: «من فکر می‌کنم که در زمان درست او قطعا به کاخ سفید خواهد آمد.» کیم‌جونگ‌اون هم از رئیس‌جمهوری آمریکا دعوت کرده که «در زمان مناسب» به پیونگ‌یانگ سفر کند.