آنها بیش از ترامپ از «اخبار جعلی» صحبت می‌کنند و مانند ایالات متحده پرچم جنگ را علیه کانادا بر افراشته‌اند. اما «رم را دوباره شکوهمند کنید» آن‌گونه که بوده، کمی سخت است. از چند هفته‌ای که امضای ماتارلا، رئیس‌جمهوری این کشور برای تشکیل دولت گذشته است، ایتالیایی‌ها فقیرتر نیز شده‌اند. در شاخص «FTSE MIB» که از شاخص‌های معتبر ایتالیا به‌شمار می‌رود شاهد ریزش ۱۰ درصدی بوده است. دولت ایتالیا، عنوان کرده کمپانی‌ها و مصرف‌کنندگان باید برای پرداخت بیشتر قرض بگیرند.  شکاف بین اوراق قرضه دولتی آلمان و ایتالیا به شکل بی‌سابقه‌ای از زمانی که کونته مسوولیت کار را بر عهده گرفته، بیشتر شده است. با این حال ماتئو سالوینی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه این کشور و لوییجی دی‌مایو، رهبر جنبش ۵ ستاره که وزارتخانه‌های کار و توسعه اقتصادی را می‌چرخاند نتوانسته‌اند مدل ملایمی از ترامپیسم را اجرا کنند. هر چه از ترامپ می‌بینند شدت آن را دو برابر می‌کنند.

اگر به این شیوه نگاه کنید، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه مدل جدید حکومتی در ایتالیا درحال تقلید از دولت ترامپ است.

حوزه اقتصاد: دولت جدید ایتالیا قصد دارد یک اصلاحات اساسی در حوزه مالیاتی انجام دهد و کاهش ۱۵ و ۲۰درصدی برای افراد، خانوارها و شرکت‌ها در نظر گرفته است. پس از اینکه طرح مالیاتی ترامپ تصویب شد، اصلاحات مالیاتی دولت جدید ایتالیا، بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی در کشورهای توسعه یافته به سود طبقات بالایی جامعه به‌حساب می‌آید. این درحالی است که پیاده شدن این طرح ممکن است موجب شود تا ۵۰ میلیارد یورو از درآمدهای سالانه ایتالیا کاهش یابد.

حوزه تجارت: درحالی‌که ترامپ سعی کرده است با وضع تعرفه‌های جدید از سازندگان فولاد آمریکایی حمایت کند، دولت ایتالیا نیز به‌دنبال حمایت از سازندگان پنیر این کشور است. در چند هفته‌ای که دولت جدید مستقر شده است، وزیر کشاورزی ایتالیا گفته قصد ندارد طرح اتحادیه اروپا در زمینه تجارت آزاد با کانادا را بپذیرد. سیاست خارجی: پیش از اینکه دونالد ترامپ حتی مراسم سوگند ریاست‌جمهوری را به‌جا آورد، گله‌های خود را از رهبران مکزیک و کانادا، در پای تلفن ابراز کرده بود. سالوینی نیز چنین رویه‌ای داشته است. ایتالیا نیز گفته است که آفریقایی‌ها و به‌ویژه متحدان ‌آفریقایی‌اش مانند تونس افراد خوشنام را صادر نمی‌کنند و بیشتر به‌دنبال وارد کردن مجرمان به کشورهای اروپایی هستند. سخنان او ۴۸ ساعت پس از اینکه ایتالیا کشتی حامل مهاجران تونسی را نپذیرفت بیان شد. سالوینی همچنین بدون توجه به پروتکل اتحادیه اروپا، روابط دوستانه‌ای با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان آغاز کرده است. اوربان متهم به توسعه دموکراسی غیرلیبرالی است.

مهاجرت: در حوزه مهاجرت خارجی نیز او شیوه‌ای سختگیرانه داشته است. سالوینی اخیرا نیز گفته است که قصد دارد از اقلیت‌های مهاجر در این کشور سرشماری مجدد داشته باشد. او گفته است که ۶۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی در این کشور وجود دارد که همگی آنها را از این کشور اخراج خواهد کرد. سالوینی نیز مانند ترامپ قصد ندارد مهاجران جدید را پذیرا باشد. اگر در آمریکا ۲۳۰۰ نفر توسط مرزبانان آمریکایی دستگیر و راهی زندان می‌شوند، سالوینی نیز اخیرا از پذیرش مهاجران تونسی که در دریا سرگردان بودند، امتناع کرد.