به گزارش آسوشیتدپرس، دیدار «کیم‌جونگ‌اون»، رهبری کره‌شمالی و «مون جائه این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی سومین نشست میان دو طرف خواهد بود و بخشی از اقدامات برای احیای روابط دو کره تلقی می‌شود. دو طرف که در آوریل و سپس بار دیگر در مه سال‌جاری میلادی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند، قبلا توافق کرده بودند تا بار دیگر در پاییز دیداری داشته باشند، اما جزئیات دقیقی از آن منتشر نشده است. در همین راستا منابع و گزارش‌ها حاکی از آن است که این دیدار ماه سپتامبر در پیونگ‌یانگ برگزار می‌شود. دیدار دیروز در ساختمان تحت نظارت کره‌شمالی در روستای مرزی پانمونجوم درحالی برگزار شد که نگرانی‌هایی بابت این مساله به‌وجود آمده که آیا کره‌شمالی برنامه‌های اتمی خود را متوقف کرده است یا خیر.

هیات کره‌جنوبی در نشست دیروز به ریاست «چو میونگ-گیون»، از مقام‌های وزارت اتحاد مجدد دو کره در کره‌جنوبی به همراه «نام گوآن-پیو»، از معاونان رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی مسوول رسیدگی به مساله اتمی کره‌شمالی بودند. هیات کره‌شمالی به ریاست «ری سون گوون»، رئیس آژانس کره‌شمالی مسوول امور دو کره بود. در آغاز به‌کار این نشست، رئیس هیات کره‌شمالی با لحن مثبتی شروع به سخنرانی کرد و روابط کنونی دو کره را به «دوستان بسیار نزدیکی تشبیه کرد که کسی نمی‌تواند بین آنها قرار بگیرد.» وی به هیات کره‌جنوبی گفت: «ما با تمایل به نتیجه بخش بودن این گفت‌وگوها امروز اینجا گردهم آمدیم. تداوم گفت‌وگوها در نشست دو رهبر در پیونگ‌یانگ به روابط دو کره کمک می‌کند.»  با وجود لحن مثبت مقام‌های کره‌شمالی اما گاه اتهاماتی میان دو کشور رد و بدل می‌شود. پیش‌تر رسانه‌های کره‌شمالی اعلام کرده بودند که عامل عدم پیشرفت در روند اجرای اعلامیه پانمونجوم که در آوریل توسط رهبران دو کره به‌دست آمد، کره‌جنوبی است. وب‌سایت کره‌شمالی موسوم به Uriminzokkiri اعلام کرد که کره‌جنوبی باید برای بهبود روابط دو کره در نتیجه اعلامیه پانمونجوم سخت‌تر تلاش کند و به این مساله اشاره کرده که تبعیت کورکورانه سئول از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه پیونگ‌یانگ یک مانع بزرگ در اجرایی شدن این اعلامیه است.

این وب‌سایت در ادامه آورده بود: «بیش از ۱۰۰ روز است که از تصویب اعلامیه می‌گذرد؛ اما هنوز نه مثمرثمر بوده و نه پیشرفتی در راستای آن حاصل شده است؛ علتش هم تحریم‌های آمریکا و توجه ناعادلانه سئول به آنها است.» این مطلب درست روز یکشنبه (پریروز) یعنی یک روز پیش از نشست روز دوشنبه میان مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور مطرح شده بود.