پکن با واشنگتن مذاکره نمی‌کند

«استیو جیانگ»، گزارشگر سی‌ان‌ان در گزارش ۲۵ سپتامبر، می‌نویسد چین در این رقابت خود را «قربانی سیاست‌های حمایت‌گرایانه و قلدری آمریکا» قلمداد می‌کند. وانگ شوون، تاکید کرد پکن آماده مذاکره است اما «اکنون که ایالات‌متحده چنان تدابیر محدودکننده تمام عیاری تصویب کرده است و چاقویی روی گردن ما نگه داشته است، چگونه روند مذاکرات می‌تواند ادامه یابد؟ این مذاکرات برابری نخواهد بود.» این سخن در حالی اعلام شد که سه شنبه (۳ مهرماه) نهادهای دولتی چین یک گزارش سیاسی در مورد شکاف‌های تجاری دوجانبه منتشر کردند که چین هم تعرفه‌ای ۶۰ میلیارد دلاری بر کالاهای آمریکایی (در واکنش به تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا) وضع کرده است. به نوشته سی‌ان‌ان، این سند ۳۶ هزار کلمه‌ای به‌رغم انتقادات اما درها را برای مذاکرات آتی باز می‌گذارد. این سند سیاسی دولتی توپ را به زمین آمریکا انداخته تا نشان دهد که چین برای شروع مذاکرات صادق است.

از سوی دیگر، دیپلمات‌های ارشد دولت چین در نشستی در نیویورک به تاجران و بازرگانان گفتند که با وجود تهدید و فشار از جانب آمریکا، مذاکرات صورت نخواهد گرفت. «وانگ یی»، وزیر امورخارجه چین، در این رابطه می‌گوید: «نیروهای مشخصی در آمریکا، انتقادات بی‌پایه و اساسی علیه مسائل امنیتی و تجاری چین عنوان می‌کنند که روابط بین چین و آمریکا را تیره و تار می‌سازد. اگر این روند ادامه یابد، دستاوردهای چهار دهه در روابط دو کشور از بین خواهد رفت.» تعرفه‌های ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا بر کالاهای چینی و مقابله به مثل چین در اعمال مالیات‌های ۶۹ میلیارد دلاری محصولات آمریکا از جمله گاز طبیعی مایع، اختلافات تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان را افزایش داد و این خود باعث ایجاد نا امنی در بازارهای جهانی می‌شود. چنین است که گزارشگر سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های ارشد چینی می‌نویسد که هرج‌ومرج موجود در تجارت جهانی ریشه در سیاست‌های جنگی- تجاری ترامپ و این ادعای بی پایه دارد که چین از مزیت‌های تجاری ناعادلانه‌ای در برابر آمریکا برخوردار است.

 یک دیدگاهی که مطرح شده این است که انتقادات روز دوشنبه دولت چین از آمریکا و عدم پیشرفت در مذاکرات دو کشور، نشان می‌دهد که احتمالا چین به‌جای شروع مذاکرات، منتظر پایان دوره دولت فعلی آمریکا است. به همین دلیل، مقام‌های ارشد چینی بر این باورند که چین به دلیل اطمینانی که به قابلیت‌های خود دارد می‌تواند از پس یک جنگ طولانی تجاری با آمریکا برآید. چینی‌ها بر این باورند که تاثیرات این جنگ تجاری بر اقتصاد این کشور «غیرقابل اجتناب اما قابل مدیریت است.» اداره ملی آمار چین روز دوشنبه (۲ مهرماه) گزارش کرد چین در ۴۰ سال گذشته ۳۷۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده است. براساس آمار این اداره، این میزان فرصت شغلی بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۷ میلادی در جریان «۴۰ سال اصلاحات و درهای باز» برای مردم مهیا شده است. اداره ملی آمار چین اعلام کرده است که رشد تولید ناخالص داخلی کشور (رشد اقتصادی) نیز در این ۴۰ سال اصلاحات به‌طور میانگین سالی ۵/ ۹ درصد بوده است. براساس این آمار، در ۶ ماه اول سال‌جاری میلادی ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار شغل در مناطق شهری چین ایجاد شده که ۱۷۰ هزار مورد بیش از دوره مشابه سال قبل است.

«استیو جیانگ» به نقل از «وانگ شوون»، مذاکره‌کننده تجاری چین می‌نویسد اگر مذاکرات به سرانجام نرسد، دولت چین جنگ تجاری ترامپ را به منزله اقدامی استراتژیک برای مهار ظهور چین درنظر می‌گیرد. جیانگ به نقل از برخی کارشناسان می‌نویسد: «مهار چین یا ورود به یک نبرد تجاری بر خلاف مسیر صلح و توسعه است. کسی باید هزینه‌های این جنگ تجاری را بپردازد. چه کسی؟ مردم عادی این هزینه را خواهند پرداخت.» «وانگ شوون»، و «وانگ یی» (وزیرخارجه) معتقدند که این جنگ تجاری «باخت- باخت» برای هر دو طرف خواهد بود. آنها مخالف رویکرد تقابلی با آمریکا هستند و می‌گویند چنین رویکرد باعث مسموم شدن فضای روابط دوجانبه خواهد شد. چندی پیش وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با برنامه تلویزیونی «فاکس‌نیوز یکشنبه» گفته بود که «ما در این جنگ پیروزیم.»