گروگانگیری در واشنگتن

او همچنین تهدید کرد که اگر این بودجه از سوی کنگره تامین نشود، ساخت این دیوار را یک «مورد ملی و اضطراری» اعلام خواهد کرد که در این صورت نیازی به تایید بودجه از سوی کنگره نخواهد داشت. در این راستا منابع گزارش دادند که روز جمعه یک جلسه اضطراری بین اعضای مجلس نمایندگان و ترامپ برگزار شد تا زودتر مشکل تعطیلی دولت آمریکا را حل کنند. این دیدار در شرایطی برگزار شد که روز پنج‌شنبه مجلس نمایندگان جدید آغاز به‌کار کرد و دموکرات‌ها اکثریت این مجلس را به‌دست گرفتند. ترامپ به‌دلیل اینکه بودجه مورد نظرش در مورد ساخت دیوار تامین نشده، دولت را تعطیل کرده است. جلسه روز جمعه به این دلیل برگزار شد تا طرفین به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین دست پیدا کنند اما به‌نظر می‌رسد قفل دیگری بر این معضل زده شده است.

پس از پایان جلسه البته جمهوری‌خواهان کمی اظهار خوش‌بینی کردند. در حالی که ترامپ و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان این جلسه را «سازنده» خواندند اما دموکرات‌ها گفتند که جلسه «سرآغاز اختلافات» تازه است. ترامپ در این زمینه اعلام کرد که مایک پنس را نماینده خود کرده است تا مسوولیت ادامه مذاکرات را با «گروه کاری» بر عهده داشته باشد اما دموکرات‌ها می‌گویند اصلا در مورد گروه کاری صحبتی نشده است. سناتور چاک شومر از نیویورک می‌گوید: ما به رئیس‌جمهوری گفتیم که لازم است دولت از تعطیلی خارج شود. اما او در برابر این خواسته مقاومت و تهدید کرد توانایی آن را دارد که برای مدت مدیدی دولت را تعطیل نگه دارد. پس از پایان این جلسه زمانی که از ترامپ سوال شد آیا وی تهدید کرده است که دولت را برای مدت زمان طولانی تعطیل نگه خواهد داشت، وی گفت چنین حرفی را زده و پای آن خواهد ایستاد.

این درگیری که به سومین هفته خود رسیده است بخش‌هایی از دولت فدرال را تعطیل و اختلالاتی در کار دولت ایجاد کرده است. درحال‌حاضر ۸۰۰ هزار نفر نیز مجبور به ترک کار شده‌اند. بخشی دیگر نیز به‌رغم اینکه حقوق دریافت نخواهند کرد اما مجبور هستند در موقعیت شغلی خود باقی بمانند. بخش اخیر عمدتا در موقعیت تامین امنیت مرزی مشغول به‌کار هستند. ترامپ در مورد افرادی که بدون حقوق مشغول تامین امنیت آمریکا در لب مرزها هستند گفت که نگران‌شان نباشید آنها کار خود را عالی انجام می‌دهند.

جلسه روز جمعه بر آغاز مجدد مذاکرات برای رفع اختلافات بود اما مجددا خود به محل دعوای جدید تبدیل شد.

دموکرات‌ها پس از ۸ سال توانستند دوباره کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست گیرند و عصر تقسیم قدرت در آمریکا آغاز شده است. نانسی پلوسی، روز پنج‌شنبه در افتتاح مجلس جدید، به‌عنوان رئیس انتخاب شد و گفت که برای تامین بودجه دیوار ممکن است با یک میلیارد دلار موافقت کنند. او تصریح کرد که دیوارکشی دغدغه آمریکا نیست. ترامپ اما با الهام از سریال «تاج و تخت پادشاهی» پوستری طراحی کرده است که روی آن نوشته شده است: «دیوار در راه است.» جمله «زمستان در راه است» پوستر تبلیغاتی سریال پرطرفدار تاج و تخت پادشاهی است. در این شرایط ترامپ گفته است که از رقم ۷/ ۵ میلیارد دلار کوتاه نخواهد آمد.

ترامپ گفته است به تمامی شعارهای کارزار تبلیغاتی‌اش در سال ۲۰۱۶ عمل خواهد کرد. او در کارزار تبلیغاتی‌اش گفته بود که برای ممانعت از ورود مهاجران، دیواری در مرز با مکزیک خواهد ساخت. ترامپ به‌عنوان غول املاک و مستغلات در آمریکا حتی جنس دیوار را تعیین کرده و گفته مانعی که باید کشیده شود باید جنسی سخت داشته باشد. او گفته است که این دیوار باید از بتن یا فولاد مستحکم ساخته شود. برخی می‌گویند تهدید ترامپ برای ساخت دیوار بدون مجوز ممکن است به درگیری بیشتر مجلس نمایندگان و کاخ سفید منجر شود. در مقابل برخی دیگر می‌گویند ترامپ با اتخاذ موضع قدرتمند قصد دارد تا دموکرات‌ها را مجبور به تمکین خواسته‌اش کند، در غیر این صورت دموکرات‌ها را در این تعطیلی مقصر جلوه دهد.

ترامپ به خبرنگاران گفت: «من درباره اهمیت امنیت مرزها حرف می‌زنم و خیلی از افراد با این کار ما موافقند. امنیت مرزهای ما تنها با احداث همین دیوار تامین می‌شود. خیلی از مردم می‌خواهند امنیت مرزها تامین شود. من هم می‌گویم این را درست کنید و این بهترین کار برای کشور است. ما بخشنده‌ایم و تا اینجا پول‌های زیادی هم هزینه کرده‌ایم.»

او همچنین افزود: «مکزیکی‌ها هم برای ساخت دیوار هزینه خواهند کرد. اما طرف آمریکایی همین حالا صدها میلیارد دلار به‌دلیل تجارت با مکزیک از دست می‌دهد. تازه اینجا نمی‌خواهم به مساله مواد مخدر اشاره کنم. ساخت دیوار برای خود مکزیکی‌ها هم کار عادلانه‌ای است.»

ترامپ در پاسخ به اینکه از کجا می‌دانید مالیات‌دهندگان موافق چنین اقدامی باشند نیز به برخی تصمیم‌ها و کارهایی اشاره کرد که به گفته او هزینه‌ را برای کشور پایین آورده و اتفاقا همین‌ها به نفع مالیات‌دهندگان آمریکایی شده است. برای مثال او به دوره زمانی اشاره کرد که قیمت نفت به‌شدت درحال افزایش بوده و گفت: «من همان موقع با دو کشور ذی‌نفوذ در حوزه تولید نفت تماس گرفتم و کمی بعد قیمت نفت پایین آمد. همه این‌ تصمیم‌ها و کارها به نفع مردم و مالیات‌دهندگان است.» البته ترامپ به نام این دو کشور اشاره نکرد و تنها گفت که این دو کشور نقش کلیدی در اوپک بازی  می‌کنند.

او همچنین تاکید کرد که تصمیم ساخت دیوار و تاثیر آن بر اقتصاد آمریکا در واقع به نفع زنان و بچه‌ها و کارگران و بسیاری از مردمی است که به آمریکا سفر می‌کنند و بنا دارند در این کشور زندگی کنند. خیلی از آنها که در این مسیر بیمار می‌شوند و مصائب زیادی برای آنها و خانواده‌شان به‌وجود می‌آید. اگر شما به مردم نگاه کنید آنها هم می‌گویند آقای ترامپ همین کار را ادامه دهید. ترامپ همچنین در توجیه اقتصادی طرح خود گفت که اگر کنگره با بودجه ساخت این دیوار موافقت کند، دولت آمریکا از استیل‌های با کیفیت داخلی استفاده خواهد کرد و این امر منجر به رونق اقتصادی در این بخش خواهد شد. ترامپ پیش‌تر درباره تعطیل کردن دولت گفته بود که به عمل خود افتخار می‌کند. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود وی آن را تعطیلی دولت نمی‌خواند، بلکه او کاری را کرد که لازم بوده و تعطیلی دولت به سود همه آمریکایی‌ها خواهد بود.