سخنان شی‌جین پینگ درخصوص جهانی‌شدن با استقبال دولت‌ها و کسب و کارها در سراسر دنیا مواجه شد. به گزارش سی‌ان‌ان، کلاوس شوآب، موسس مجمع اقتصادی جهانی در این زمینه گفت: «این سخنرانی بسیار مهمی در لحظه‌ای مهم است». با این حال دو سال پس از آن سخنرانی هیچ اقدامی از سوی چین در این زمینه صورت نگرفته و امیدها را به یأس تبدیل کرده است.

تنها در دو سال گذشته، ترکیه بازداشت‌های فله‌ای مسلمانان در سین‌کیانگ را محکوم و بریتانیا هم چین را به هک گسترده متهم کرده است. آمریکا نیز اقدامات گسترده‌ای برای ایجاد مانع علیه چین به دلیل جاه‌طلبی‌هایش اتخاذ کرده است. در عین حال چند کشور تهدید کرده‌اند که ارتباطات خود را با شرکت‌های خصوصی از جمله هوآوی قطع خواهند کرد. چین متهم است که با شرکت‌های فناوری‌اش از سایر کشورها جاسوسی می‌کند. استیو تی‌سانگ، مدیر موسسه چینی «SOAS» می‌گوید: این واکنش تند از سوی شرکت‌های جهانی به‌دلیل رویکرد تهاجمی چین در عرصه خارجی است. این کارشناس همچنین هشدار می‌دهد که چین بعید است موضع خود را درخصوص سیاست خارجی‌اش تغییر دهد. شی‌جین پینگ، سیاست را در چین تغییر داده است. استیو تی‌سانگ بر این باور است که رئیس‌جمهوری چین قادر نیست یا مایل نیست که ضعف کشورش را نشان دهد.

در حالی که به نظر می‌رسد چین در دو عرصه اقتصادی و نظامی در دو دهه گذشته مدام رشد داشته، آمریکا سعی کرده است سیاست برقراری رابطه صمیمانه را با پکن در پیش گیرد. اما با رویکردهای جدید دونالد ترامپ و سخنرانی مایک پنس، در اکتبر سال گذشته به‌نظر می‌رسد سیاست آمریکا در قبال چین به‌طور رسمی تغییر کرده است. مایک پنس در عمل چین را متهم به سرقت فناوری از آمریکا کرده است. سخنان رهبران آمریکا حاکی از ناراحتی آنها نسبت به ادعاهای پکن درخصوص جزایر مورد مناقشه است. همچنین آمریکا از اینکه پکن خواستار دست به دست کردن فناوری از سوی آمریکایی‌ها به کشورشان است، به شدت دلخور است.

واشنگتن همچنین وام‌های میلیارد دلاری به کشورهای در حال توسعه را به‌عنوان باج‌خواهی پکن قلمداد می‌کند. چراکه چین می‌داند آن کشورها قادر به بازپرداخت وام‌ها نیستند و در مقابل به‌دنبال نفوذ خود در آن کشور و کسب امتیازات بیشتر است. این درحالی است که وزیر خارجه چین می‌گوید: این سخنان بی‌پایه و اساس است. چین به‌عکس آمریکا به‌دنبال نفوذ سیاسی در دیگر کشورها نیست. جامعه جهانی به خوبی این موضوع را می‌داند. درگیری‌ها البته به این حد باقی نماند و در سخنرانی بعدی مایک پنس، وی برخی از بازیگران مهم چینی در صنایع و شرکت‌های فناوری را متهم به جاسوسی کرد.

مقامات عالی‌رتبه نیروهای امنیتی آمریکا از کنگره خواسته‌اند تا قوانین سفت و سخت‌تری علیه این اقدامات چین اتخاذ کنند. فیلیپ دیویدسن، فرمانده نیروهای آمریکایی در حوزه پاسیفیک می‌گوید: «چین از طریق ترس و ارعاب تلاش می‌کند تا ایدئولوژی خود را به جای نظم بین‌المللی جایگزین کند.»