یکشنبه خونین کاراکاس

نیکلاس مادورو مخالف ورود این کمک‌ها است و آن را سرآغاز دخالت بین‌المللی در امور این کشور بحران‌زده می‌داند. این درحالی است که خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا تا روز یکشنبه به مادورو مهلت داده بود اجازه ورود کالاهای اساسی به خاک این کشور را بدهد. در مقابل مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور قسم خورده است که مانع ورود این کالاها به ونزوئلا می‌شود. 

تنش‌ها بین اپوزیسیون با دولت درحالی بالا گرفته که ونزوئلا به سمت خشونت و درگیری‌های خونین نیز کشیده شده است. در درگیری موافقان ورود کالاها به ونزوئلا با نیروهای ارتش این کشور دست‌کم تا لحظه تنظیم گزارش ۵ نفر کشته شده‌اند. آدریانو پیکاردو، نماینده مجلس ملی این کشور در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان کشته شدن این تعداد افراد را بدون آنکه جزئیات بیشتری ارائه دهد، تایید کرد. او گفت که تاکنون ۵۱ نفر از طرفداران گوایدو نیز دستگیر شده‌اند. سی‌ان‌ان اما می‌گوید که نمی‌تواند تعداد تلفات ذکر شده را مستقلا تایید کند. 

با این حال وزارت خارجه کلمبیا می‌گوید که پس از حمله گارد ملی ونزوئلا به معترضان، ۲۸۵ نفر زخمی و از این تعداد ۳۷ نفر راهی بیمارستان شده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند که کامیون‌های حامل کمک‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا پشت موانع توقف کرده‌اند اما دو کامیون که حاوی دارو بودند توانسته‌اند از طریق مرز برزیل عبور کنند و خود را به این کشور برسانند. 

در همین حال مادورو در اجتماعی که به همراه هواخواهانش در کاراکاس تشکیل داده بود گفت که رابطه‌اش را با کلمبیا قطع و در مقابل آمریکا نیز نیروهای مسلح خود را تقویت خواهد کرد. گوایدو نیز در پاسخ به مادورو گفته است که ما متوقف نمی‌شویم مگر اینکه آزادی را در ونزوئلا مشاهده کنیم.  مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات‌متحده اما در توییتی به مادورو حمله کرد و نوشت: چه دیکتاتور مریضی مانع ورود غذا برای مردم گرسنه‌اش می‌شود؟ تصویر آتش زدن کامیون‌ها با کالاهایش مریضی است. گوایدو رهبر مخالفان اما پس از اینکه ارتش مانع ورود غذاها به این کشور شد، گفت: «رسما به جامعه بین‌المللی پیشنهاد می‌کنم، ما باید همه گزینه‌ها را برای بازگشت آزادی به کشورمان روی میز نگه داریم.» این سخنان در شرایطی ابراز می‌شود که یکی از مهمترین حامیان گوایدو، یعنی دونالد ترامپ احتمال استفاده از گزینه نظامی در قبال ونزوئلا را غیرمحتمل ندانسته است. با وجود این در اظهارات رهبر مخالفان ونزوئلا اشاره‌ای به گزینه مشخصی نشده و او اشاره‌ای به سخنان ماه‌های اخیر ترامپ نکرده‌است. 

مخالفان مادورو تاکنون بارها از نیروهای نظامی و ارتشیان ونزوئلا خواسته‌اند دست از حمایت از مادورو برداشته و سلاح‌های خود را زمین بگذارند. مخالفان می‌گویند آن‌دسته از نیروهای نظامی که پست خود را ترک کنند، مورد عفو عمومی قرار می‌گیرند. نیویورک‌تایمز هم در گزارشی جداگانه پس از آنکه تنش‌ها در مرز ونزوئلا با کلمبیا بالا گرفته، نوشته است: یک طرح جاه‌طلبانه از سوی مخالفان، مبنی بر ورود صلح‌آمیز کالاهای انسان‌دوستانه به ونزوئلا به یکشنبه خونین ختم شد. گوایدو برای بالا بردن اعتبار خود در صحنه سیاسی ونزوئلا به ورود این کالاها به کشورش نیازمند است. او که در خاک کلمبیا سخنرانی می‌کرد، گفت: «کمک‌های انسان‌دوستانه، به‌شکلی آرام و صلح‌آمیز، قطعا راهی ونزوئلا خواهند شد تا فوری جان مردم را نجات دهد.» 

روز شنبه درحالی‌که به شب نزدیک می‌شد هیچ‌کدام از کمک‌ها نتوانستند وارد خاک ونزوئلا شوند. اگرچه در این میان چندین نفر از نیروهای لب مرز به مخالفان پیوستند و وارد خاک کلمبیا شدند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: ونزوئلا به شدت دچار هرج و مرج شده است و کلمبیا نیز آشکارا از مخالفان حمایت می‌کند. گوایدو روز شنبه به صف مخالفان در کلمبیا پیوست و حالا نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که گوایدو بتواند به ونزوئلا باز گردد. گوایدو پیش‌تر از سوی مادورو ممنوع‌الخروج شده بود. مادورو که گوایدو را دلقک دولت ترامپ خوانده، می‌گوید که آمریکا به‌دنبال اشغال ونزوئلا است و قسم خورد که اجازه نخواهد داد چنین اتفاقی رخ دهد. 

درحالی‌که در مرز با برزیل و کلمبیا مردم ونزوئلا با نیروهای گارد ملی درگیر بودند، مادورو برای مقابله با کنسرتی که توسط مخالفان برگزار شده بود، یک کنسرت در دل ونزوئلا برگزار کرد و حامیانش نیز وی را در این مراسم احاطه کردند. او درحالی‌که برخی سوپراستارهای ونزوئلایی در این کنسرت حضور داشتند، در میان طرفدارانش سالسا – که یک رقص مخصوص آمریکای جنوبی است - رقصید. مادورو در جمع طرفدارانش گفت: من از همیشه قوی‌ترم. می‌دانید چرا اینجا هستم؟ برای آنکه این شما هستید که تصمیم می‌گیرید نه دونالد ترامپ. 

مادورو همچنین گوایدو را عروسک خیمه‌شب‌بازی امپریالیسم خواند و گفت که دیگر کشورش با کلمبیا ارتباط نخواهد داشت و مرزهای خود را با برزیل و سه جزیره حوزه کارائیب خواهد بست. او گفت: ما با کلمبیا که خاکش را برای حمله به ونزوئلا فروخته، ارتباط نخواهیم داشت. برای همین تصمیم گرفتم که همه ارتباطات سیاسی و دیپلماتیک خود را با دولت فاشیستی کلمبیا قطع کنم. 

در این شرایط ایالات‌متحده به زور متوسل شدن دولت ونزوئلا را محکوم کرد و گفت که وظیفه ارتش آن کشور حفاظت از جان غیرنظامیان است و باید اجازه دهد که کمک‌های غذایی و دارویی وارد ونزوئلا شود. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده قصد دارد امروز از کلمبیا دیدن و با رئیس‌جمهوری این کشور نیز ملاقات کند.  روز شنبه مخالفان مادورو در لب مرز گرد هم جمع شدند و آواز خواندند و شعارهای ضد حکومتی سر دادند. کارشناسان می‌گویند که ورود دو کامیون از کمک‌ها از طریق مرز برزیل اگرچه اندک است اما می‌تواند نشانی بر این باشد که مادورو، آن‌گونه که قول داده است، توانایی نگهداری مرزها را ندارد. ماریا ترسا بلنداریا که نماینده گوایدو در برزیل است به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «ما توانستیم. این یک پیروزی بزرگ است.» با این حال بیشتر کامیون‌ها در مرز با برزیل متوقف شدند و نتوانستند وارد خاک ونزوئلا شوند. 

خسوس بوبادیو، یک کشیش کاتولیک در پاکاریما، شهری در نزدیکی مرز با مکزیک می‌گوید: همه چیز شکست خورد. مرزها بسته شد و بحران ممکن است بدتر و فراگیرتر شود. کشور با بحران کمبود غذا و دارو روبه‌رو است. مردم به‌دنبال راه فرار هستند. روز جمعه، نیروهای گارد ملی ونزوئلا در لب مرز با مخالفان مادورو درگیر شدند که به موجب این درگیری‌ها دو نفر کشته شدند. روز شنبه همچنین گارد ملی از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مخالفان مادورو استفاده کرد. برخی شاهدان می‌گویند دست‌کم تا پایان روز شنبه دو نفر دیگر نیز کشته شدند.