« نبرایان السورث» و «سارا مارش»، گزارشگران رویترز در ۲۷ فوریه نوشتند سفر خوآن گوایدو به خارج از کشور درحالی انجام گرفته که براساس فرمان دیوان‌عالی وی دارای ممنوعیت خروج از کشور بوده است. به نوشته این گزارشگران، این سفر با تمرد آشکار از فرمان دیوان عالی صورت گرفته است. گوایدو از سوی بیش از ۵۰ کشور از جمله ایالات‌متحده به‌عنوان «رئیس‌جمهوری موقت» ونزوئلا به رسمیت شناخته شده اما این مسائل موجب نشده است تا قدرت را از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا بگیرد. اپوزیسیون ونزوئلا همچنین روز شنبه موفق نشد تا صدها تن از کمک‌های تحت حمایت آمریکا را وارد کند و بنابراین، با نیروهای امنیتی وفادار به مادورو درگیر و چهار تن کشته شدند.

او سه‌شنبه ۸ اسفندماه در مصاحبه با ان‌تی‌ان ۲۴ گفت: «به‌زودی به کاراکاس برمی‌گردم. نقش من و وظیفه من این است که با وجود خطرات در کاراکاس باشم.» نمایندگان گوایدو از افشای جدول زمانی بازگشت او یا بیان اینکه آیا او از همان مسیر بازمی‌گردد، خودداری کردند. بازگشت این رهبر اپوزیسیون مادورو را مجبور می‌کند تا میان بازداشت او و پذیرش موجی از انتقادات بین‌المللی و اینکه به او اجازه دهد آشکارا حاکمیت حزب سوسیالیست ونزوئلا را به چالش بکشد، دست به انتخاب بزند. او مسیر ۲۲۰ کیلومتری را از کاراکاس تا کلمبیا پیمود. «السورث- مارش» می‌نویسند برخی اعضای نیروهای مسلح ونزوئلا به او قول همکاری و کمک داده‌اند. این نشان می‌دهد که شکاف در میان نیروهای مسلح ونزوئلا روز به روز در حال افزایش است.

احتمال کاربرد گزینه نظامی از سوی آمریکا هم مساله‌ای است که باعث نگرانی برخی کشورها شده است. وزیر امور خارجه روسیه دیروز چهارشنبه 8 اسفندماه در نشست روسیه-هند-چین در «ووژن» گفت: مسکو در حال همکاری با تمام کشورهایی است که نگرانی مشترکی نسبت به احتمال اجرای سناریوی نظامی در ونزوئلا دارند تا مانع از به‌کارگیری قوه قهریه برای حل این بحران شوند. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه گفت: «ما به‌صورت فعال با تمام کشورهایی که درباره چشم‌انداز یک راهکار نظامی نگرانند، همکاری می‌کنیم. این تصادفی نیست که برزیل اعلام کرده است نه اراضی خودش را در اختیار ایالات‌متحده قرار می‌دهد تا گام‌هایی علیه ونزوئلا بردارد و نه در آن مشارکت می‌کند.» به گفته لاوروف، مسکو در جریان است که هیچ‌کدام از کشورهای آمریکای‌لاتین شامل گروه لیما، از به‌کارگیری قوه قهریه در ونزوئلا حمایت نمی‌کنند. روسیه از واشنگتن خواست تا در مواضع اش به دقت بازنگری کند. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما همچنین تحریکات بی‌وقفه در مرز ونزوئلا به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه را یادآور شدیم. این سناریوی کاملا شناخته شده بیش از پیش انگیزه یک مداخله نظامی را فاش می‌کند. وی همچنین گفت که مسکو از اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی درباره کوبا و نیکاراگوئه نگران است. لاوروف اظهار کرد: «من می‌خواهم توجه همگان را به اظهارات نگران‌کننده مقام‌های آمریکایی که گفته‌اند روزهای مادورو در ونزوئلا به شماره افتاده و نیکاراگوئه و کوبا در نوبت هستند، جلب کنم.»