اعدام دیپلمات‌های کره‌شمالی

این منبع به شرط فاش نشدن نام افزود: «او به جاسوسی برای آمریکا متهم شده آن هم به‌خاطر گزارش‌های ضعیف از مذاکرات بدون اینکه نیت اصلی آمریکایی‌ها را بفهمد.» نشست ماه فوریه در ویتنام، که دومین دیدار میان ترامپ و اون بود، به‌دلیل درخواست‌های آمریکا مبنی بر خلع‌سلاح کامل اتمی شبه‌جزیره و درخواست کره‌شمالی مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها راه به جایی نبرد.  «شین- لی»، گزارشگران رویترز، می‌نویسند که این خبرگزاری نمی‌تواند صحت و سقم این مطلب را تایید کند. با این حال، پیش از این هم گزارش شده بود که رهبر کره‌شمالی برخی مقام‌های این کشور را تسویه و به تیغ اعدام سپرده بود. وزارت‌خارجه آمریکا هم می‌گوید اطلاعاتی برای تایید این گزارش ندارد. سخنگوی وزارت اتحاد کره‌جنوبی هم اظهارنظری در این باره نکرد. اما یک مقام «کاخ آبی» ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی، گفت که اظهارنظر در مورد اتفاقی که ابتدا باید راستی‌آزمایی شود درست نیست.

یک منبع دیپلماتیک به رویترز می‌گوید نشانه‌هایی هست دال بر اینکه «کیم‌هیوک‌چول» و دیگر مقام‌ها به‌خاطر شکست در مذاکرات‌ هانوی تسویه شدند. برخی برای بازآموزی به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده می‌شوند اما برخی شواهد هم می‌گوید که هیچ نشانه‌ای دال بر اعدام آنها وجود ندارد.  در هر حال، گزارشگران رویترز می‌افزایند «کیم‌یونگ‌چول»، دست راست رهبر کره‌شمالی و همتراز مایک پمپئو پیش از نشست ‌هانوی، به اردوگاه کار اجباری و آموزش‌های ایدئولوژیک و بازآموزی در استان «جاگانگ» نزدیک مرز چین فرستاده شده است. رویترز به نقل از روزنامه «چوسون ایلبو» نوشت، گمان بر این است که رهبری کره‌شمالی قصد انجام یکسری اعدام‌ها را برای منحرف کردن اذهان بین‌المللی از ناآرامی‌ها و نارضایتی‌های داخلی دارد. مقام‌های کلیدی دیگری که با «کیم‌یونگ‌چول» کار می‌کردند هم پس از نشست ‌هانوی در انظار دیده نشده‌اند درحالی‌که دیپلمات‌هایی که قبلا حاشیه‌نشین شده بودند از جمله «چو سون هویی» معاون وزیرخارجه، درحال بازگشت به میدان سیاست هستند.

این روزنامه کره‌جنوبی به نقل از یکی از نمایندگان پارلمان کره‌جنوبی اعلام کرد که در ماه آوریل «کیم‌یونگ‌چول» - رئیس تندروی سابق سازمان جاسوسی- از تمام پست‌های کلیدی کنار گذاشته شد.  «کیم‌هیوک‌چول» وقتی به‌عنوان رئیس هیات اعزامی کره‌شمالی برای مذاکرات هسته‌ای با «استفن بیگان» همتای آمریکایی‌اش انتخاب شد به منزله «ستاره‌ای نوظهور» تلقی می‌شد. در واقع، برای او و همکارانش زندگی به دو دوره تقسیم می‌شود: پیش از‌هانوی و پس از ‌هانوی. در دوران پیش از نشست‌ هانوی اینها «ستارگان» یا نیروهای دیپلماتیک کره‌شمالی برای عبور دادن این کشور از بحران بودند اما پس از ‌هانوی هر یک به سویی پرتاب شدند. «کیم‌سونگ‌هایه»، یکی از مقام‌های همکار وی نیز که در مذاکرات کره‌شمالی با آمریکا حضور داشت، به اردوگاه زندانیان سیاسی منتقل شده است. «شین‌هایه یونگ»، مترجم کیم جونگ اون در نشست‌ هانوی نیز به اتهام تضعیف اختیار و قدرت رهبری کره‌شمالی با ترجمه‌های «نادرست» در یک زندان سیاسی بازداشت شده است.

از جمله اتهامات او نادیده گرفتن «پیشنهاد لحظه آخری» رهبر کره‌شمالی است که مطرح کرده بود آن هم زمانی که ترامپ در حال ترک مکان بود. در حقیقت، اتهام او ترجمه‌های نادرست و اهمال در رساندن پیام اون به ترامپ بود. روزنامه «چوسون ایلبو» همچنین نوشت «کیم‌یوجونگ»، خواهر رهبر کره‌شمالی که به وی در ‌هانوی کمک می‌کرد نیز برکنار شده است اما از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست. روزنامه «چوسون ایلبو» همچنین می‌نویسد در مورد تخصص یا نقش «کیم‌هیوک‌چول» در این مذاکرات اطلاعات اندکی وجود دارد. «مایکل مادن»، متخصص مسائل مربوط به رهبری کره‌شمالی در مرکز استیمسون در واشنگتن، می‌گوید: «او مردی بود که برخی مشاوره‌های تاکتیکی به رهبر می‌داد اما همزمان به‌عنوان یک پیام‌آور در مذاکرات یا تصمیم‌گیری‌های سیاسی آزادی عمل اندکی داشت.» او می‌گوید: «تا حدودی افرادی مانند چوسون‌هویی به جای کیم‌هیوک‌چول درحال بازگشت به عرصه سیاست هستند.»

این منبع دیپلماتیک که خواست نامش فاش نشود گفت مجازات «کیم‌سونگ‌هایه» ظاهرا غیرقابل اجتناب بود زیرا او «نویسنده اصلی» برنامه‌های کره‌شمالی برای ضمانت برداشتن تحریم‌ها در ازای منحل کردن رآکتور مهم هسته‌ای یونگ بیون بود. «کیم‌سونگ‌هایه» همچنین همکاری نزدیکی با «کیم‌یوجونگ»، خواهر رهبر کره‌شمالی و یک عضو ارشد حزب داشت که در سفر به بازی‌های المپیک کره‌جنوبی هم این خانم را همراهی می‌کرد. با این حال، «مادن» می‌گوید جایگاه «کیم‌یوجونگ» به‌عنوان دستیار ارشد رهبر کره‌شمالی دست‌نخورده باقی خواهد ماند. این تحلیلگر به حضور او در نشست‌های حزبی در ماه آوریل و حضور در رسانه‌های دولتی اشاره می‌کند. «رودونگ سینمون»، روزنامه رسمی دولتی کره‌شمالی، روز پنج‌شنبه هشدار داد که مقام‌های «دو رو» و «ریاکار» با «برخورد و قضاوت قاطع انقلاب» مواجه خواهند شد. این روزنامه در سرمقاله‌ای نوشت: «این اقدامی ضدحزبی و ضدانقلابی است که تظاهر به بودن در کنار رهبر کنیم درحالی‌که در رویای چیز دیگری هستید. آنها خائنان و مزدورانی هستند که فقط کلمه وفاداری به رهبر را از بر کرده‌اند اما با گذشت زمان تغییر کرده‌اند.»