تاکتیک کره‌ای برای مذاکره با آمریکا

جانگ کیانگ‌دو، وزیر دفاع کره‌جنوبی، گفت این موشک‌ها با دو موشکی که هفت روز پیش آزمایش شدند، فرق دارند اما او جزئیات بیشتری ارائه نکرد. خبرگزاری دولتی کره‌جنوبی از یک سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا که با یون‌هاپ گفت‌وگو کرده، نقل کرده‌است: «ما از گزارش‌ها در مورد پرتاب موشک از سوی کره‌شمالی مطلع و درحال رصد اوضاع هستیم.» یک هفته پیش نیز کره‌شمالی دو موشک بالستیک کوتاه‌برد از ساحل شرقی خود پرتاب کرد که تقریبا ۶۰۰ کیلومتر برد داشتند. رهبر کره‌شمالی گفته بود این آزمایش‌ها هشداری به «جنگ‌افروزان» در کره‌جنوبی بود تا به واردات سلاح و مانور نظامی مشترک با آمریکا پایان دهند. با این حال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران این احتمال را مطرح کردند که آزمایش‌های موشکی تازه در عین حال هشدار غیرمستقیمی به واشنگتن است.

اما وزارت‌خارجه و رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آزمایش‌ها را چندان با اهمیت ندانستند. دونالد ترامپ چهارم مرداد ماه به خبرنگاران گفته بود: «این‌ها موشک‌های کوتاه‌برد هستند… خیلی‌ آدم‌ها از این موشک‌ها دارند.» ترامپ در عین حال تاکید کرده بود از نظر او آزمایش‌ها «خیلی استاندارد بودند.» در همان روز مقام‌های نظامی سئول برای نخستین‌بار اعلام کردند موشک‌های تازه بسیار شبیه موشک‌های اسکندر روسی هستند. اسکندر از موشک‌های بالستیک پیشرفته در جهان به‌شمار می‌رود. گزارشگر الجزیره به نقل از ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی نوشت که این ستاد درحال رصد وضعیت در منطقه است تا دریابد آیا قرار است آزمایش دیگری صورت بگیرد یا نه. بیانیه ستادمشترک ارتش کره‌جنوبی می‌گوید: «آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی برای کاهش تنش در شبه‌جزیره راه موثری نیستند و توصیه می‌کنیم که آنها از این رفتار خود دست بردارند.»

مقامات وزارت دفاع ژاپن نیز از آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی ابراز تاسف کردند. به باور آنها هرگاه موشک‌های آزمایش شده از نوع موشک‌های بالستیک بوده باشد، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به حساب خواهد آمد. موشک‌های زمین به زمین بالستیک می‌توانند کلاهک‌های شیمیایی، بیولوژیک و اتمی حمل کنند. تاکشی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که موشک‌های شلیک شده در محلی خارج از محدوده آب‌های ژاپن فرود آمده‌اند. گزارشگر الجزیره به نقل از نخست‌وزیر ژاپن می‌نویسد که این موشک‌ها «تهدیدی برای امنیت ملی ژاپن نبود.» در ماه اوت (ماه آینده میلادی) واحدهای نظامی آمریکا و کره‌جنوبی مجددا اقدام به برگزاری یک رزمایش نظامی خواهند کرد. ناظران بر این باورند که آزمایش‌های جدید موشکی کره‌شمالی واکنش این کشور به برگزاری این مانور است. سی‌ان‌ان، آزمایش موشکی کره‌شمالی را نشانه ناامیدی رهبران کره‌شمالی از گفت‌وگوهای رهبران سه کشور آمریکا، کره‌شمالی و کره‌جنوبی ارزیابی کرده است.

رهبران کره‌شمالی بر این باورند که کره‌جنوبی سیاست صادقانه‌ای در قبال همسایه شمالی خود دنبال نمی‌کند. کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی، کره‌جنوبی را متهم به آن کرده که به‌رغم سخن گفتن از صلح، عملا در خفا در پی تجهیز خود به جنگ‌افزارهای تهاجمی و همچنین شرکت در مانورهای نظامی مشترک با متحدان خود است. «راب مک‌برد» همچنین نوشت که این موشک‌ها به فاصله ۲۰ دقیقه از یکدیگر شلیک شدند. این گزارشگر می‌نویسد: «مثل همیشه تمام این پرتاب‌ها به دقت محاسبه شده بود. بنابراین باید ببینید چرا آنها درحال‌حاضر چنین می‌کنند و چرا بی‌پروا آزمایش انجام می‌دهند.» او معتقد است دلیل اصلی آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی دلخوری از مانور نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی و نیز بی‌سرانجام بودن برداشتن تحریم‌ها و به نتیجه نرسیدن مذاکرات است. سرهنگ «لی پیترز»، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در کره‌جنوبی هم گفت: «ما از وضعیت آگاهیم و اوضاع را رصد می‌کنیم.»