شیخ رشید احمد، وزیر راه‌‌آهن پاکستان، پنج‌شنبه ۱۷ مرداد گفت که متوقف شدن فعالیت قطار در اعتراض به اقدام اخیر هند صورت گرفته است. روز چهارشنبه کمیته امنیت ملی پاکستان اعلام کرد که روابط سیاسی و تجاری این کشور با هند به‌شدت محدود خواهد شد. دولت هند چند روز پیش به وضعیت ویژه استان جامو و کشمیر پایان داد. این منطقه پیش از این از استقلال داخلی برخوردار بود، اما هند قصد دارد آن را به‌طور کامل به قلمروی خود منضم کند. پاکستان که خود مدعی این منطقه است، به اقدام هند اعتراض کرد؛ در برابر، هند اقدام خود را «مساله‌ای داخلی» دانست و پاکستان را از «وحشت‌پراکنی» برحذر داشت. پس از اعلام تصمیم دولت هند، در «سرینگر»، مرکز تابستانی جامو و کشمیر، مقررات منع رفت‌وآمد برقرار شد. با این‌حال در مناطقی از شهر اعتراض‌هایی به وقوع پیوست و یک معترض که مقررات منع آمدوشد را نقض کرده بود، هنگام فرار از دست پلیس، جان خود را از دست داد.

از زمانی که هندوستان از زیر استعمار بریتانیا بیرون آمد و به استقلال رسید، منطقه کشمیر که اکثر جمعیت آن مسلمان هستند، میان دو کشور مورد نزاع بوده است. دو کشور دو بار بر سر این منطقه به جنگ و کشتار دست زده‌اند که جز ماتم و ویرانی حاصلی نداشته است. امروز هم هند و هم پاکستان صاحب بخشی از کشمیر هستند، اما خواهان سلطه بر تمام این قلمرو هستند. بخش کوچکی از کشمیر نیز همچنان زیر سیطره چین قرار دارد. سازمان ملل نسبت به وضعیت کشمیر ابراز نگرانی کرده است. با بالا گرفتن خصومت میان هند و پاکستان دو کشور دارنده بمب هسته‌ای، به شرایط جنگی نزدیک می‌شوند. افزون بر این، پاکستان سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد. بنا به گزارش‌ها، در بخش هندی کشمیر بیش از ۵۰۰ نفر، از جمله روشنفکران و بنگاه‌داران، سیاستمداران و جدایی‌طلبان دستگیر شده‌اند. روپرت کالویل، سخنگوی سازمان ملل، از قطع تلفن و اینترنت، منع رفت‌وآمد و دستگیری خودسرانه افراد انتقاد کرده است.

دولت هند از روز یکشنبه شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت را در کشمیر هند قطع کرده و تجمع مردمی در سرینگر، بزرگ‌ترین شهر این منطقه ممنوع شده است. این اقدامات بعد از لغو قانون ویژه کشمیر هند و اینکه به غیربومیان اجازه خرید ملک و مستغلات داده ‌شود، در این منطقه با اکثریت مسلمان‌ اعمال شد. بلوک حاکم به رهبری ناسیونالیست‌های هندوی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که همواره بر خاتمه وضعیت ویژه کشمیر تاکید می‌کردند، امیدوارند این تدابیر گسترده بر سلطه آنها در این منطقه بیفزاید. این حرکت همچنین تنش‌هایی را با پاکستان ایجاد کرده است که روی کشمیر ادعا دارد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، می‌گوید موقعیت ویژه کشمیر در ساختار اداری هند به «سلاحی در دست پاکستان» تبدیل شده بود که از آن برای «تحریک گروهی از مردم» استفاده می‌کرد، اما حالا هند منطقه را «از تروریسم و تروریست‌ها» پاک خواهد کرد. مودی افزود: «توسعه بسیاری رخ خواهد داد. همه شهروندان به حقوق کاملشان دسترسی پیدا می‌کنند.» نخست‌وزیر هند وعده داد که حق رای شهروندان کشمیری و شفافیت در منطقه افزایش یابد، جاد‌ه‌ها و خطوط آهن بهتری ساخته شود و کشمیری‌های جوان، کنترل توسعه منطقه‌شان را به دست بگیرند.

کمیته امنیت ملی پاکستان روز چهارشنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که در واکنش به اقدامات اخیر هند در کشمیر تحت حاکمیت هند، تصمیم به کاهش روابط دیپلماتیک با دهلی نو گرفته و داد و ستد تجاری با این کشور را به حالت تعلیق در‌می‌آورد. پاکستان اعلام کرده در توافق‌های تجاری دوجانبه نیز تجدیدنظر می‌کند. در جلسه کمیته امنیت ملی پاکستان که به ریاست عمران خان، نخست‌وزیر برگزار شد، همچنین مصوب شد که این موضوع را به سازمان ملل متحد ارجاع دهند.