شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان روز چهارشنبه راهی کابل شد تا جزئیات توافق خود را به اطلاع دولت افغانستان برساند، هرچند اشاره کرد که احتمال بازگشت او مجددا به محل مذاکرات وجود دارد. مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که طرفین تا روز یکم سپتامبر (یکشنبه آینده) به توافقی دست پیدا کنند. منابعی در طالبان می‌گویند که پس از امضای این توافق، مذاکرات بین‌الافغانی شروع خواهد شد و طی آن درباره یک آتش‌بس دائمی و همه‌جانبه، نقشه‌راه برای آینده افغانستان از جمله بر سر نظام سیاسی، حقوق زنان و قانون اساسی گفت‌وگو خواهد شد.

دور نهم مذاکرات آمریکا و طالبان روز پنج‌شنبه گذشته در دوحه پایتخت قطر آغاز شد. خلیل‌زاد یک روز پیش‌تر اطمینان داده بود که حمایت آمریکا از نیروهای امنیتی افغان بعد از هر توافقی با گروه طالبان ادامه خواهد یافت. این پس از آن بود که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی از گروه طالبان نوشت جنگ این گروه با دولت مورد حمایت آمریکا بعد از توافق صلح با آمریکا پایان نخواهد یافت و قطع حمایت آمریکا از نیروهای امنیتی افغان بخشی از توافق است. دولت آمریکا در یک سال گذشته مشغول مذاکره با طالبان برای رسیدن به یک توافق صلح برای پایان این جنگ ۱۸ ساله بوده است.

وزیرخارجه آمریکا گفته بود که این فرآیند پیشرفت جدی داشته و اعلام کرد که دولت این کشور قصد دارد پیش از انتخابات ماه نوامبر سال آینده، خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان را شروع کند. او گفت که آمریکا می‌خواهد مردم افغانستان کشورشان را پس بگیرند و آنچه برای آمریکا معادل ده‌ها میلیارد دلار هزینه سالانه و ریسک بالا برای سربازان آمریکایی است را کم کنند. طالبان گفته است نتایج رسمی مذاکره با آمریکا در برابر رسانه‌ها و نمایندگانی از کشورهای چین، روسیه و همچنین سازمان ملل متحد اعلام خواهد شد. درحالی‌که مذاکراتی میان طالبان و آمریکا در جریان است، تندروهای طالبان از مذاکره با واشنگتن خودداری می‌کنند و آماده این هستند که به داعش بپیوندند چراکه با رویکردها و منافعشان هماهنگ‌تر است. روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی نوشت: اعضایی از طالبان به مذاکرات با آمریکا به مثابه کوتاه آمدن از اصول نگاه می‌کنند. مسوولان آمریکایی پیش از این مذاکرات در دوحه را با رهبران طالبان ازسرگرفتند. هدف از این مذاکرات تلاش برای پایان دادن به ۱۸ سال جنگ است.

هنوز هیچ جزئیاتی از توافق احتمالی میان طالبان و واشنگتن منتشر نشده و تاریخی هم برای عقب‌نشینی نهایی نیروهای آمریکایی از افغانستان مشخص نشده است. تایمز نوشت که برخی رهبران طالبان به نظر خوش‌بین هستند چراکه معتقدند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای این توافق اشتیاق زیادی دارد و می‌خواهد کشورش از بار سنگین نزاع در افغانستان رها شود. اما این خوش‌بینی به همه رهبران طالبان تسری پیدا نمی‌کند، زیرا رهبران جنگجوی آن از نشستن پای میز مذاکره با آمریکا بسیار خشمگین هستند و معتقدند آنچه انجام می‌دهند به‌عنوان وظیفه انگاشته می‌شود.