به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، جری نادلر، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه هنگام اعلام اتهام‌ها علیه دونالد ترامپ گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا خود را ورای قانون می‌داند». دونالد ترامپ که متهم است کمک نظامی آمریکا به اوکراین را با هدف بهره‌برداری سیاسی شخصی تعلیق کرده است، در واکنش به این بیانیه، اتهامات را «مسخره» خواند و طبق معمول گفت که او قربانی «تعقیب مغرضانه» شده است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که دونالد ترامپ در جریان محاکمه در مجلس سنا به دو اتهام «بی‌اساس» پاسخ خواهد داد. مجلس نمایندگان آمریکا قرار است هفته آینده در مورد لایحه استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا که شامل این دو اتهام است رای‌گیری کند. اگر این لایحه رای لازم را بیاورد او سومین رئیس‌جمهوری خواهد بود که در تاریخ آمریکا استیضاح می‌شود. با این همه محکومیت ترامپ و برکناری او از مقام ریاست‌جمهوری بعید به‌نظر می‌رسد چون مستلزم دوسوم آرای مجلس سنا است و در حال‌حاضر جمهوری‌خواهان در این مجلس اکثریت دارند. روند تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ روز ۲۴ سپتامبر در کنگره آمریکا شروع شد و موضوع محوری آن تلاش او برای جلب کمک‌های یک کشور خارجی برای منافع سیاسی شخصی‌اش بوده است. مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روز ۲۵ ژوئیه موضوع اصلی این تحقیقات بود.

بر اساس اسناد و مدارک دونالد ترامپ در این مکالمه از رهبر اوکراین خواسته است در مورد جو بایدن، یکی از نامزدهای اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و پسرش هانتر که مدتی از اعضای هیات‌مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی بوده، تحقیق کند. ترامپ برای پیشبرد کار خود کمک ۳۹۱ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را گروگان گرفته بود تا رئیس‌جمهوری اوکراین تحقیقات از خانواده بایدن را کلید بزند. بنابر اولین ماده قانونی که به آن استناد شده است: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با نایده گرفتن منافع ملی و آسیب‌رساندن به آن به دنبال منافع شخصی بوده است.»

وی متهم است که با سوءاستفاده از قدرت به دنبال بهره‌گیری از یک قدرت خارجی بوده است. در مقابل جمهوری‌خواهان و طرفداران دونالد ترامپ دموکرات‌ها را متهم کرده‌اند که با تلاش برای برکناری رئیس‌جمهوری بدون داشتن شواهد کافی، قصد دارند نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را معکوس کنند. اما اتهام ترامپ تنها به سوءاستفاده از قدرت بازنمی‌گردد. وی متهم است که تلاش بسیاری داشته است تا مانع تحقیقات از سوی کنگره شود و اجازه حضور برخی افراد در ماجرا را به اعضای کاخ سفید نداده است.» در توضیح ماده قانونی دوم آمده است: «در تاریخ جمهوری ایالات‌متحده، هیچ رئیس‌جمهوری تاکنون به این آشکاری از احضاریه‌ها و روند قانونی تحقیقات سرپیچی نکرده است و وی با تمام توان مانع ادامه تحقیقات از سوی کنگره شده است.»

دموکرات‌ها با این دو اتهام وارد شده به ترامپ روی موضوع اوکراین تمرکز کردند و به این طریق توانستند تا از دموکرات‌های میانه‌روی خود که به دنبال گزینش مجدد در انتخابات میان‌دوره‌ای هستند، در مجلس نمایندگان هم محافظت به‌عمل آورند. آنها به همین منظور از یک ماده قانونی استفاده کردند که در هفته‌های اخیر بحث روی آن زیاد بوده است. استفاده از این قانون مورد حمایت جرالد نادلر دموکرات نیویورکی و پیشروهای حزب بود اما میانه‌روها که برای مدت طولانی در مقابل استیضاح ترامپ مبتنی بر یافته‌های بازرس مولر مقاومت می‌کردند، با آن مخالف بودند. دموکرات‌ها همچنین از اصطلاح «رشوه» برای اقدام رئیس‌جمهوری استفاده کردند اما در نهایت به همان دو ماده قانونی بسنده کردند. اقدام ترامپ موجب شد تا میانه‌روهای دموکرات برای استفاده از این مواد قانونی رضایت بدهند.