«دکلان والش» در گزارش ۷ ژانویه برای نیویورک‌تایمز اعلام کرد که سقوط سرت ضربه بزرگی به دولت است که از ماه آوریل به این‌سو در محاصره نیروهای خلیفه حفتر است. در سال ۲۰۱۶ جنگنده‌های آمریکایی صدها حمله علیه مواضع نیروهای داعش در سرت انجام دادند و دولت هم به این وسیله توانست در نهایت نیروهای داعش را از این شهر بیرون کند. به این دولت تحت نظارت سازمان ملل «دولت توافق ملی» هم می‌گویند. به نوشته این گزارشگر، روزگاری نه‌چندان دور، نیروهای دولت توافق ملی درگیر با داعش بود اما اکنون گرفتار نبرد با نیروهای خلیفه حفتر است و اکنون تنها بر ۲۵۰ مایل از مناطق ساحلی در دو سوی تریپولی، پایتخت، کنترل دارد.

تحلیلگران می‌گویند اگر حفتر بخواهد کنترل سرت را در دست داشته باشد، نیروهای وی می‌توانند با دور کردن نیروهای دولتی برای دفاع از تریپولی حلقه محاصره را تنگ‌تر کنند. حفتر، ۷۶ ساله، از پایگاه خود در بنغازی، شرق لیبی، رهبری «ارتش ملی» لیبی را بر عهده دارد. در کشوری با چندین گروه و نیروی شورشی، حفتر در سال‌های اخیر به مثابه مهم‌ترین چالشگر برای دولت تریپولی ظاهر شده است. «محمد العزومی»، سخنگوی رسانه‌ای گردان ۳۰۲ وابسته به ارتش ملی لیبی تحت رهبری خلیفه حفتر، اعلام کرد، این ارتش بر سراسر اطراف شهر سرت کنترل یافته و وارد منطقه الوشکه در ۱۲۰ کیلومتری غرب سرت شد. وی افزود: «شهر الوشکه حدود ۱۷۰ کیلومتری مصراته قرار دارد و نیروهای ارتش ملی بر مقادیر زیادی از تجهیزات نظامی، تانک‌ها و انبار مهمات نیروهای دولت توافق ملی لیبی در اردوگاه‌های این دولت در سرت و مناطق اطراف آن کنترل یافتند.» پیش‌تر نیروهای ملی وابسته به حفتر پس از پیشروی از سه محور، شهر سرت را در اختیار گرفتند. از سوی دیگر، شهر مصراته بزرگ‌ترین مرکز نیروهای حامی دولت توافق ملی بوده و از زمان براندازی معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین قدرت نظامی را در اختیار دارد.

«بلقاسم عبدالقادر دبرز»، یکی از اعضای شورای‌عالی لیبی وابسته به دولت توافق ملی، چندی پیش مصر و امارات را به‌دلیل حمایت از نیروهای حفتر به باد انتقاد گرفت. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید، برخی قدرت‌های منطقه‌ای از درحمایت از حفتر در آمده‌اند زیرا با توجه به رویکرد ضد اسلامی که دارد و نیز سبک و سیاق اقتدارگرایانه‌اش وی را به مثابه رهبر بالقوه لیبی می‌شناسند. منتقدان حفتر را «مستبد بی‌رحمی» می‌نامند که فقط تشنه کسب قدرت است. «والش» می‌افزاید: حفتر که با تسخیر شهر سرت جسور شده با حمایت متحدان منطقه‌ای خود جسورتر هم شده است و درصدد است تا سرعت و شکل جنگ در لیبی را به‌گونه‌ای‌که می‌خواهد دیکته کند. این گزارشگر می‌نویسد در نبرد برای تسخیر تریپولی، نیروهای حفتر از حمایت مزدوران روس و جنگنده‌ها و پهپادهای اماراتی و نیز حمایت مصر، اردن و فرانسه برخوردار بوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که به آخرین حامی مهم دولت تریپولی تبدیل شده مبادرت به اعزام پهپادهای مسلح، خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی به این کشور کرده است. با این حال، نیروهای ترکیه نقش عمدتا مشورتی ایفا کرده و از حضور در خط مقدم احتراز می‌کنند.