تمرکز بحران‌‌ها در نیمه نخست ۲۰۲۰

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، «واحد اطلاعات اکونومیست (ای‌آی‌یو)» اعلام کرده است که برای تولیدات جهان بهبود ملایمی را در نیمه دوم ۲۰۲۰ انتظار دارد، پیش‌بینی‌ای که با فرض کنترل شیوع ویروس کرونا در سطح جهانی و عدم وقوع موج‌های دوم و سوم بیماری صورت گرفته است. با این حال اثرات بر سطح اطمینان و تقاضا ماندگارتر خواهد بود. افزایش نااطمینانی‌ها منجر به پس‌انداز احتیاطی خانوار و تاخیر در سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها می‌شود. برخی مصرف‌کنندگان ممکن است حتی پس از برداشته شدن قرنطینه‌های دولت، قرنطینه فردی خود را ادامه دهند، اتفاقی که بهبود مصارف خصوصی را به چالش می‌کشد. در بدترین سناریو، اگر تلاش‌ها برای محدودسازی بیماری، درآمد مالی دولت‌ها را کاهش دهد و منجر به افزایش هزینه‌های عمومی در کشورهای پیشرفته شود، دولت‌ها با بحران‌های وخیم بدهی‌ مواجه خواهند شد. این در حالی است که کشورهای اروپایی از‌جمله ایتالیا، اسپانیا و انگلیس که از قضا وخیم‌ترین وضعیت بیماری را در سطح جهانی دارند، پیش از شیوع ویروس کرونا نیز موقعیت مالی شکننده‌ای داشتند. یک بحران بدهی در هر یک از این کشورها به سرعت می‌تواند به دیگر کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای نوظهور سرایت و اقتصاد جهانی را وارد مارپیچ نزولی کند.

  رشد یک درصدی اقتصاد چین

چین نخستین کشوری بود که از شیوع ویروس کرونا صدمه دید. پس از واکنش اولیه سهل‌انگارانه، مقامات این کشور، هوبی – مرکز شیوع ویروس – و سایر استان‌ها را در قرنطینه سفت و سخت قرار دادند، اتفاقی که منجر به محدودیت شدید فعالیت‌های اقتصادی مناطقی شد که در زنجیره عرضه بین‌المللی نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. از طرفی شهروندان چینی مخارج خود را کاهش داده‌اند، امری که بنگاه‌های فعال در بخش‌های خدماتی را با چالش مواجه ساخته است. بر اساس آخرین آمارها، سطح تولیدات صنعتی این کشور کاهش یافته و سرمایه‌گذاری در املاک و دارایی‌های ثابت در ماه‌های ژانویه و فوریه به پایین‌ترین سطح خود سقوط کرده است. با وجود این عوامل، «واحد اطلاعات اکونومیست» برآورد می‌کند تولیدات چین در فصل ژانویه تا مارس نسبت به فصل قبل حدود ۱۱ درصد کاهش یابد. البته با بازگشت به زندگی عادی و برداشته شدن محدودیت‌های قرنطینه، تاکنون نشانه‌هایی از آغاز روند بهبود فعالیت‌های اقتصادی این کشور مشاهده شده است. بر این اساس انتظار می‌رود رشد اقتصادی فصلی در ماه‌های آوریل تا ژوئن به ۲/ ۹ درصد افزایش یابد. در مجموع، اقتصاد چین سال جاری را با رشد ناچیز یک درصدی به پایان خواهد رساند.

  کوچک‌شدن اقتصاد اروپا

در سراسر اروپا، اقداماتی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است، اتفاقی که منجر به سقوط همه اقتصادهای قاره سبز در ۲۰۲۰ خواهد شد. ایتالیا که تا اوایل ماه آوریل بالاترین نرخ مرگ‌ومیر جهان را داشته است، برآورد شده اقتصادش در ماه‌های ژانویه تا مارس ۵ درصد نسبت به فصل آخر ۲۰۱۹ کوچک‌تر شود. این تصویر حتی برای سایر کشورهای اروپایی در فصل دوم سال جاری ترسناک‌تر است، اقتصادهایی که همگی بر مبنای تغییرات فصلی کوچک‌تر خواهند شد. یکی از اقتصادهای دچار بحران، آلمان است؛ بخش تولیدی عظیم این کشور به شدت صادرات‌محور است، به این معنی که اخلال در زنجیره عرضه و کاهش تقاضای جهانی ریسک‌های قابل‌توجهی متوجه اقتصاد آلمان‌ها می‌سازد. بر این اساس انتظار می‌رود در فصل دوم تولیدات آلمان ۱۰ درصد کاهش یابد، و در مجموع ۲۰۲۰ نیز اقتصاد این کشور ۶ درصد کوچک‌تر شود.

  بحران در آمریکا

ویروس کرونا به سرعت در آمریکا در حال شیوع است، کشوری که اکنون با بالاترین تعداد مبتلا، آلوده‌ترین نقطه جهان است. اثرات این اپیدمی بر بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در فصل دوم قابل‌توجه خواهد بود، فصلی که انتظار می‌رود اقتصاد آمریکا ۹/ ۵ درصد آب رود. واکنش اولیه دولت ترامپ در مقابله با این بیماری بسیار ضعیف بود، اتفاقی که عامل اصلی شیوع گسترده بیماری در این کشور شناخته می‌شود. در بهترین حالت و با فرض موفقیت همه سیاست‌گذاری‌ها، رشد اقتصادی ایالات‌متحده در سال ۹/ ۲ درصد زیر صفر خواهد بود.

Untitled-1