بهبودیافتگان زیاد و فوتی‌های کم را می‌توان به اقدامات کنشگرایانه انجام شده برای مقابله با شیوع بیماری در مراحل اولیه آن نسبت داد. ما ۱۳ روز قبل از شناسایی اولین مورد ابتلا در هند، غربالگری موارد کووید-۱۹ را آغاز کردیم. ۵۵ روز پس از شیوع بیماری و با تنها حدود ۶۰۰ مورد ابتلا، قرنطینه کامل را اعمال کردیم. سازمان بهداشت جهانی (WHO) واکنش نظام بهداشت عمومی ما را مورد قدردانی قرار داده است. دولت گام‌های سریعی برای تقویت زیرساخت‌های بهداشتی برداشت. همان طور که نخست‌وزیر نارندرا مودی خاطرنشان کرد، هند اکنون بیش از ۱۱ هزار مرکز درمانی کووید-۱۹ و ۱/ ۱ میلیون تخت برای ایزوله کردن مبتلایان در اختیار دارد. ما آزمایش‌های خود را به بیش از نیم میلیون در روز رسانده‌ایم که این رقم قرار است به یک میلیون افزایش یابد.

اقدامات هند محدود به پاسخگویی به نیازهای داخلی نبوده است. ما به طرز چشمگیری با جامعه جهانی در ارائه فرماندهی مورد نیاز برای اوضاع کنونی جهان در ارتباط بوده‌ایم. به‌عنوان یک ذی‌نفع مسوول در زنجیره‌های تامین بهداشت جهانی، ما ضمن برآورده کردن نیازهای داخلی خود، دسترسی به موقع به داروها و وسایل پزشکی ضروری را برای بیش از ۱۵۰ کشور تضمین کردیم. ما با اعزام تیم‌های پزشکی به منظور کمک به مالدیو، موریس، کومور و کویت برای مقابله با این همه‌گیری، بر جایگاه خود به‌عنوان اولین واکنش‌دهنده به بحران‌های بشردوستانه در منطقه مجددا تاکید کردیم. هند همچنین ناوگان دریایی خود را برای کمک‌رسانی به مالدیو، موریس، ماداگاسکار، کومور و سیشل اعزام کرد. این نشان‌دهنده تعهد جدی ما به دیدگاه نخست‌وزیر در مورد امنیت و رشد برای همه در منطقه (SAGAR) است.

ما از یک وارد‌کننده خالص کالاهای پزشکی مرتبط با کووید-۱۹ به یک صادرکننده خالص تبدیل شده‌ایم. امروز، ما در حال تولید روزانه بیش از ۵۰۰ هزار کیت تجهیزات محافظت شخصی و بیش از ۳۰۰هزار ماسک ۹۵-N هستیم. سیستم ما سازگاری و چابکی لازم را برای افزایش قابل توجه تولید به میزان فراتر از نیازهای داخلی نشان داده است.

بازگرداندن اتباع هندی سرگردان در خارج از کشور و خارج کردن اتباع دیگر کشورها از هند از جمله موفق‌ترین جنبه‌های واکنش ما بوده است. در روزهای آغازین، وزارت امور خارجه به سرعت یک هسته کووید و یک اتاق کنترل شبانه‌روزی برای کمک به شهروندان هندی در خارج از کشور دایر کرد. نخست‌وزیر نیز شخصا به روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ما دستور داد هر کمکی را که امکان دارد در اختیار اتباع سرگردان ما در خارج از کشور قرار دهند. پس از آن، ماموریت «واند بهارات» برای بازگرداندن اتباع ما در خارج از کشور اجرا شد که بزرگ‌ترین رزمایش در نوع خود بوده است که توسط دولت انجام پذیرفته و ظرفیت ما را برای انجام موثر ماموریت‌های پیچیده بشردوستانه به نمایش گذاشته است. تاکنون بیش از یک میلیون هندی از طریق مرزهای هوایی، زمینی و دریایی در قالب ماموریت واند بهارات به کشور بازگشته‌اند. ما توانسته‌ایم اتباع هند را از مکان‌های دوردست به وطن بازگردانیم و همچنین بازگشت اتباع بوتانی و نپالی سرگردان در کشورهای ثالث را به کشورهای خودشان از طریق پروازهای واند بهارات تسهیل کنیم.

غربالگری دقیق اتباع بازگشته توسط نمایندگی‌های دیپلماتیک این اطمینان را حاصل کرده است که نسبت موارد مثبت بسیار ناچیز باقی بماند (کمتر از ۲/ ۰درصد). انجام آزمایش در بدو ورود توسط وزارت بهداشت و دولت‌های ایالتی به تشخیص این موارد کمک کرده است. این ماموریت فقط با ورود اتباع ما به پایان نمی‌رسد. ما مهارت‌های آنها را هم در بدو ورود ثبت کرده و آنها را برای فرصت‌های شغلی به شرکت‌ها پیوند می‌دهیم.

اقدامات دیپلماتیک ما نیز در طول این همه‌گیری بدون وقفه در جریان بوده‌اند. ما آغاز‌کننده و بخشی از چندین گفت‌وگوی مهم در سطح جهان بوده‌ایم. در اوایل بحران، نخست‌وزیر کنفرانس ویدئویی رهبران اتحادیه همکاری منطقه‌ای کشور‌های جنوب آسیا (SAARC) را میزبانی کرد که سیاست «اولویت‌دهی به کشورهای مجاور» را به‌طور کامل به نمایش گذاشت. این کنفرانس اولین مورد از چنین تعاملاتی توسط ما راجع به کووید بود. نخست‌وزیر یکسری اقدامات را برای مقابله با همه‌گیری از جمله ایجاد صندوق اضطراری کووید-۱۹ با تعهد ۱۰ میلیون دلاری هند اعلام کرد. ما همچنین خواستار واکنش چند‌جانبه بهتر به بحران‌های جهانی در آینده هستیم. نخست‌وزیر در چندین نوبت، از جمله در نشست‌های مجازی گروه ۲۰ و جنبش عدم تعهد، اصلاح همکاری‌های چند‌جانبه را با محور قرار دادن مردم در تلاش‌ها پیشنهاد داده است. ابتکار عمل‌های ما مثل اتحاد بین‌المللی انرژی خورشیدی و ائتلاف برای زیرساخت‌‌های انعطاف‌پذیر در مقابل بلایا نمونه‌های بارز این رویکرد است. تصمیم گروه ۲۰ در مورد تعلیق باز‌پرداخت بدهی کشورهای در حال توسعه که هند کاملا از آن حمایت کرد، نشان‌دهنده این رویکرد مردم‌محور است. نخست‌وزیر در اجلاس جهانی واکسن که به‌صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد که سهم هند در واکنش جهانی به کرونا از نظر در اختیار قرار دادن داروهای مورد نیاز ریشه در فلسفه واسودهایوا کوتومباکام (Vasudhaiva Kutumbakam) ما به معنی «جهان یک خانواده واحد است»، دارد. نخست‌وزیر همچنین اولین اجلاس دوجانبه مجازی با استرالیا را میزبانی کرد و پس از آن اجلاس هند و اتحادیه اروپا برگزار شد. افزون بر این، نخست‌وزیر در این مدت با همتایان خود از ۶۱ کشور صحبت کرده است. وزیر امور خارجه با وزیران خارجه ۷۷ کشور صحبت کرده است. ما کانال‌های ارتباطات مجازی را برای تقویت مشارکت و مقابله با موقعیت‌هایی که نیاز به تعامل دیپلماتیک دارند، باز نگه داشته‌ایم.‌ما به‌طور مداوم در حال تنظیم، سازگاری و نوآوری در مقابله با واقعیت تغییر یافته، به ویژه در تعاملات خود با جهان بوده‌ایم و در این روند، ما در ارتقای تصویر هند به‌عنوان یک بازیگر سازنده و قابل اتکا در عرصه جهانی موفق بوده‌ایم.