برای استیضاح دوم ترامپ ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان نیز با دموکرات‌ها هم‌صدا شده‌اند، اما برای برکناری ترامپ باید دست‌کم ۱۷ سناتور از مجلس نمایندگان با ۵۰ دموکرات سنا هم‌نظر شوند. در این راستا بایدن اعتقاد دارد که محکومیت ترامپ رای نخواهد آورد و جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها هم‌نظر نیستند.

با این حال به گفته چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا، دادگاه رئیس‌جمهوری سابق این کشور احتمالا  از هشتم فوریه شروع شود. ترامپ اولین رئیس جمهوری است که دو بار استیضاح می‌شود. دیوید شولتس، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه هم‌لاین آمریکا گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم که این دادگاه شاهدی خواهد داشت یا خیر. همچنین به‌عنوان مثال نمی‌دانیم که آیا ترامپ در آن صحبت خواهد کرد یا خیر.» بر خلاف استیضاح گذشته که جمهوری خواهان اکثریت را در دست داشتند، اینجا دموکرات‌ها در اکثریت هستند و این می‌تواند روی چگونگی برگزاری استیضاح یا دست کم روی چگونگی درک آن از سوی جامعه آمریکایی تاثیر بگذارد. شولتس گفت: «همچنان معتقدم که احتمال محکومیت بعید است. این چهارمین استیضاح برای یک رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا است. سه مورد قبلی هیچ کدام به محکومیت آن روسا ختم نشد. خب اگر بخواهیم روند تاریخی را در نظر بگیریم، احتمال محکومیت ترامپ وجود ندارد.»برای سخنرانی راسکین بیش از ۳۰ دموکرات حضور داشتند و از جمهوری‌خواهان نیز فقط سه تن حاضر بودند: میچ مک‌کانل، سناتور میت رامنی و سناتور راجر مارشال که تازه در ماه نوامبر انتخاب شد.

به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان قصد هم‌صدایی با دموکرات‌ها را ندارند. نیویورک‌تایمز اخیرا در گزارشی گفته است که جمهوری‌خواهان قصد دارند برای اینکه مانع پیشبرد برنامه‌های دموکرات‌ها در طول دو سال آینده شوند، از قانون فیلی‌باستر استفاده کنند. فیلی‌باستر قانونی است که اجازه می‌دهد تا سناتورها برای مدت طولانی سخن بگویند تا مانع تصویب طرح‌ها شوند.

چاک شومر که حالا رهبر اکثریت سنا است در این خصوص با مک‌کانل صحبت کرده اما وی قول نداده است که از این رویکرد استفاده نکنند. به گفته ناظران استفاده از فیلی‌باستر برای فلج کردن برنامه‌های بایدن مد نظر جمهوری‌خواهان است و دموکرات‌ها می‌گویند استفاده از این تاکتیک راه‌حل موقتی است. جان تستر سناتور دموکرات‌ها از مینه‌سوتا در این زمینه گفت: اگر فیلی‌باستر پشت سر هم رخ دهد، بن‌بست پشت بن‌بست رخ دهد، آنگاه ما نیز تغییر رویه خواهیم داد.

شواهد نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان احتمالا از فیلی‌باستر برای برنامه‌های مربوط به کمک مالی بایدن، برنامه تغییرات آب و هوایی و برنامه خدمات درمانی رئیس‌جمهوری تازه آمریکا استفاده کنند. شومر اما می‌گوید: میچ مک‌کانل دیگر رهبر اکثریت سنا نیست که به ما بگوید چه باید بکنیم یا نکنیم یا کارها چگونه باید پیش برود.