رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده عصر دوشنبه در کاخ سفید در حالی با شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه دیدار کرد که خواستار تصویب طرح کمک اقتصادی به خانواده‌ها، صنایع کوچک و متوسط آسیب‌دیده از گسترش بیماری پاندمی کرونا شد. این در حالی است که به موازات این دیدار، دموکرات‌ها در کنگره طرح خود را فعال کردند. در این دیدار سناتورهای جمهوری‌خواه از جمله لیزا مرکوفسکی از آلاسکا، میت رامنی از یوتا، راب پورتمن از اوهایو، تام تیلیس از کارولینای شمالی، تاد یانگ از ایندیانا، جری مورن از کانزاس و شلی مورکاپیتو از ویرجینیای غربی حضور داشتند. فعلا دموکرات‌ها به‌دنبال این هستند که طرح فعلی با همکاری دو حزب تصویب شود. در این راستا پس از دو دیدار دو ساعته، سوزان کالین سناتور جمهوری‌خواه دیدار با پرزیدنت بایدن را «صادقانه و مفید» توصیف کرد. او تصریح کرد که بایدن و جمهوری‌خواهان توافق کردند دیدارها ادامه داشته باشد.

درحالی‌که طرح پیشنهادی پرزیدنت بایدن و دموکرات‌ها حدود ۹/ ۱ تریلیون دلار است، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه طرحی حدود ۶۱۸ میلیارد دلار پیشنهاد داده‌اند. با این حال، دموکرات‌های ارشد در مجلس نمایندگان و سنا، طرح ۹/ ۱ تریلیون دلاری خود را همزمان ثبت و برای اقدام، فعال کردند. دموکرات‌ها می‌گویند که طرح بایدن باید «با یا بدون» جمهوری‌خواهان تصویب شود. چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا اعلام کرد طرحی برای اقدام بودجه سال ۲۰۲۱ در سنا و مجلس نمایندگان ثبت می‌کند و با این کار، کنگره می‌تواند طرح کمک اقتصادی دموکرات‌ها را با سرعت در هر دو بخش کنگره، تصویب کند.  این گزارش می‌گوید با این روش، دموکرات‌ها نیازی به ۶۰ رای در سنا ندارند و فقط با یک رای اکثریت، این طرح را تصویب خواهند کرد. این نخستین بار است که دموکرات‌ها پس از کسب اکثریت در دو شاخه کنگره، قدرت خود را به نمایش می‌گذارند.

اما در حال حاضر بایدن نشان داده که برای مذاکره با جمهوری‌خواهان مشتاق است و به سوزان کالین گفته بود که بسیار هیجان‌زده است تا سخنان سناتورها را بشنود. اما این جلسه در نهایت به خوبی و خوشی پیش رفت و به گفته کالین سازنده بود. اما به نظر می‌رسد که همه با کالین هم‌نظر نیستند.

در این جلسه هر کدام از سناتورها به نوبت در مورد جنبه به‌خصوصی از این کمک مالی صحبت کردند. سناتور بیل کسیدی، جمهوری‌خواه لوییزیانایی نظرات خود را بر آموزش و پرورش متمرکز کرده بود. کسیدی گفت: آقای رئیس‌جمهور هیچ چیزی را قبول نکرد. او گفت بیایید کارمندان رقم مشترکی داشته باشند و اجازه دهید این کار ادامه داشته باشد. رئیس‌جمهور گفت که اگر می‌خواهیم به‌عنوان یک کشور پیش برویم باید نسبت به کارهایی که با آن مخالف هستیم اما بهتر هستند، نظر مساعدی داشته باشیم. در نهایت رئیس‌جمهوری گفت که ما باید مراقب نیازمندان باشیم.» به‌رغم تعریف و تمجیدهایی که از این دیدار صورت گرفت اما جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید تصریح کرد که رئیس جمهور در این خصوص چندان زمین بازی را در اختیار طرف مقابل قرار نخواهد داد. وی افزود که رئیس‌جمهوری به صراحت اعلام کرده جدیت در تسریع تصویب این طرح را کاهش نخواهد داد و او راضی به بسته‌ای که اهدافش را محقق نکند، نخواهد شد.  در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد دموکرات‌ها در حال کنار آمدن با طرح جمهوری‌خواهان هستند و از هیچ طرح محدودکننده‌ای حمایت نخواهند کرد. این موضوع برای جمهوری‌خواهان نیز تبدیل به آزمایشی شده است که آیا می‌توانند تا آخر در کنار هم باقی بمانند و مصالحه‌ای انجام دهند که به سود رفع آسیب‌های ناشی از مراقبت‌های بهداشت عمومی و اقتصادی است.

جمهوری‌خواهان برنامه خود را در حالی پیشنهاد کردند که دفتر بودجه کنگره پیش‌بینی کرده اقتصاد آمریکا تا اواسط سال‌جاری به اندازه پیش از دوران پاندمی بازخواهد گشت حتی اگر کنگره هیچ کمک فدرالی را برای بهبودی تصویب نکند، اما ممکن است سال‌ها طول بکشد تا همه افرادی که از کار بیرون مانده‌اند، به سر کارهای خود بازگردند.  احتمالا چنین گزارش‌هایی موجب جسارت بیشتر مخالفان طرح بایدن می‌شود و خواستار کاهش کمک‌ها می‌شوند و به بایدن نیز فشار می‌آورند تا طرح جاری را به یک‌سوم رقم فعلی کاهش دهد. در این گزارش اشاره شده رابطه‌ای بین این کمک ها و گرم شدن اقتصاد وجود ندارد اما مشکلات ناشی از کرونا و بازگشت به سطح کامل فعالیت‌های اقتصادی زمانی طولانی لازم دارد.

تا پایان دولت ترامپ، دو بسته حمایتی در کنگره برای کاهش اثر کرونا بر اقتصاد آمریکا تصویب و اجرا شد. در دومین اقدام بین دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری وقت و جمهوری‌خواهان هم‌حزبی او، اختلاف‌نظر درباره میزان پرداخت مستقیم به مردم شکل گرفت. با اینکه دموکرات‌ها و رئیس‌جمهوری پیشین، خواستار پرداخت تا سقف دو هزار دلار بودند اما در نهایت اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا با پرداخت ۶۰۰ دلار موافقت کردند. جو بایدن گفته در بخشی از طرح دموکرات‌ها او به‌دنبال پرداخت به مردم با درآمد کمتر است. رئیس جمهوری جدید آمریکا از حمایت اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا برخوردار است و این می‌تواند کمک حال ساکن جدید کاخ سفید شود.

طرح ۶۱۸ میلیارد دلاری جمهوری‌خواهان دربرگیرنده بسیاری از طرح‌های بایدن است که مهم‌ترین آن تامین ۱۶۰ میلیارد دلار برای واکسیناسیون سراسری، آزمایش ویروس کرونا و تولید تجهیزات مربوط به بیماری است. همچنین ۲۰ میلیارد دلار نیز برای بازگشایی مدارس، کمک به افراد ضعیف و کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته شده اما از نظر ارقام با طرح بایدن فرق دارد. حداقل دستمزدهای فدرالی یا کمک مستقیم به ایالت‌ها و شهرها حذف می‌شود. طرح جمهوری‌خواهان پرداخت مستقیم به افراد را کاهش می‌دهد و به جای ۱۴۰۰ دلار، هزار دلار در نظر گرفته شده و کمک ها شامل حال افرادی که بالای ۵۰ هزار دلار درآمد دارند، نمی‌شود.  طرح جمهوری‌خواهان همچنین کمک‌های بیکاری فدرالی را کاهش می‌دهد؛ تاریخ پرداخت این کمک‌ها در ماه مارس منقضی خواهد شد اما آنها قصد دارند پرداخت هفتگی ۳۰۰ دلار به جای ۴۰۰ دلار را تا پایان ماه سپتامبر تمدید کنند. این در حالی است که در کاپیتول هیل، دموکرات‌ها می گویند نگران کم کردن این ارقام هستند و این بسته پیشنهادی جمهوری‌خواهان کوچک‌تر از آن است که پاسخگوی نیازهای آمریکایی‌ها باشد.

رون وایدن، دموکرات اهل اورگون می‌گوید: این طرح توهین به میلیون‌ها کارگر و خانواده آمریکایی است که تلاش دارند تا در این بحران زنده بمانند. به همین منظور دموکرات‌ها ساعاتی پس از نشست بایدن با جمهوری‌خواهان طرح خود را برای تصویب کمک ۹/ ۱ تریلیون دلاری پیش بردند و قصد دارند جمهوری‌خواهان را برای تایید این طرح حذف کنند. چاک شومر می‌گوید ما از اینکه جمهوری‌خواهان چنین طرحی دادند خوشحال هستیم اما هرگز با یک بسته کوچک کنار نخواهیم آمد.