حکومت پوتین زیر تیغ تحریم‌های بایدن

ناوالنی اوت سال گذشته در پروازی در سیبری از هوش رفت و برای مداوا به آلمان منتقل شد؛ جایی‌که پزشکان به این نتیجه رسیدند که وی با یک گاز اعصاب مسموم شده است. کرملین هر گونه نقش داشتن در بیماری ناوالنی را رد و تاکید کرد که هیچ سندی که ثابت کند وی مسموم شده است را در اختیار ندارد.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود روز دوشنبه گفتند: «انتظار می‌رود آمریکا تحت دو دستور اجرایی وارد عمل شود؛ دستور اجرایی ۱۳۶۶۱ که پس از حمله روسیه به شبه‌جزیره کریمه صادر شد اما اختیارات گسترده‌ای را برای هدف گرفتن مقامات روس ارائه می‌کند و دستور اجرایی ۱۳۳۸۲ که در سال ۲۰۰۵ میلادی برای مبارزه با گسترش تسلیحات کشتار جمعی صادر شد.»

هر دو دستور اجرایی به واشنگتن اجازه می‌دهد تا اموال افراد هدف در آمریکا را مصادره و افراد و شرکت‌های آمریکایی را از داد و ستد با آنها منع کند.

این منابع گفتند: «دولت بایدن همچنین قصد دارد تا تحت قانون کنترل و امحای تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی سال ۱۹۹۱ میلادی وارد عمل شود؛ قانونی که فهرستی از اقدامات تنبیهی را ارائه می‌کند. این منابع بدون ارائه جزئیات افزودند: نام برخی از افرادی که در این تحریم‌ها هدف گرفته می‌شوند به‌زودی اعلام می‌شود. با این حال واشنگتن معافیت‌هایی را که اجازه صدور مجوزهای صادراتی و کمک‌های خارجی به روسیه را می‌دهند، حفظ خواهد کرد. این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است. یک منبع سوم گفت: «این اقدام آمریکا احتمالا با تحریم‌های اتحادیه اروپا که روز سه‌شنبه اعمال می‌شوند، هماهنگ شده است.»

در این زمینه قرار است که واشنگتن دست به تحریم برخی افراد بزند اما هنوز نام این افراد اعلام نشده است.‌آنها همچنین افزودند که واشنگتن جلوی برخی معافیت‌ها برای اجازه کمک‌های خارجی و مجوزهای صادراتی خاص برای روسیه را می‌گیرد.

وزرای امور‌خارجه اتحادیه اروپا ۲۲ فوریه در واکنشی نمادین به زندانی‌شدن ناوالنی با اعمال تحریم علیه چهار مقام ارشد روس که به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نزدیک هستند، موافقت کردند. اتحادیه اروپا قرار بود اوایل ماه مارس این تحریم‌ها را تایید کند.

ترامپ که دوره ریاست‌جمهوری‌اش در ژانویه سال جاری میلادی پایان یافت، در مورد ماجرای ناوالنی هیچ‌کاری برای تنبیه روسیه انجام نداد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کردند که مسکو مقصر اقدام به قتل ناوالنی به عنوان بخشی از الگوی حملات به منتقدان برای سرکوب مخالفت‌ها است. پس از پنج ماه بستری در آلمان، ناوالنی ۴۴ ساله در ژانویه ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت. وی به محض ورود بازداشت شد و به‌خاطر نقض عفو مشروط به دو سال و نیم حبس محکوم شد. بایدن ماه گذشته زندانی‌شدن ناوالنی را با انگیزه سیاسی دانست و خواستار آزادی وی شد. وی متعهد به اجرای یک رویکرد جدید و جدی نسبت به مسکو شد.

واشنگتن و مسکو در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل فی‌مابین به غیر از ادعای ترور ناوالنی، در سایر زمینه‌ها مانند جاه‌طلبی‌های نظامی روسیه در اوکراین و گرجستان و همچنین حملات سایبری به آژانس‌های‌ دولتی ایالات متحده در سال گذشته که واشنگتن روسیه را مقصر می‌داند، اختلاف نظر دارند. با این حال مسکو مسوولیت کارزار هک به آژانس‌های دولتی آمریکا را رد کرده است.