«بالاخره آزاد شدیم!»

در کاپیتول هیل، میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در سنا ماسک خود را پاره کرد و گفت: «بالاخره آزاد شدیم!» جیل بایدن، بانوی اول ایالات متحده آمریکا هم در سفر به ویرجینیای غربی با برداشتن ماسک خود جوکی ساخت، گفت: «احساس می‌کنم پوشش‌مان چیزی کم دارد.» دولت بایدن در هر مرحله با احتیاط فراوان به بیماری پاندمی نزدیک شد و از آمریکایی‌ها می‌خواست حتی با افزایش دسترسی به واکسن، اقدامات احتیاطی بهداشتی را حفظ کنند.

با دستورالعمل‌های جدید اعلام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در روز پنج‌شنبه، این ملموس‌ترین امید برای آمریکا است که این کشور در نهایت می‌تواند از شر بیماری پاندمی که جامعه را تحت‌تاثیر قرار داده است، رها شود و به حالت عادی برگردد. حالا این فرصت به بایدن داده شده تا به نوعی پیروزی بر این ویروس را اعلام کند. با این حال، با توجه به اینکه بیش از ۶۰۰ آمریکایی به طور متوسط هر هفته همچنان در اثر بیماری می‌میرند، شیوع بیماری به هیچ وجه پایان نیافته است. اما تحولات روز پنج‌شنبه یک نقطه عطف مهم سیاسی است: از زمانی که کووید-۱۹ بیش از یک سال پیش ویران کردن ایالات متحده را آغاز کرد، پوشش ماسک تبدیل به برجسته‌ترین نماد تقسیمات سیاسی و فرهنگی عمیق در آمریکا شد.

روز پنج‌شنبه، برداشتن ماسک از چهره‌ها به سرعت به یک اتفاق نادر در آمریکا تبدیل شد که هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها آن را جشن واقعی خواندند. این مساله آغاز تغییر شکل ابعاد سیاسی کووید-۱۹ در مواجهه با بایدن است. این دستورالعمل جدید پس از آن ابلاغ شد که دولت بایدن ماه‌ها اصرار داشت آمریکایی‌ها تقریبا در همه‌جا ماسک بزنند.

محافظه‌کاران که اجبار به پوشش ماسک را وسیله‌ای برای انتقاد از چپ‌ها قرار داده بودند، اکنون باید با این واقعیت در ستیز باشند که این محدودیت تحت نظر بایدن برداشته شده و پاندمی نیز تحت نظر او در حال پایان یافتن است. در این راستا دموکرات‌های داخل و خارج کاخ سفید در حال بررسی اهمیت این موضوع هستند.

پل بگالا، استراتژیست باسابقه دموکرات، غلبه بر کووید-۱۹ را با پیروزی‌ها در جنگ با نازی‌ها و ژاپنی‌ها مقایسه می‌کند و می‌گوید: «دنیا احتمالا این روز را به خاطر بسپارد.» بیگالا در مورد تصاویر بدون ماسک بایدن و معاونش کامالا هریس در گلدن رز، پس از اعلام دستورالعمل جدید که با هم قدم می‌زدند و می‌خندیدند، ابراز خوشحالی کرد و آن را یک روز تاریخی خواند. او می‌گوید: «آنچه با گذشته تفاوت کرده این است که دیگر کسی با هایپسی هیدروکسی کلروکین و تزریق مواد ضدعفونی کننده و حماقت‌هایشان ما را برای ماه‌ها سرگرم نمی‌کنند.» او می‌افزاید: «من گمان می‌کنم که سازندگان آگهی‌های بایدن ویدئوهای این روز را ذخیره کنند.»

در حالی که تصمیم برای رفع الزامات ماسک برای بزرگسالان واکسینه شده به نام علم صادر شده است، اما این مساله تبدیل به یک میدان جنگ جدید می‌شود که ماه‌ها از سوی محافظه‌کاران برای برداشتن ماسک تحت فشار بودند، در حالی که این بیماری هنوز در آمریکا جولان می‌داد.

این پیروزی اکنون تبدیل به یک استراتژی موثر برای پیروزی دموکرات‌ها در سایر میادین خواهد شد اما هنوز چالش‌ها با بیماری کووید-۱۹ تمام نشده است: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها روز پنج‌شنبه گفت کودکانی که زیر ۱۲ سال دارند و مجاز به تزریق واکسن نیستند، هنوز مجبور به پوشش ماسک هستند. افزون بر این، هنوز مشخص نیست که رستوران‌ها و فروشگاه‌ها چگونه میلیون‌ها نفری را که هنوز واکسینه نشده‌اند، تشخیص خواهند داد؛ چرا که طبق دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند، الزام‌شان به پوشش ماسک هنوز پابرجاست.

 

با این حال، رئیس‌جمهوری ایالات متحده امیدوار است که زدودن ماسک‌ها از چهره‌ها به یک عامل مهم در راستای موثر بودن واکسن تبدیل شود و کسانی که مایل به واکسینه شدن نیستند، صرف‌نظر از مسائل سیاسی ترغیب به واکسیناسیون شوند.

سائول آزونیس، رئیس سابق ایالتی حزب جمهوری‌خواه در میشیگان – که سال گذشته هم تجمعات ضدماسک در آنجا متواتر برگزار می‌شد - می‌گوید: «برخی از زخم‌های موجود از این طریق بهبود می‌یابد.» او می‌افزاید: «ناامیدی زیادی وجود دارد. مردم می‌خواهند به حالت عادی برگردند، خواه این عادی‌سازی رفتن به مدرسه باشد، خواه اینکه به سرکارهایشان بازگردند یا اینکه حتی به دیدن همسایگانشان بروند. قوانین ماسک زدن فقط تاثیر بسیار منفی داشت و من فکر می‌کنم مردم در بیشتر جاهای  کشور، به‌ویژه سیاستمداران، احساس منفی نسبت به آن داشتند.»

مشاوران بایدن پس از اینکه ماسک‌هایش را در داخل کاخ سفید برداشتند، احساس سبکی کردند اما دچار هیجانات زودگذر نشدند. وقتی ‌ای‌میل برداشته شدن ماسک‌ها به کارکنان کاخ سفید رسید، کارمندان کاخ سفید احساس شادی کردند. آنها ماسک‌هایشان را برداشتند و بعضی از آنها دویدند تا به صورت یکدیگر نگاه کنند و با شوخی می‌گفتند این اولین بار است که یکدیگر را می‌بینند. یکی از کارمندان کاخ سفید گفت: «مثل لحظه‌ای از جنگ بود که با سرعت هرچه بیشتر به پایان خود نزدیک می‌شد.»

البته دولت هنوز در تقلا برای رسیدن به هدف خود است که حداقل به ۷۰ درصد بزرگسالان این کشور یک دز واکسن تا ۴ ژوئیه برسد و در میان اقدامات جدید دولت تمهیداتی وجود دارد تا افراد مردد را ترغیب به زدن واکسن کند. در این راستا خود کاخ سفید به منظور تشویق بقیه مردم به کارمندان آنجا گفت در صورت واکسیناسیون می‌توانند ماسک خود را بردارند و به گروه مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد که در صورت واکسیناسیون کامل می‌توانند بدون ماسک در آنجا حضور پیدا کنند. پیش از این، کاخ سفید اعلام کرده بود که از تابستان امسال کارمندان بیشتری را برای کار در داخل دفاتر مدنظر قرار خواهد داد. با این حال هنوز کاخ سفید باید در جبهه‌های دیگر نیز بجنگد. ماه گذشته فاکس نیوز، اجبار به پوشش ماسک کودکان را آزار و اذیت آنها خواند. تاکر کارلسون در این شبکه گفت: «واکنش شما هنگامی که می‌بینید کودکان هنگام بازی ماسک دارند نباید هیچ تفاوتی با واکنش شما به دیدن کسی داشته باشد که در والمارت بچه‌ها را کتک می‌زند.» افزون بر این برخی انتقادها در مورد پوشش ماسک در جمع‌های چند نفره در فضای باز نیز وجود دارد و محافظه‌کاران از این موضوع برای کوبیدن دولت بایدن استفاده می‌کنند. اما دولت بایدن می‌گوید که به یک پیروزی بزرگ دست یافته است که احتمالا با مدیریت قبلی حاصل نمی‌شد. رون کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید، در توییتر خود گزارشی از سیروس شهپر، مدیر داده‌های کووید-۱۹ بایدن را برجسته کرد و نوشت که میانگین هفت روزه مرگ و میر به پایین‌ترین حد از اول آوریل ۲۰۲۰ رسیده است. کلین گفت که مرگ و میرها پس از ۱۱۴ روز سرعت بی‌نظیر در توزیع و تزریق واکسن‌ها، بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.