ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا در اظهاراتی گفت دادگاه یانگ هنگ‌جون تاجر استرالیایی روز پنج‌شنبه، پس از بیش از دو سال بازداشت برگزار می‌شود. خانم پین در بیانیه صادر شده در روز جمعه گفت: «با وجود درخواست‌های مکرر مقامات استرالیایی، مقامات چینی هیچ توضیحی یا شواهدی در مورد اتهامات مطرح شده علیه دکتر یانگ ارائه نداده‌اند. ما به طور واضح نگرانی‌هایی را که درباره درمان دکتر یانگ داریم و عدم انصاف رویه‌ای را که در نحوه مدیریت پرونده وی دیده‌ایم ، به مقامات چینی منتقل کرده‌ایم.» فنگ چونگی، استاد دانشگاه سیدنی  که دوست یانگ و مشاور تحصیلی سابق او است، به نیویورک‌تایمز گفت: «با وجود درخواست دولت استرالیا برای اعزام دیپلمات‌ها درخصوص مشاهده دادرسی، یانگ به‌طور غیرعلنی محاکمه می‌شود.» وی گفت که به خانواده یانگ، گفته شده است که مقامات چینی تاریخ دادگاه را مشخص کرده‌اند و  وی قرار است در دادگاهی در پکن به پای میز محاکمه برود. پروفسور فنگ تصریح کرد: «آنها نگرانی‌های امنیت ملی را برای محدود کردن دسترسی ذکر می‌کنند. این امر اجازه دسترسی به وکلا را نمی‌دهد یا زمان را به‌قدری کوتاه می‌کند که هیچ وکیلی نمی‌تواند، برای دفاع از او اقدام کند.»  با توجه به اینکه دادگاه‌های چینی کمتر افراد را بی‌گناه می‌شناسد، باید گفت که او از هم‌اینک گناهکار و مجرم شناخته خواهد شد؛ هرچند که خودش این اتهامات را نپذیرد. در این زمینه وکلای یانگ گفته‌اند که حاضر به جواب دادن نیستند. پانگ در پیامی که در ماه سپتامبر از زندان  منتشر کرد، گفت که بی‌گناه است و تا انتهای این داستان خواهد جنگید. او تصریح کرده که به چیزی اعتراف نکرده و هرگز نیز کاری نکرده است.

وی یکی از چهار زندانی مشهور در چین است که برخورد با او باعث تشدید تنش‌ها بین پکن و کشورهای غربی شده است. حامیان آنها و کارشناسان حقوق بشر چین را متهم کرده‌اند که از آنها به عنوان گروگان در اختلافات دیپلماتیک استفاده می‌کند. در این زمینه دو کانادایی- مایکل کوویگ و مایکل اسپاور- پس از محاکمه در ماه مارس به اتهام جاسوسی، در بازداشت منتظر رای دادگاه هستند. طرفداران آنها و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا می‌گویند که دستگیری آنها در سال ۲۰۱۸ به تلافی بازداشت منگ وانژو، یک مدیر مخابرات چینی در کانادا است که به اتهام دور زدن تحریم‌های مربوط به معاملات با ایران با خطر استرداد به ایالات متحده روبه‌رو است.

در ماه اوت، بازجویان چینی، چنگ لی، تبعه استرالیایی متولد چین را که به عنوان مجری شبکه تلویزیونی بین‌المللی در چین کار می‌کرد، بازداشت کردند. وزارت امور خارجه چین بعدا گفت که خانم چنگ به اتهام نقض امنیت ملی بازداشت شده است که این موضوع می‌تواند مجموعه‌ای از اتهامات ناعادلانه از جمله جاسوسی، افشای اسرار دولتی یا تخریب قدرت حزب کمونیست باشد.

یانگ در حالی محاکمه می‌شود که روابط استرالیا با چین در پایین‌ترین حد ممکن است. با این حال اقتصاد چین و استرالیا با یکدیگر گره خورده است و در زمینه سنگ آهن، محصولات کشاورزی و سایر منابع معدنی به یکدیگر وابسته هستند. اما نتایج نظرسنجی افکار عمومی که توسط مرکز تحقیقات پیو در ماه اکتبر منتشر شد، نشان داد که نظرات نامطلوب نسبت به چین در استرالیا، حتی در کشورهایی مانند ایالات‌متحده و سایر کشورهای غربی، جهش بیشتری داشته است. در حال حاضر نسبت به سال ۲۰۲۰، سهم بدبینی به چینی‌ها در آرای استرالیایی‌ها، ۲۴ درصد افزایش داشته است و در واقع ۸۱ درصد استرالیایی‌ها، چین را کشوری نامطلوب می‌پندارند.