فیلی‌باستر جمهوری‌خواهان

در این راستا جمهوری‌خواهان روز جمعه مانع ایجاد کمیسیونی مستقل برای تحقیق در مورد شورش در کاپیتول در ۶ ژانویه شدند و برای اولین بار در سال جاری با استفاده از قدرت فیلی باسترشان در سنا، توانستند جلوی تحقیق مستقل در این زمینه را بگیرند.

روز ششم ژانویه طرفداران ترامپ و معتقدان به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری به ساختمان کنگره حمله کردند و این حملات ۵ کشته نیز در پی داشت. دموکرات‌ها معتقدند سخنان تحریک‌آمیز ترامپ موجب شد این حمله به کنگره صورت بگیرد. برای همین به دنبال تشکیل کمیسیون مستقلی بودند تا عوامل حمله به کنگره را معرفی کنند.  در حالی که اکثر قریب به اتفاق جمهوری‌خواهان قصد دارند حزب‌شان را از آسیب‌های احتمالی این تحقیق دور نگه دارند، اما ۶ جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها پیوسته بودند تا این کمیسیون تشکیل شود. با این حال رای نهایی ۵۴ به ۳۵ شد که برای پیشبرد این برنامه که ۶۰ رای بود، به حد نصاب نرسید.  این رای برای طرفداران کمیسیون که معتقد بودند این تنها راه جمع‌آوری یک گزارش واقعا جامع از شورش بود، شکستی فاحش محسوب می‌شود. این کمیسیون با طرحی مشابه پیشنهاد تشکیل پنلی از متخصصان که در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات یازدهم سپتامبر شکل گرفته بود، قرار بود تشکیل شود. پیشنهاد این طرح نیز از همان اتاقی مطرح شد که برنامه ۱۱ سپتامبر را برنامه‌ریزی کرده بود. ترامپ با دروغ‌پردازی‌های خود در مورد انتخابات و نتیجه آن و زیر سوال بردن پیروزی جو بایدن، آمریکا را بیش از پیش دو قطبی کرده است. در این راستا رویترز نوشت: جمهوری‌خواهان نگران بودند که یک کمیسیون ویژه که قرار بود بر اساس مدل کمیسیون فراحزبی و ویژه تحقیق در مورد ترامپ حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ تشکیل شود، با تمرکز روی ادعاهای بی‌اساس دونالد ترامپ در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نقش تبلیغات او در تشویق به خشونت، موقعیت جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده را تضعیف کند. لایحه تشکیل این کمیسیون در مجلس نمایندگان آمریکا با رای تمامی دموکرات‌ها و یک ششم از جمهوری‌خواهان تصویب شده است. در این ارتباط چاک شومر، رهبر فراکسیون دموکرات‌ها در مجلس سنا پس از رای‌گیری گفت: «همه می‌دانیم که چه اتفاقی افتاد. جمهوری‌خواهان مجلس سنا تصمیم گرفتند از دروغ بزرگ دفاع کنند چون می‌ترسند هر آنچه دونالد ترامپ را ناراحت کند، از نظر سیاسی به آنها ضربه بزند.»

طبق مقررات پارلمانی موسوم به «سد رای» تصویب لوایح در مجلس سنا به درخواست تعدادی از سناتورها می‌تواند به کسب حداقل ۶۰ رای موافق مشروط شود. این اولین باری است که جمهوری‌خواهان در کنگره جدید آمریکا از این مقررات برای شکست دادن یک لایحه استفاده کردند.

نتیجه این رای‌گیری چالش بزرگی را که دموکرات‌ها به دلیل برابری کرسی‌های دو حزب در مجلس سنا برای تصویب لوایح و سیاست‌گذاری‌های مهم با آن روبه‌رو هستند، به نمایش گذاشت. میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواه مجلس سنا استدلال کرد که تشکیل یک کمیسیون ویژه در مورد حمله به کنگره دوباره کاری تحقیقاتی است که کمیته‌های دائمی این مجلس انجام می‌دهند و تاکنون به بازداشت بیش از ۴۴۰ تن انجامیده است.

   مرد ۶ تریلیون دلاری

همزمان با لغو تحقیق از حمله ششم ژانویه به کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا طرح بودجه دولت خود را برای سال آینده به کنگره ارائه کرد. بودجه‌ای بالغ بر ۶ هزار میلیارد دلار. کسری ۱۸۰۰ میلیارد دلاری این طرح بودجه مخالفت شدید نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه را در پی داشته است.

بهره بانکی در سطح بسیار نازلی قرار دارد. همین موضوع از واهمه ناشی از افزایش کسری بودجه کاسته است. جو بایدن برای شتاب بخشیدن به نرخ رشد اقتصادی و غلبه بر مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا، طرح بودجه‌ای بالغ بر ۶هزار میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۲ به کنگره ارائه کرده است.

کسری بودجه این طرح بالغ بر ۱۸۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که کسری بودجه دولت آمریکا در سال ۲۰۱۹ و پیش از شیوع ویروس کرونا ۹۸۴ میلیارد دلار بود. جو بایدن در سخنرانی خود به مناسبت ارائه طرح بودجه سال ۲۰۲۲ آمریکا گفته است که این کشور باید از موقعیت کنونی برای احیای مجدد اقتصاد آمریکا بهره‌ گیرد. اشاره بایدن به نرخ نازل بهره بانکی است. رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که این کشور در موقعیتی نیست که به همان وضعیت پیش از دوره کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن بازگردد.

محورهای اصلی بودجه مورد نظر بایدن آموزش، بهداشت، زیرساخت‌های اقتصادی و همچنین مقابله با تغییرات اقلیمی را شامل می‌شوند. بودجه نظامی آمریکا برای سال آینده نیز با اندکی افزایش ۷۵۶ میلیارد دلار تعیین شده است. قرار است بخشی از این بودجه شش هزار میلیارد دلاری از طریق افزایش مالیات بر شرکت‌های بزرگ و اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان تامین شود.

میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوری‌خواه در مجلس سنای این کشور از طرح بودجه سال ۲۰۲۲ بایدن انتقاد کرده و گفته است که اجرای چنین طرحی می‌تواند باعث فقر مردم و افزایش تورم شود. کوین مک‌کارتی، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است که این «غیرمسوولانه‌ترین» بودجه پیشنهادی است که او تاکنون شاهد آن بوده است.