در واقع این توافق‌نا‌مه نمایانگر بازگشت چشمگیر دیپلماسی بین‌المللی پس از حضور دوباره آمریکا است و در این راستا بایدن نیز تاکید کرد که این توافق‌نا‌مه نشانگر قدرت دموکراسی‌های جهان در مقابله با مشکلات سخت است. بایدن پس از اجلاس سران در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: تایید رهبران در مورد حداقل مالیات جهانی به ارتقای ارزش‌های مشترک جهانی کمک می‌کند. افزون بر این، پیشنهاد تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در کشورهای در حال توسعه برای مقابله با نفوذ چین یکی دیگر از نشانه‌های اتحاد جدید است. وی گفت ، این ابتکارات باعث ارتقای ارزش‌های دموکراتیک می‌شود. بایدن تصریح کرد: «همه پشت میز در برابر چالش‌هایی که وجود دارد، جدی برخورد کردند و نشان دادند که مسوول دموکراسی‌های غرورآمیزمان هستیم و باید این پیام را به باقی دنیا برسانیم.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس  که میزبان اجلاس هم بود گفت که این گردهمایی فرصتی برای نشان دادن «مزایای دموکراسی» بود. به گفته وی، نقطه شروع این کار، توافق بر سر سرعت بخشیدن به واکسیناسیون جهانی بود که از نظر نخست‌وزیر انگلیس این بزرگ‌ترین شاهکار پزشکی در تاریخ جهان هم به‌حساب می‌آید. جانسون اما در پاسخ به شکست گروه ۷ برای زمان‌بندی کردن استفاده از زغال سنگ برای تولید برق گفت که این انتقاد بیجا است و باید به تصویر بزرگ‌تری که از این اجلاس بیرون آمده است، دقت شود. جانسون در ادامه تاکید کرد که از نظر وی این چند روز بسیار پر بار بوده است. بایدن در نخستین سفر خارجی خود امیدوار بود نشان دهد تا دموکراسی مبرم‌ترین نیاز امروز جهان است و این دموکراسی است که توانایی برخورد با چالش‌های جهانی را دارد. به همین منظور در بیانیه آخر این گروه، به ضرورت مبارزه با چین اشاره شده است. چین اما در برابر این بیانیه واکنش نشان داد و گفت که دست از تهمت زدن بردارید.

این کشور روز دوشنبه بیانیه مشترک گروه هفت را که از پکن بر سر طیفی از موضوعات انتقاد کرده است، محکوم کرد.  در بیانیه پکن آمده است: این بیانیه مداخله آشکار در امور داخلی چین بوده و تاکید می‌شود که این گروه از تهمت زدن دست بردارد.

رهبران گروه هفت روز یکشنبه از چین بابت وضعیت حقوق بشری در منطقه سین‌کیانگ انتقاد کرده و خواستند تا هنگ‌کنگ درجه بالایی از خودمختاری داشته باشد و در ادامه بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان که جزو مسائل حساسیت‌زا برای پکن است، تاکید کردند. سفارت چین در لندن اعلام کرد که به شدت ناراضی است و قاطعانه مخالف ذکر نام‌های سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ و تایوان در آن بیانیه است که واقعیت‌ها را تحریف کرده و اهداف شوم چند کشور مانند ایالات متحده را آشکار می‌کند. در بیانیه سفارت چین آمده است: با توجه به پاندمی کرونا و کم‌رونق بودن اقتصاد جهانی، جامعه بین‌الملل به اتحاد و همکاری همه کشورها نیاز دارد نه باندبازی سیاسی برای تفرقه‌افکنی. چین یک کشور صلح دوست است که از همکاری حمایت می‌کند اما خطوط قرمز خودش را هم دارد. نباید در امور داخلی چین دخالت کرد، نباید به اعتبار چین تهمت زد و نباید منافع چین را نقض کرد. ما قاطعانه از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه‌ای خود دفاع خواهیم کرد و با بی‌عدالتی‌ها و تخطی‌ها علیه چین مقابله می‌کنیم. این در حالی است که در بیانیه پایانی گروه ۷ به اقدامات کره‌شمالی نیز اشاره شده است. این گروه روز یکشنبه در بیانیه‌ای مشترک خواستار خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره شده و در عین حال از تعهد واشنگتن تحت ریاست‌جمهوری جو بایدن به تعامل با پیونگ یانگ از طریق دیپلماسی استقبال کردند. این کشورها در بیانیه‌ای مشترک که در محل اجلاس گروه هفت در منطقه کورنوال انگلیس تصویب شد خواستار خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره و همچنین کنار گذاشتن برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک از سوی پیونگ‌یانگ به شکلی «قابل راستی‌آزمایی و برگشت‌ناپذیر» شدند. کشورهای گروه هفت همچنین اعلام کردند که از آمادگی واشنگتن برای تداوم تلاش‌های دیپلماتیکش در هماهنگی با همه شرکای مربوطه در قبال پیونگ‌یانگ استقبال می‌کنند. این کشورها همچنین از کره‌شمالی خواستند گفت‌وگو با جامعه بین‌المللی را از سرگرفته و با این جامعه تعامل کند و در عین حال از پیونگ‌یانگ تقاضا کردند «به حقوق بشر برای همه احترام بگذارد» و فورا مساله آدم‌ربایی‌ها را حل و فصل کند. در اجلاس امسال گروه هفت رهبران کشورهای عضو این گروه شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس به همراه نمایندگان اتحادیه اروپا شرکت کردند. همچنین مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و رهبران استرالیا، هند و آفریقای جنوبی نیز به عنوان مهمان به این اجلاس دعوت شده بودند.