فدراسیون ملل بومی مستقل در بیانیه‌ای گفت که تعداد گورهای بدون علامت که اخیرا پیدا شده‌اند قابل توجه‌ترین موارد تا‌ به امروز در کانادا بوده است. در این بیانیه به تعداد اشاره‌ای نشد اما سازمانی موسوم به «Cowessess First Nation» می‌گوید تعداد این گورها بین ۶۰۰ تا‌ ۷۶۶ بوده است.

چند هفته پیش هم بقایای اجساد ۲۱۵ کودک بومی در یک مدرسه پانسیونی دیگر که برای کودکان بومی در کانادا بود، موجب شد کانادایی‌ها با میراث یک سیستم سوء‌استفاده‌کننده و یکدست‌کننده روبه‌رو شوند. بین سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶، سیستم مدرسه پانسیونی کانادا به اجبار حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده‌های‌شان جدا کرد. طبق گزارش کمیسیون حقیقت و مصالحه کانادا، این کودکان با سوءتغذیه و سوءاستفاده جسمی و جنسی مواجه شدند و این کمیسیون در سال ۲۰۱۵ آن را «فرهنگ نسل‌کشی» توصیف کرد. دولت فدرال کانادا در سال ۲۰۰۸ بابت این سیستم عذرخواهی کرد. کلیسای کاتولیک رم که مدیریت بیشتر این مدارس را در دست داشت، عذرخواهی نکرده است. اوایل همین ماه، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان آن را «دردآور» خواند، اظهاراتی که مورد قبول بازماندگان قرار نگرفت. با این حال پاپ حاضر به عذرخواهی نشد.

با کشف گورهای بی‌نام و نشان «کادموس دلورمه»، رئیس فدراسیون ملل بومی در ساسکاچوآن گفت که دست‌کم ۶۰۰ گور دیگر کشف شده است اما برخی آمارها هم تعداد گورها را بالغ بر ۷۵۰ مورد ارزیابی کرده است. او تصریح کرد که قبرهای کشف شده، دسته‌جمعی نیستند و تنها گورهای بدون نام و نشان هستند. بابی کامرون هم از فدراسیون ملل بومی گفت که کشف این گورها نشان می‌دهد یک نسل‌کشی اتفاق افتاده است.

کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا در سال ۲۰۱۵ تصریح کرد که بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی مجبور به اسکان در این مدارس شده بودند. در این راستا کامرون روز سه‌شنبه گفت بسیاری از گورها در ماری‌وال و کاملوپس کشف شده‌اند و جست‌وجوها برای کشف گورها ادامه دارد. او می‌افزاید: «ما اجساد زیادی پیدا خواهیم کرد و دست از تلاش برنخواهیم داشت تا‌ اجساد همه کودکان را کشف کنیم.» کامرون تصریح می‌کند که جهان به نظاره نشسته است تا‌ ما ابعاد بیشتری از این نسل‌کشی را افشا کنیم. به گفته وی در کانادا اردوگاه‌های کار اجباری بوده است و آنها را در این مدارس به‌اجبار اسکان داده‌اند و موجب مرگ آنها شده‌اند. او در پایان تا‌کید کرد: «قبلا حرف و حدیث بود اما حالا ما مدرک داریم.»