بوسه مرگ سیاسی آقای وزیر

پس از آنکه روزنامه سان روز جمعه تصاویری از مت هنکاک در حال بوسیدن و در آغوش گرفتن دستیارش جینا کولادانجلو منتشر کرد، شماری از قانون‌گذاران محافظه‌کار پارلمان بریتانیا خواهان کناره‌گیری او از سمتش شدند. مت هنکاک در راس تلاش‌های دولت بوریس جانسون برای مقابله علیه همه‌گیری قرار داشت و به‌طور مرتب در تلویزیون ظاهر می‌شد و به مردم می‌گفت که قوانین سختگیرانه را رعایت کنند. این تحول در شرایطی رخ می‌دهد که بریتانیا تا حدی سخت‌گیری‌ها را کاهش داده اما با ظهور سویه دلتای ویروس کرونا در این کشور، نگرانی‌ها افزایش یافته است. این ویروس بیشترین مقاومت را در برابر واکسیناسیون دارد.

با این حال روزنامه سان عکس‌های مت هنکاک و دستیارش را در ماه گذشته در ساختمان وزارت بهداشت گرفته بود، درست زمانی که او در رسانه‌های عمومی از مردم می‌خواست مقررات فاصله‌ اجتماعی را رعایت کنند.

مت هنکاک در نامه استعفای خود به بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، به‌دلیل نقض محدودیت‌های کرونا عذرخواهی کرده است. قرار است ساجد جاوید، وزیر سابق دارایی جایگزین مت هنکاک شود. ساجد جاوید سال ۲۰۲۰ از وزارت دارایی کنار گذاشته شد. پیش‌تر اعلام شده بود که بوریس جانسون پس از اینکه هنکاک عذرخواهی کرد، با استعفای وی مخالفت کرده بود، اما فشارها به‌قدری افزایش یافت که وی چاره‌ای جز استعفا نداشت. این اولین بار نیست که یک مقام دولت بوریس جانسون برای نقض محدودیت‌های کووید-۱۹ مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

مت هنکاک همچنین مورد انتقاد بود که چطور یک دوست قدیمی دوران دانشجویی خود، یعنی خانم کولادانجلو را به دستیاری‌اش انتخاب کرده بود. دولت بریتانیا تاکید داشته که در این مورد مقررات رعایت شده بود؛ اما همچنان وی زیر تیغ انتقادات، به‌ویژه از جانب حزب کاگر روبه‌رو بود.  در این راستا مت هنکاک با همرسانی ویدئویی در توییتر گفت: «من متوجه فداکاری‌های عظیمی هستم که همه در این کشور کرده‌اند. مایی که مقررات را تعیین می‌کنیم خودمان باید آنها را رعایت کنیم و برای همین است که من باید استعفا بدهم.» او در استعفانامه‌اش هم از نخست‌وزیر بریتانیا برای نقض محدودیت‌های کرونا عذر خواسته است.

بوریس جانسون در پاسخ نوشته است: «مت هنکاک باید مقامش را با افتخار به دستاوردهایش ترک کند. نه‌تنها در مواجهه با همه‌گیری بلکه دستاوردهای پیش از آغاز کووید-۱۹.» بریتانیا جزو کشورهایی است که با سرعت بالا در حال واکسیناسیون مردمش است تا شرایط را به حالت عادی برگرداند. سرعت واکسیناسیون در این کشور به‌دلیل ترس از سویه دلتا نیز افزایش یافته است. براساس سایت «دیتا کرونا ویروس» که یک سایت دولتی است، در این کشور تا روز بیست و ششم ژوئن، ۴۴ میلیون و ۷۸ هزار و ۲۲۴ نفر  دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و ۳۲ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۲۳ نفر هم هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند. در کل بریتانیا ۷۶ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۴۶۷ نفر را واکسن زده است که در بین کشورهای رقیب مثل آلمان و فرانسه از اوضاع بهتری برخوردار است.

بی‌بی‌سی نیز گزارش می‌دهد، مت هنکاک، جزو موفق‌ترین وزرای بهداشت اروپایی است که توانسته است برنامه واکسیناسیون را منظم و مرتب پیش ببرد. با واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال، ۹۹ درصد از مرگ و میر افراد این طبقات سنی کاسته شده است. بریتانیا در نظر دارد افراد بالای ۱۸ سال یک دز و در حدود دو سوم بزرگسالان تا ۱۹ ژوئیه هر دو دز را دریافت کنند.