به گزارش آسوشتیدپرس، دونالد رامسفلد تنها فردی بود که دو بار در دو دولت سمت وزیر دفاع ایالات‌متحده را به عهده داشت. رامسفلد ابتدا بین سال‌های ۱۹۷۷–۱۹۷۵ در دولت  جرالد فورد وزیر دفاع بود که از او به‌عنوان جوان‌ترین وزیر دفاع آمریکا یاد شده است. او همچنین برای بار دوم بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در کابینه جرج واکر بوش عهده‌دار سمت وزارت دفاع آمریکا شد که این‌بار پیرترین وزیر دفاع آمریکا نامیده شد. رامسفلد همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۹۸۸ یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در دور مقدماتی بود. او در کارنامه سیاسی خود سابقه حضور در پست‌هایی چون رئیس دفتر کاخ‌سفید، سفیر آمریکا و نمایندگی چند دوره مجلس نمایندگان آمریکا را داشت.

به نوشته آسوشیتدپرس، به‌رغم همه سوابق دونالد رامسفلد، از نقش او در جنگ عراق به‌عنوان مهم‌ترین میراثش یاد می‌شود. تنها ۹ماه از آغاز کار رامسفلد به‌عنوان وزیر دفاع در دولت جرج بوش گذشته بود که حملات تروریستی ۱۱سپتامبر به بر‌ج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع، پنتاگون، در حومه واشنگتن روی داد. این حملات به نقطه عطفی در تاریخ آمریکا تبدیل شد و خیلی زود پس از آن ایالات‌متحده «جنگ علیه تروریسم» را آغاز کرد. حمله نظامی آمریکا به افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان زیر نظر دونالد رامسفلد انجام شد. در این برهه زمانی، دونالد رامسفلد در شبکه‌های تلویزیونی مختلف آمریکا حاضر می‌شد و توضیحاتی درخصوص حمله به افغانستان ارائه می‌کرد. در ادامه این روند در سال۲۰۰۲ آمریکا در مسیر حمله نظامی به عراق قرار گرفت؛ کشوری که در حملات ۱۱سپتامبر نقشی نداشت. آمریکا در مارس۲۰۰۳ به عراق حمله و بغداد خیلی سریع سقوط کرد، اما ایالات‌متحده و نیروهای ائتلاف بین‌المللی با موج گسترده اقدامات شورشیان مسلح مواجه شدند. افراد بسیاری از دونالد رامسفلد انتقاد کرده بودند که ارزیابی‌هایش درخصوص جنگ عراق نادرست بود.

دونالد رامسفلد در سال۲۰۰۴ به‌دنبال افشای سوءرفتار در زندان ابوغریب دوبار استعفای خود را به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه کرد که مورد موافقت جرج بوش قرار نگرفت. در سال۲۰۰۶ به دنبال قدرت‌گرفتن دموکرات‌ها در کنگره و تقویت فضای ضدجنگ در آمریکا در نهایت جرج بوش با کناره‌گیری دونالد رامسفلد موافقت کرد. با این حال، جرج بوش، در واکنش به مرگ رامسفلد در بیانیه‌ای نوشت: «در دوره‌ای که کشور و ارتش ما در برابر چالش‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای قرار داشت، شخصیتی همچون رامسفلد با بهترین خصوصیات در راس وزارت دفاع بود که هیچ‌گاه از تصمیمات دشوار و قبول مسوولیت‌های سنگین بیمی نداشت.» کارنامه رامسفلد منتقدان بی‌شماری دارد. او متهم است که با واردکردن آمریکا به دو جنگ با دلایل بعضا موهوم عملا توان و قدرت آمریکا را فرسوده کرد و این کشور را به ورطه طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ‌های آمریکا انداخت. حمله به عراق با ادعای تصاحب سلاح‌های کشتار جمعی و ایده «ایجاد مشعل دموکراسی برای خاورمیانه بزرگ» با نتایجی که به بار آورد، آماج حمله منتقدان و برخی از مدافعان سابق این حمله در دستگاه رهبری آمریکا شده است. جان مک‌کین، سناتور فقید آمریکایی و از اعضای سرشناس حزب جمهوریخواه، هم‌حزبی خود، دونالد رامسفلد را دارای کارنامه‌ای می‌دانست که نامش را به‌عنوان بدترین وزیر دفاع آمریکا در تاریخ ثبت خواهد کرد. سنای آمریکا در سال۲۰۰۸ رامسفلد را مسوول نقض حقوق بشر در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های آمریکا در خارج از این کشور شمرد؛ به‌خصوص افتضاح شکنجه‌های درون زندان ابوغریب بغداد که تصاویر آن موجی از انزجار در جهان برانگیخت و جزئی از اتهامات علیه رامسفلد بود. او همچنین متهم بود که در صدور مجوز استفاده از شیوه‌های بحث‌انگیز و شکنجه‌گونه برای اعتراف‌گیری از متهمان بازداشتی در زندان گوانتانامو نقش داشته است. رامسفلد بعد از پایان دوران وزارت دفاع در دولت جرج دبلیو بوش به کار در بخش خصوصی مشغول شد.