زلزله ترور نزار بنات

 او که مخالف جدی عادی‌سازی روابط تشکیلات خودگردان  با رژیم صهیونیستی بود، چندین بار نیز توسط نیروهای این رژیم بازداشت و روانه زندان شده بود. او چندی پیش از اتحادیه اروپا خواسته بود تا کمک مالی به تشکیلات خودگردان را به‌دلیل به‌ تعویق انداختن انتخابات، قطع کند. به عقیده او «تشکیلات خودگردان برای منافع خود همه چیز از جمله خیزش مردمی و فدائیان فلسطین را می‌فروشد.» نزار  بنات چند روز پیش از ترور در صفحه فیس‌بوک خود کلیپی درباره رسوایی واکسن‌های کرونای تاریخ انقضا گذشته منتشر کرد که نشان می‌داد تشکیلات خودگردان در این رسوایی دست داشته است. این ویدئو به نمونه‌های تاریخی از بی‌کفایتی و اهمال مسوولان تشکیلات خودگردان در قبال مردم اشاره می‌کند و اینکه آنها با آرمان فلسطین و حامیان آن تجارت کرده‌اند. او در این ویدئو می‌گوید: «این رهبران (تشکیلات خودگردان) در طول عمر خود همواره با هر چیزی سوداگری کرده‌اند حتی با سلاح انقلاب. لذا ماجرای رسوایی [تزریق] واکسن‌های تاریخ گذشته کار جدید آنها نیست.» او چند روز قبل از درگذشتش خطاب به سران فلسطینی گفته بود: «به خون شهدای سه‌گانه «ودیع حداد» مسیحی و از رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین، «قاسم سلیمانی» شیعه ایرانی و «احمد یاسین» سنی قسم یاد می‌کنم که شما دروغگو هستید.» در پی این حادثه گفته می‌شود ۱۵ افسر و نیروی امنیتی توسط تشکیلات خودگردان فلسطین متهم به قتل او طبق نتایج تحقیقات کمیته حقیقت‌یاب دستگیر شدند. خانواده و برادر او اعلام کردند «کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شده درباره دلایل ترور فرزندشان مرده متولد شده است و نتایج تحقیقات اهمیتی برای ما ندارد. هیچ عضوی از کمیته حقیقت‌یاب با اعضای خانواده دیدار نکرده‌اند و ما این کمیته را تحریم کرده‌ایم.» همسر نزار بنات تاکید دارد: «نیروهای امنیتی فلسطین به او اسپری فلفل پاشیدند و قبل از کشیدن او به سمت خودرو به‌شدت او را مضروب کرده و با پیکری خونین او را با  خود بردند. اگر وی را کشته باشند هزار نزار دیگر راه او را ادامه خواهند داد.» پروفسور حازم الاشهب دکتر خانوادگی شهید نزار بنات پس از بازدید از نتایج تشریح جسد شهید نزار، اعلام کرد وی به‌علت خونریزی در ریه‌های خود و همچنین به‌علت ضربات وارده و خفگی فوت شده است. اما محمد الشلالده وزیر دادگستری فلسطین مدعی است کمیته تحقیق درباره مرگ نزار بنات، به شکل بی‌طرفانه و محرمانه فعالیت کرده است.

آنچه برای این فعال حقوقی رخ داده یک مورد شخصی بوده نه رویکردی از طرف رهبری و تشکیلات خودگردان فلسطین.  جنبش حماس، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی، جبهه خلق برای آزادی فلسطین، دبیرکل طرح ملی فلسطین و دبیرکل حزب «الشعبی الفلسطینی» هریک جداگانه این ترور را به‌شدت محکوم کرده و آن را مغایر با قوانین بین‌المللی و خلاف ارزش‌ها و اخلاقیات دانسته و تاکید کرده‌اند تشکیلات خودگردان نماینده ملت فلسطین و آرمان آنها نیست. تور وینسلاند، فرستاده ویژه خاورمیانه سازمان ملل خواستار تحقیقی شفاف، مستقل و جدی در مورد فوت بنات شد. هنری ووستر سفیر آمریکا در اردن، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و مسوولان این تشکیلات را سرزنش کرد. «عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار معروف جهان عرب نوشت قتل «نزار بنات» با تحریک رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. قتل این مبارز بزرگ، آخرین میخ بر نعش مشروعیت تشکیلات خودگردان است. تشکیلاتی که مبارزان شرافتمند علیه دشمن صهیونیستی و میهن‌پرستان را به قتل می‌رساند، نماینده مردم و آرمان فلسطین نیست.»  ترور نزار بنات به دست تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری، پرونده ترورهای سیاسی که تشکیلات علیه معارضان یا بازداشت‌شدگان به کار گرفته است را گشوده است. از زمان تاسیس تشکیلات خودگردان در سال ۱۹۹۴ ده‌ها مورد حادثه تسویه‌حساب‌های داخلی به‌دلیل مشکلات سازمانی آزادی بیان یا درگیری‌های داخلی رخ داده است. تشکیلات خودگردان همواره به‌دنبال توجیه ترور فعالان سیاسی است و هدفش ترساندن معارضان سیاسی و فعالان و مدافعان حقوق‌بشر و پایان دادن به فعالیت آنهاست. این تشکیلات از تمام مسوولان خواسته هیچ گونه اظهار نظری در محکومیت آنچه برای نزار بنات، فعال فلسطینی رخ داده و سرکوب تظاهرات‌های رام‌الله مطرح نکنند.

اعتراضات به ترور «نزار بنات» فعال سیاسی فلسطینی در الخلیل توسط تشکیلات خودگردان شدت می‌یابد و سرویس‌های امنیتی این تشکیلات همچنان به سرکوب فعالان فلسطینی و تظاهرات فلسطینیان در کرانه باختری ادامه می‌دهند. این تشکیلات به بهانه نداشتن مجوز این تجمعات، اجازه برگزاری راهپیمایی در شهر رام‌الله در اعتراض به این ترور را نمی‌دهد و حتی ۱۴ فعال سیاسی را هم بازداشت کرده است. جنبش ابتکار عمل ملی فلسطین آزادی بازداشتی‌های سیاسی و توقف بازداشت‌ها و احضارها را خواستار شد. به اعتقاد این جنبش بازداشت‌های انجام شده به منزله تعرض به حقوق‌بشر بوده و به انسجام ملی آسیب می‌زند. جنبش حماس نیز اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین در بازداشت تعداد زیادی از فعالان زن و مرد از جمله برخی اسرای آزاد شده، اساتید دانشگاه و خبرنگاران در کرانه باختری اشغالی را محکوم کرد. به اعتقاد حماس، راه خروج از بن‌بست فعلی سرکوب و نقض آزادی‌ها و اهانت به رهبران مردمی نیست بلکه شنیدن صداهای آنها و پیروی از عقل و بازگرداندن حقوق به صاحبانش و محاکمه خطاکاران است. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اقدامی تلافی‌جویانه «ایهاب بسیسو» رئیس دفتر ملی فلسطین و وزیر فرهنگ سابق این تشکیلات که یک چهره آکادمیک و رسانه‌ای است را به‌دنبال انتشار مطلبی در فیس‌بوک در اعتراض به قتل نزار بنات از سمتش برکنار کرد. بسیسو در فیس‌بوک خود نوشته است: «هیچ چیز ارتکاب جنایت مذکور را توجیه نمی‌کند. قتل انسان جرم است هر چه قدر هم که در هاله‌ای از ابهام بوده و منفعلانه باشد.»