روز آزادی در بریتانیا؟

برای همین، با افزایش مجدد تعداد موارد بیماران کرونایی در انگلیس، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه از انگلیسی‌ها خواست همچنان در مناطق شلوغ مردم از ماسک استفاده کنند اما قول داد که هفته آینده، محدودیت‌ها را برای بازگشایی اقتصاد انگلیس رفع کند.

پند و اندرز بوریس جانسون برای پوشش ماسک اگرچه در حد همان نصحیت است و اجباری در کار نیست، اما نشان‌دهنده عدول جانسون از سخنان پیشین خود برای اعمال برخی محدودیت‌هاست. با این حال روزنامه‌های زرد انگلیسی به استقبال سخنان او رفتند و روز ۱۹ ژوئیه را روز آزادی نامیدند. جانسون پیش‌تر چند‌بار رفع محدودیت‌ها را به تاخیر انداخت ولی این‌بار برای رفع آن بسیار جدی است. جانسون با تاکید بر حذف محدودیت‌های قانونی که در زمان کرونا اعمال می‌شد، گفت که اجازه می‌دهد از روز ۱۹ ژوئیه بارها و رستوران‌ها با حداکثر ظرفیت خود مشتری بگیرند و فعالیت‌های شبانه کلوب‌ها از سر گرفته خواهد شد.

به‌رغم گسترش نوع بسیار مسری دلتا، دولت معتقد است که برنامه واکسیناسیون موفق انگلیس، ارتباط بین موارد و پذیرش در بیمارستان را ضعیف کرده است. دولت می‌گوید که هیچ زمانی بهتر از حالا وجود ندارد، به‌ویژه اینکه ویروس در تابستان تمایل دارد که آرام‌تر گسترش پیدا کند و مدارس که خود مهم‌ترین عامل انتقال هستند نیز به‌خاطر تعطیلات تابستانی بسته هستند. با این حال هنوز حرف و حدیث هایی در مورد این اظهارات وجود دارد و منتقدان می‌گویند اینکه روز ۱۹ ژوئیه را بتوان روز آزادی خواند، جسارت فراوانی می‌خواهد؛ چراکه انگلیس موارد ثبت روزانه را به ۳۰ هزار نفر رسانده و ساجد جاوید، وزیر بهداشت این کشور می‌گوید فقط در تابستان ۱۰۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند. جاوید در پارلمان گفت: چه دوست داشته باشید، چه نه، ویروس از بین نخواهد رفت.

هفته پیش جانسون قول داده بود ماسک‌ها هم از صورت برداشته شود اما این هفته از مردم خواست که در مکان‌های سربسته و شلوغ از ماسک استفاده کنند و این خود یک تغییر ملایم در دولت به‌حساب می‌آید. در این راستا وقتی از جانسون سوال شد که آیا ماسک خواهد پوشید یا نه؟ گفت که بستگی به شرایط دارد. روز دوشنبه، بوریس جانسون لحنی کاملا محتاطانه گرفت و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من نمی‌توانم این را قدرتمندانه تایید کنم اما پاندمی هنوز تمام نشده است.» وی افزود: «این بیماری، همچنان خطراتی را برای شما و خانواده شما به همراه دارد. ما نمی‌توانیم به سادگی از روز دوشنبه، ۱۹ ژوئیه، به زندگی قبل از کووید-۱۹ برگردیم.» جانسون تصریح کرد: دولت به‌شدت توصیه می‌کند که افراد در فضاهای بسته و شلوغ مانند وسایل حمل‌و‌نقل عمومی از ماسک استفاده کنند.

دولت قصد دارد تا در مورد رویدادهای بزرگی که در فضای بسته صورت می‌گیرد با کسانی کار کند که گواهی واکسن دارند یا اخیرا تست کرونا داده‌اند. همچنین محدودیت‌های مرزی همچنان برقرار است و برای کسانی که از مسافرت باز می‌گردند قرنطینه‌های ۱۴روزه پابرجاست. با این وجود جانسون کاملا با بازگشایی‌ها موافق است و می‌گوید که در پاییز با موج جدیدی روبه‌رو خواهند شد، جایی که مدارس بازخواهند شد و ویروس برای گسترش خود در هوای سرد دست بازتری دارد. او قصد دارد شیوه‌ای از زندگی را به مردم انگلیس یاد بدهد و آن اینکه مردم یاد بگیرند چگونه با ویروس زندگی و از خود محافظت کنند.