به گزارش الجزیره، این دیدار می‌تواند تنش‌ها را با قبرس یونانی و اتحادیه اروپا در مورد این سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه‌شرقی، بیشتر کند. اردوغان که سال‌هاست به دنبال نفوذ بیشتر در منطقه است، اکنون بیشتر بر طرح «دو کشور مجزا» در قبرس تاکید می‌کند.  با دخالت ارتش ترکیه در واکنش به کودتای شبه‌نظامیان ناسیونالیست یونان، این جزیره از سال ۱۹۷۴ میلادی به دو بخش شمالی ترک‌نشین و جنوبی یونانی‌نشین تقسیم شده است. شورای‌امنیت سازمان ملل از بخش شمالی قبرس به‌عنوان «بخش اشغال‌شده قبرس» یاد می‌کند و ترکیه تنها کشوری است که آن ناحیه را کشوری مستقل قلمداد کرده است. بخش جنوبی این جزیره توسط «جمهوری‌قبرس» که یک دولت یونانی- قبرسی دارد، کنترل می‌شود و از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. اردوغان روز سه‌شنبه، ۲۰ژوئیه که مصادف با چهل و هفتمین سالگرد مداخله نظامی ترکیه (که قبرس یونانی آن را «حمله‌نظامی» می‌داند)، در مراسمی به همین مناسبت در یک نشست ویژه پارلمان قبرس شمالی سخنرانی خواهد کرد. تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مساله قبرس در طول دهه‌ها با شکست مواجه شده است‌ و حالا اردوغان با پیام «دو کشور مستقل»، به قبرس سفر کرده است.

اردوغان روز جمعه درباره این سفر گفت: «من امیدوارم که سفر ما برای برقراری صلح جهانی در قبرس و کل دنیا مثمر‌ثمر باشد و به این طریق یک پیام به دنیا بدهیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «ما قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. ما مطالعات مقدماتی را به پایان رسانده‌ایم.» این در حالی است که ابتکارات مکرر دیپلماتیک طی دهه‌ها برای خاتمه‌دادن به اختلافات با شکست روبه‌رو شده است. یک گردهمایی به ابتکار سازمان ملل در آوریل گذشته در ژنو نتوانست توافق‌نامه‌ای را بین رهبران ترک و یونان قبرس برای از سرگیری مذاکرات متوقف‌شده در سال ۲۰۱۷ انجام دهد. اینک ترک‌های قبرس که مورد حمایت آنکارا هستند، از راه حل دو کشوری حمایت می‌کنند و برای همین تنش‌ها در ژنو باقی‌ماند. در مقابل طرف قبرس یونانی و به‌طور کلی جامعه جهانی از راه‌حل حکمرانی فدرالی پشتیبانی می‌کنند. منصور آک گون، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه کولتور استانبول، گفت که انتظار می‌رود اردوغان در سفر خود به‌شدت بر حمایت آنکارا از راه‌حل «دو کشوری» برای حل اختلاف جزیره تاکید کند.  وی به الجزیره گفت: «ترکیه به تدریج موضع خود را از راه‌حل حکمرانی فدرالی در جزیره به راه‌حل دو دولت تغییر داده است. برای همین تنش‌ها تاکنون در این جزیره باقی‌مانده و به نظر غیرقابل حل است.»  آک‌گون تصریح کرد: «در این میان ترکیه هم راهی برای متقاعد‌کردن جامعه بین‌المللی و یونانی‌های قبرس نشان نداده است و بر راه حل خود تاکید می کند.»

موضع اتحادیه اروپا

« اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه گفت اتحادیه اروپا هرگز پیشنهاد دو کشور برای راه‌حل در قبرس را قبول نخواهد کرد. فون‌در‌لاین درباره این سفر به الجزیره اظهار کرد: «من می‌خواهم تکرار کنم که ما هرگز و هرگز راه‌حل دو کشور را نخواهیم پذیرفت. ما در این‌باره قاطع و بسیار متحد هستیم و این همان چیزی است که قبرس از ما انتظار دارد.» وی تصریح کرد که ارزشمندترین بخش اتحادیه اروپا، وحدت نظر درباره قبرس است و همه ۲۶ کشور اتحادیه در کنار قبرس هستند و آنها در کنار نیکوس آناستازیادس، رئیس‌جمهور قبرس باقی خواهند ماند.

آک‌گون اما می‌گوید که به منظور متقاعد کردن جهان به پذیرش راه‌حل دو کشور، آنکارا باید قبرس‌شمالی را به‌عنوان یک نهاد مستقل تبلیغ کند. وی افزود: «همچنین باید گفت‌وگو با طرف قبرس یونانی آغاز شود و چیزی به آنها پیشنهاد شود تا آنها را برای راه‌حل دو کشوری متقاعد کند.»