خداحافظی چریک پیر - ۱۱ مرداد ۸۵
دنیای اقتصاد- فیدل کاسترو، رهبر 80ساله کوبا پس از 45سال حکومت، قدرت را به برادر 75ساله‌اش رائول واگذار کرد تا افسانه حکومت کاستروها بر سرزمین نیشکر همچنان ادامه داشته باشد منابع خبری اعلام کرده‌اند که فیدل‌کاسترو به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده است و به همین دلیل قدرت را به طور موقت به برادرش سپرده است اما تحلیلگران بر این عقیده هستند که این انتقال قدرت دیگر بازگشتی ندارد و فیدل کاسترو، انقلابی پرشور دهه 50میلادی برای همیشه از صحنه سیاسی کنار رفته است. کاسترو در این مدت بر سرزمینی حکومت کرد که با وجود داشتن مزیت‌های نسبی اقتصادی، هیچ‌گاه اقتصاد پررونق و مردمانی بهره‌مند نداشت.
فیدل‌کاسترو و رائول در ۵۰سال گذشته سرمشق بسیاری از رهبران آمریکای لاتین در طراحی‌‌های اقتصادی و سیاسی بودند.
به هر ترتیب حکومتی که در سحرگاه اول ژانویه 1959 آغاز شد، در شامگاه 31 جولای به پایان رسید.

بدرود چریک پیر

رهام وزیری - سرانجام پس از ۴۵سال، دیروز چریک پیر کوبا قدرت را به برادرش واگذار کرد. فیدل کاسترو ۸۰ساله در حالی قدرت را به رائول کاسترو برادر ۷۵ساله‌اش سپرده است که منابع خبری از بیماری و بستری شدن او در بیمارستان خبر داده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیدل کاسترو پس از بازگشت از نشست اعضای پیمان تجاری آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور در آرژانتین دچار ناراحتی‌های گوارشی و التهاب روده شده و به بیمارستان منتقل شد.

pic۱

فیدل کاسترو کلیه مسوولیت‌های خود مانند ریاست جمهوری و دبیر اولی حزب کمونیست کوبا را به رائول کاسترو منتقل کرد. به این ترتیب شایعاتی مبنی‌بر کناره‌گیری همیشگی او از قدرت به وجود آمده است، چرا که در بیانیه‌ای که به همین مناسبت از تلویزیون کوبا خوانده شد، به موقتی بودن این انتقال قدرت اشاره شده بود. اما از آنجا که این مدت موقت به طور آشکار اعلام نشده است اکنون این ذهنیت به‌وجود آمده است که فیدل کاسترو برای همیشه از قدرت کناره‌ گرفته است و تنها برای جلوگیری از بروز ناآرامی، خبر آن اینگونه بیان شده است. خبرنگار بی.بی.سی نیز از هاوانا گزارش داد که اعلام خبر انتقال موقت قدرت به رائول کاسترو برای مردم کوبا یک خبر کاملا غیرعادی و عجیب بود، زیرا کاسترو تنها رهبر بسیاری از مردم کوبا در تمام طول دوران زندگیشان بوده است و اکنون تصور جانشین برای او اندکی سخت به نظر می‌رسد.
رائول کاسترو پیش از جانشینی برادرش مجموعه‌ای از پست‌های کلیدی و حساس را در اختیار داشت. او به طور همزمان وزیر دفاع کوبا، ارشدترین ژنرال ارتش، معاون اول رییس‌جمهور و معاون دبیر اول حزب کمونیست کوبا بود. رائول کاسترو پس از مرگ ارنستو چه گوارا نزدیک‌ترین فرد به فیدل کاسترو محسوب می‌شود و سرانجام نیز جانشینی فیدل کاسترو به او رسید. پس از اعلام این خبر هزاران مخالف فیدل کاسترو در آمریکا به جشن و شادمانی پرداختند.
کاسترو که بود
فیدل کاسترو در 13آگوست سال 1926میلادی در منطقه اورینتای کوبا به دنیا آمد. دوران تحصیل را در مدارس کاتولیک سانتیاگوو هاوانا سپری کرد.
در سال ۱۹۴۵ وارد دانشگاه هاوانا شد و در سال ۱۹۵۰ مدرک تحصیلی خود را در رشته حقوق دریافت کرد. در سال ۱۹۵۳ جنبشی را به راه انداخت که بعدها به جنبش ۲۶جولای معروف شد. نام این جنبش از حمله ناموفق به یک سرباز خانه در سانتیاگو گرفته شده است که در این روز انجام شد. این جنبش در سال ۱۹۵۵ یک بار دیگر در مکزیک توسط فیدل کاسترو، رائول و چه گوارای آرژانتینی پایه‌گذاری شد. در تاریخ دوم دسامبر سال ۱۹۵۶ این گروه با قایق کوچکی به نام گرانما به قصد سرنگونی حکومت ژنرال باتیستا وارد خاک کوبا شدند و به سوی کوه‌های سیه رامائسترا حرکت کردند. در دومین روز ورود با نیروهای ارتش کوبا درگیر شدند که این سرآغاز جنگ‌های انقلاب کوبا به رهبری فیدل کاسترو بود. این جنگ‌های نامنظم تا آخرین روز دسامبر سال ۱۹۵۸ به طول انجامید و سرانجام در صبح روز اول ژانویه سال ۱۹۵۹ بود که حکومت باتیستا سرنگون شده و انقلاب کوبا به پیروزی رسید. فیدل کاسترو از آن روز تا دیروز زمام امور را در این کشور برعهده داشت. از ۸۱نفری که هسته‌ اولیه انقلاب را تشکیل می‌دادند در روز پیروزی تنها ۱۲نفر باقیمانده بودند که پس از انقلاب حزب متحد انقلاب سوسیالیستی کوبا را تشکیل دادند که در سال ۱۹۶۵ به حزب کمونیست کوبا به دبیر اولی فیدل کاسترو تبدیل شد.
کوبای کاسترو
فیدل کاسترو ۴۵سال بر کشوری حکومت کرد که به‌رغم داشتن منابع سرشار کشاورزی و معدنی نتوانسته است اقتصادی پررونق و مردمانی بهره‌مند را داشته باشد. اقتصاد کوبا بیش از هر چیز دیگری مبتنی بر کشاورزی است و ۲/۲۱درصد از نیروی کار این کشور در بخش کشاورزی فعال هستند. ۴/۶۴درصد آنها در بخش‌های خدماتی که اغلب توریسم و تفریحات است فعال هستند و تنها ۴/۱۴درصد آنها در بخش‌های صنعتی کار می‌کنند.
رشد اقتصادی کوبا هیچ‌گاه از 5/5درصد فراتر نرفته و تعداد نیروی کار آن نیز 4میلیون و 600هزار نفر است. شکر، توتون، قهوه، برنج و سیب‌زمینی مهم‌ترین محصولات تولید شده در کوبا هستند که همین کالاها بیشترین اقلام صادراتی را نیز تشکیل می‌دهند. مجموع صادرات کوبا در سال 2005 میلادی به 2میلیارد و 388میلیون دلار رسید. هلند بهترین شریک صادراتی کوبا است که پارسال 5/24درصد از محصولات کوبایی به این کشور صادر شد. کانادا و چین با سهم 20درصد و 3/9درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. در میان کشورهای حوزه آمریکای لاتین ونزوئلا بیشترین حجم مبادلات تجاری را با کوبا دارد.
میزان واردات کوبا از دیگر کشورها پارسال ۶میلیارد و ۹۱۶میلیون دلار بوده است. چین، ونزوئلا و اسپانیا اصلی‌ترین شرکای تجاری کوبا را در بخش واردات تشکیل می‌دهند. سهم آنها به ترتیب ۴/۱۳، ۱۳ و ۶/۱۲درصد است.