الجزیره در گزارش ۲۴ اکتبر در همین رابطه نوشت: اعلام اسرائیل برای ساخت واحدهای مسکونی موجب واکنش فوری فلسطینی‌ها، فعالان صلح و همسایگان از جمله اردن شد. در این خبر که روز یکشنبه از سوی وزارت مسکن اسرائیل اعلام شد، آمده که مناقصه‌هایی برای ۱۳۵۵ واحد مسکونی در اراضی اشغالی غربی صادر شده است. این اراضی در جنگ ۶ روزه ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد. وزارت خارجه فلسطین تصمیم رژیم صهیونیستی برای احداث ۱۳۵۵ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری را محکوم کرد و آن را تجاوز از «خطوط قرمز» و نقض مواضع بین‌المللی دانست.

وزارت خارجه فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این مناقصه‌ها دلیل قاطع دیگری بر نبود شریک صلح است. دولت کنونی اسرائیل دولت شهرک‌سازی و شهرک‌نشینان و مخالف صلح است و در دستورکار آن هیچ‌گونه راهکار سیاسی برای نزاع وجود ندارد و این مساله را نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل بارها گفته است.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «مواضع بین‌المللی درباره شهرک‌سازی و ساختارهای سیاسی مجددا شکست خود را ثابت کرده است و هیچ‌گونه اقدامات عملی برای مجبور کردن اسرائیل برای توقف اشغالگری و شهرک‌سازی خود و الحاق تدریجی کرانه باختری اتخاذ نکرده است. برگزاری این مناقصه‌ها سیلی جدید اسرائیل به صورت آمریکا و سیاست آن درباره خاورمیانه و بی‌توجهی به درخواست‌های آمریکا برای توقف اقدامات یک‌جانبه است. همچنین این اقدام نشان می‌دهد که دولت آمریکا تنها به ساختارهای سیاسی صوری وابسته است که هیچ تاثیری برای وادار کردن اسرائیل به توقف شهرک‌سازی ندارد و درنتیجه موضع آمریکا درباره راهکار تشکیل دو کشور اعتبار خود را از دست می‌دهد.»

بر اساس بیانیه وزارت مسکن اسرائیل، مناقصه ساخت ۱۳۵۵ واحد مسکونی در منطقه الیهودا و السامره پس از دریافت موافقت‌ نهایی با نظارت «زئیف الکین» وزیر مسکن به پایان رسیده است. بر اساس این بیانیه، این واحدهای جدید در هفت شهرک‌ ازجمله ۷۲۹ واحد در شهرک آریل واقع در شمال کرانه باختری، ۳۴۶ واحد در بیت ایل در نزدیکی رام‌الله و ۱۰۲ واحد در شهرک الکانا در شمال غرب کرانه باختری ساخته خواهد شد. وزارت اسکان اسرائیل همچنین از برنامه تل‌آویو برای ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی جدید در منطقه غور اردن طی ۵ سال آتی خبر داد. این واحدهای مسکونی علاوه بر بیش از ۲۰۰۰ واحد مسکونی است که انتظار می‌رود این هفته چراغ سبز وزارت جنگ اسرائیل را کسب کند. در جنوب کرانه باختری بیش از ۶۰۰هزار شهرک‌نشین‌ در میانه بیش از ۳میلیون فلسطینی زندگی می‌کنند. به نوشته الجزیره، سازمان ملل «نگرانی شدید» خود را از این اعلان اسرائیل ابراز و تاکید کرد که «تمام شهرک‌سازی‌ها غیرقانونی است.»

«تور ونسلاند» نماینده ویژه سازمان ملل در فرآیند صلح خاورمیانه، نگرانی خود را از «تداوم شهرک‌سازی‌ها در اراضی غربی اشغالی از جمله بیت المقدس شرقی» اعلام کرد. او این ساخت‌وسازها را غیرقانونی نامید و افزود که این اقدام مانع مهمی در برابر صلح است و باید به فوریت متوقف شود. نخست‌وزیر اسراییل هم در جلسه هفتگی کابینه از کشورهای دیگر به‌ویژه آمریکا خواست تا در برابر «تهاجم» اسرائیل «مقابله» کنند.تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) هم مشتاق شیدن پاسخ دولت بایدن هستند. به نوشته الجزیره، حدود ۴۷۵ هزار اسرائیلی در شهرک‌های اراضی غربی اشغالی زندگی می‌کنند.