ژنرال البرهان روز دوشنبه دستور دستگیری نخست‌وزیر و دیگر رهبران ارشد غیرنظامی را صادر و وضعیت فوق‌العاده سراسری را اعلام کرد و گفت: ارتش دولت جدیدی را تشکیل خواهد داد. او وعده انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ را داد.

این تحرکات منجر به تظاهرات گسترده در طول هفته شد؛ زیرا معترضان در خارطوم، پایتخت این کشور و دیگر شهرهای سودان خواستار بازگشت به حاکمیت غیرنظامی شدند. به گفته کمیته مرکزی پزشکان سودانی، نیروهای امنیتی با خشونت به این درخواست هواخواهان دموکراسی پاسخ دادند و حداقل ۷نفر را قبل از تظاهرات روز شنبه کشتند و ۱۷۰ نفر دیگر را هم زخمی کردند. این در حالی است که اتحادیه‌های حرفه‌ای و کارگری خواستار نافرمانی مدنی شدند و بسیاری از بانک‌ها، مدارس و مغازه‌ها درهای خود را بستند و بسیاری از کارمندان دولت فدرال و ایالتی در خانه ماندند.

ارتش سودان سابقه سرکوب‌های خونین دارد و تحلیلگران می‌گویند تظاهرات روز شنبه و پاسخ نیروهای امنیتی به آن، آزمونی برای آمادگی ارتش برای ورود به شرایط جدید خواهد بود. بسیاری از سودانی‌ها به خوبی ۳ ژوئن ۲۰۱۹ را به یاد می‌آورند؛ زمانی که نیروهای امنیتی با خشونت تظاهرات را در پایتخت متفرق کردند، به ده‌ها نفر تجاوز کردند و عده‌ای را کشتند و برخی از اجساد را در رود نیل انداختند. دکتر سارا عبدالجلیل، سخنگوی انجمن حرفه‌ای سودانی، یک ائتلاف حامی دموکراسی از اتحادیه‌های کارگری، گفت: «ارتش وعده می‌دهد که یک کشور دموکراتیک و غیرنظامی بسازد درحالی‌که وعده‌اش را بر پشته‌ای از اجساد به پیش می‌برد.» او افزود: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این تسلط نظامی به یک داستان موفق تبدیل شود.» در این‌باره گروه پزشکان در یک پست فیس‌بوکی اعلام کردند که دو تن از کشته‌شدگان در «اوم‌دورمان» شهر دوقلوی خارطوم کشته شده‌اند. به گفته گروه پزشکان، نیروهای امنیتی آنجا گلوله‌های جنگی را به سمت معترضان شلیک کردند که یکی به سر و دیگری به شکم اصابت کرد. این گروه جزئیاتی درباره محل کشته شدن نفر سوم ارائه نکرد؛ اما ده‌ها زخمی را در شهر «بحری» در نزدیکی پایتخت و در ایالت «گدارف» در شرق گزارش کرد. تظاهرات تا شب ادامه داشت و معترضان تا پاسی از شب در خیابان‌ها حضور داشتند.

این کشته‌ها و زخمی‌ها، به‌رغم درخواست‌های مکرر مقامات آمریکایی و سازمان ملل برای اجازه تظاهرات مسالمت‌آمیز اتفاق افتاد. جمعه شب، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سودان با ژنرال محمد حمدان، معروف به همتی ملاقات کرد. او رهبر گروه شبه‌نظامی تحرک سریع است که در کودتای اخیر نقش مهمی داشته است. ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل، در توییتر گفت که او به ژنرال بر لزوم «پرهیز از هرگونه رویارویی» با معترضان تاکید کرد. جفری فلتمن، فرستاده ویژه ایالات متحده در شاخ آفریقا هم گفت که روز جمعه با ژنرال البرهان و سایر مقامات ارشد صحبت کرده و نسبت به واکنش خشونت‌آمیز به تجمعات برنامه‌ریزی‌شده هشدار داده است.