پیشروی روسیه به سمت شهرها عکس: رویترز

او در سخنانش از سربازان روسیه به‌‌‌عنوان قهرمان یاد کرد. پوتین در افتتاحیه جلسه‌‌‌ای با شورای امنیت خود گفت: «می‌‌‌خواهم بگویم که عملیات نظامی کاملا طبق برنامه پیش می‌رود.» رئیس‌‌‌جمهور روسیه در ادامه مدعی شد: «ما در حال جنگ با نئونازی‌‌‌ها هستیم.» پوتین تصریح کرد: «من هرگز از اعتقادم مبنی بر اینکه روس‌‌‌ها و اوکراینی‌‌‌ها یک ملت هستند، دست نخواهم کشید.» درسا جباری، خبرنگار الجزیره که از مسکو صحبت می‌‌‌کرد، گفت: «واضح است که پوتین می‌‌‌خواهد پیامی قوی، مبنی بر جبهه متحد به مردم روسیه ارائه دهد.» رئیس‌‌‌جمهور روسیه این اظهارات را در واقع برای متقاعد کردن مردم روسیه بیان کرد. با تکرار این روایت که آنها در حال جنگ هستند، جنگ خوب در اوکراین و این کار را برای امنیت کشور خود انجام می‌دهند. این اظهارات پس از آن بیان شد که امانوئل مکرون، رئیس‌‌‌جمهور فرانسه با ولادیمیر پوتین، تلفنی گفت‌وگو کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، گفت‌وگوی تلفنی بین امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین، روز پنج‌شنبه امیدها را برای کاهش نبردها در اوکراین افزایش نداد و کرملین اعلام کرد که قصد عقب‌‌‌نشینی از جنگ خود را ندارد و عملیات نظامی‌‌‌اش هم طبق برنامه پیش می‌رود. همزمان رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که پوتین مصمم به حمله به کل اوکراین است. یک مقام ارشد ریاست‌جمهوری فرانسه که به خبرنگاران در مورد گفت‌وگوی ۹۰دقیقه‌‌‌ای بین دو رهبر توضیح می‌‌‌داد، گفت: «تحلیل ما از عملیات نظامی این است که جاه‌‌‌طلبی‌‌‌های روسیه متمرکز بر کنترل تمام اوکراین است و مکرون بعد از تماس تلفنی ابراز بدبینی شدید کرد.» این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: «هیچ‌‌‌چیزی در مورد موفقیت عملیات روسیه مشخص نیست، اما باید انتظار داشته باشیم که بدترین اتفاق بیفتد.» این مقام افزود: «در سخنان پوتین چیزی وجود نداشت که به ما اطمینان‌خاطر بدهد.» این تماس که به گفته رئیس‌جمهور فرانسه به درخواست کرملین انجام شد، سومین گفت‌وگوی بین دو رهبر از زمان آغاز جنگ بود. مکرون که قرار بود اواخر روز پنج‌شنبه نامزدی خود را برای انتخاب مجدد در آوریل اعلام کند، خود را در مرکز دیپلماسی اروپا قرار داده و با تبدیل‌شدن به گفت‌وگوکننده با پوتین، جایگاه خود را در فرانسه و خارج از آن برجسته کرده است.

آخرین تحولات جنگ اوکراین

جنگ روسیه علیه اوکراین در شرایطی وارد روز نهم خود شده است که روسیه خبر داد که شهر خرسون را به تصرف خود درآورده است. هرچند روز جمعه، شهردار خرسون نیز گفت که شهر در محاصره کامل نیروهای روسی قرار دارد. به گزارش الجزیره، در دومین هفته از حملات به اوکراین و در حالی که این حملات روز جمعه وارد نهمین روز شد، منابع اوکراینی اعلام کردند که آتش در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌‌‌ای اروپا موسوم به نیروگاه «زاپروژیا» را خاموش کرده‌‌‌اند. کی‌‌‌یف گلوله باران نظامی روسیه را مسوول بروز این آتش‌‌‌سوزی که نگرانی از وقوع یک‌فاجعه هسته‌‌‌ای بالقوه را برانگیخت، دانسته است. در همین حال، درگیری‌‌‌ها در جنوب اوکراین در حالی تشدید شد که شهر «خرسون» به اولین شهری تبدیل شد که به طور کامل به دست روسیه افتاد. روز جمعه ارتش روسیه اعلام کرد که شهر خرسون را در کنترل گرفته و مقامات محلی اوکراین نیز تایید کرده‌‌‌اند که نیروهای روسی مقر دولت محلی در این شهر بندری واقع در ساحل دریای سیاه را تصرف کرده‌‌‌اند. به این ترتیب، خرسون اولین شهر بزرگ اوکراین است که از زمان شروع جنگ در این کشور به دست نیروهای روسیه سقوط می‌کند. در این زمینه، الکساندر سنکویچ، شهردار میکولایف، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌‌‌ای با نیویورک‌‌‌تایمز گفت که نیروهای روسی که شهر جنوبی خرسون را تصرف کرده‌‌‌اند، در مسیر شمال‌غرب به سمت شهر حرکت کرده‌‌‌اند که مسافت  آن حدود ۳۶مایل است.

اندرو سیمونز، خبرنگار الجزیره که از شهر لویو، در غرب اوکراین گزارش می‌دهد، می‌‌‌گوید با ورود حمله روسیه به دومین هفته خود، «هیچ وقفه‌‌‌ای برای پایان دادن به خشونت‌‌‌ها به‌‌‌وجود نیامده است.» سیمونز گفت: «در واقع خشونت‌ها هر ساعت در حال افزایش به نظر می‌‌‌رسد.» وی افزود: «خرسون اولین شهری در اوکراین است که به دست روس‌‌‌ها افتاده و با این کار، سطحی از روحیه (مقاومت) در آنجا ویران شده است.» خرسون شهر بسیار مهمی برای روس‌‌‌ها به‌‌‌حساب می‌‌‌آید.

الجزیره در این خصوص می‌‌‌نویسد: «خرسون که از نظر استراتژیک در دهانه خروجی رودخانه دنیپر در دریای‌سیاه واقع شده، اولین مرکز شهری مهمی است که از زمان حمله مسکو سقوط کرده است.» کنترل شهر که حدود ۳۰۰‌هزار نفر را در خود جای داده، مهم است؛ زیرا می‌تواند به مسکو اجازه دهد تا نیروهای خود را در آنجا جمع کند و از آن به‌عنوان ایستگاه پرتاب برای پیشبرد نیروهای خود به داخل خاک اوکراین استفاده کند. همزمان روسیه قصد دارد با افزایش فشارها در جهت درهم‌شکستن مقاومت نیروهای ارتش و مردمی اوکراین از شمال کی‌‌‌یف نیز استفاده کند. گلوله‌‌‌باران بیشتری در شهر چرنیهیف در شمال این کشور گزارش شده است. مقامات این شهر گفتند در بمباران یک منطقه مسکونی به‌دست روسیه در این شهر حداقل ۳۳غیرنظامی کشته و ۱۸نفر زخمی شدند و گروه‌‌‌های امدادرسان به دلیل وقوع گلوله‌‌‌باران مجددا مجبور به معلق ساختن عملیات جست‌وجوی خود در آوارها شدند. خبرنگاران مستقر در اوکراین نیز از شنیده شدن صدای انفجارهای شبانه در شهر کی‌‌‌یف خبر دادند؛ در حالی که بر اساس اعلام شهردار این شهر سامانه‌‌‌های پدافند هوایی اوکراین در این شهر چند موشک را سرنگون کردند.

کاروان خودروهای ارتش روسیه به طول ۶۴کیلومتر در خارج از شهر کی‌‌‌یف به بن‌بست خورده است، در حالی که کی‌‌‌یف همچنان هدف گلوله‌باران قرار دارد. نیروهای روسیه همچنین به بمباران شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین ادامه می‌دهند. یکی از دستیاران زلنسکی از اوکراینی‌‌‌ها خواسته است تا از تاکتیک‌‌‌های چریکی علیه نیروهای روسی استفاده کنند، درختان را قطع کنند و ستون‌‌‌های عقب سربازان روسی را نابود کنند.

در این راستا گزارش شده است که کاروان ۶۴کیلومتری روسیه که به سمت کی‌‌‌یف در حال حرکت است، در ۳۰ کیلومتری این شهر گیر کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، بر اساس ارزیابی اطلاعاتی که روز پنج‌شنبه توسط وزارت دفاع بریتانیا منتشر شد، کاروان ۶۴کیلومتری کامیون‌‌‌های تدارکاتی نظامی روسیه و خودروهای تهاجمی روسیه که در ۳۰کیلومتری پایتخت اوکراین، کی‌‌‌یف در حال حرکت بودند، طی سه‌روز پیشرفت چندانی نداشته‌‌‌اند. این کاروان که تصاویرش توسط ماهواره‌‌‌ها گرفته شده است، نشانه‌‌‌ای از تغییر فاز در جنگ اوکراین تلقی شد؛ اما حالا به‌‌‌نظر می‌رسد در جای خود متوقف شده‌‌‌ است. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که تیراندازی نیروهای روس در اطراف نیروگاه هسته‌‌‌ای زاپروژیا، نگرانی‌ها را در خصوص فاجعه هسته‌‌‌ای افزایش داده بود؛ چراکه ساختمان اداری آن در نزدیکی یکی از رآکتورها آتش گرفته بود؛ اما این آتش ساعاتی بعد مهار شد. ساعاتی پس از آتش‌گرفتن این نیروگاه مقامات اوکراینی روز جمعه اعلام کردند که تیم‌‌‌های آتش‌‌‌نشانی سرانجام توانستند وارد نیروگاه اتمی زاپروژیا شوند تا آتش را خاموش کنند. آژانس موقعیت‌‌‌های اضطراری دولت اوکراین در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد: یگان‌ها برای خاموش کردن آتش در ساختمان آموزشی مداخله کردند. این آتش‌‌‌سوزی تلفات جانی نداشت و ۴۰آتش‌نشان و ۱۰ماشین آتش‌نشانی در تلاش برای اطفای حریق شرکت کردند. همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که هیچ تغییری در سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌‌‌ای زاپروژیا به وجود نیامده است. در این خصوص زلنسکی گفت که نیروگاه زاپروژیا دارای ۶رآکتور هسته‌‌‌ای است که اگر یکی از آنها در اثر آتش‌‌‌سوزی در ساختمان اداری آن منفجر شود، فاجعه بزرگی خواهد بود. زلنسکی ادامه داد: «نیروهای روسی به عمد ایستگاه زاپروژیا را بمباران کردند و روسیه پیش از این تهدید کرده بود که جهان را با سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای نابود خواهد کرد.»

04-02